|

رنگ‌های خیره‌کننده سیاره مشتری در تصاویر فضاپیمای جونو

رنگ‌های خیره‌کننده سیاره مشتری در تصاویر فضاپیمای جونو

جونو فضاپیمای رباتیک اداره کل هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) به تازگی تصاویری از رنگ های شگفت انگیز و ابرهای سیاره مشتری ثبت کرده است که بسیار دیدنی است.

ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضا) در سال ۲۰۱۶، یک فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین به نام جونو را به فضا فرستاد. این فضاپیما در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت.

 

فضاپیمای جونو پنجم ژوییه ۲۰۲۲ (۱۴ تیر ۱۴۰۱)، هنگامی که در حال تکمیل چهل و سومین عبور خود از نزدیکی سیاره مشتری بود، رنگ‌های پیچیده و ساختار ابرهای پاپ‌آپ (سه‌بعدی یا برجسته) این سیاره غول‌آسا را ثبت کرد.

 

یک دانشمند اهل ایسلند (Björn Jónsson)، دو تصویر از این سیاره را با استفاده از داده‌های خامی ساخته است که از ابزار دوربین جونو به‌دست آمده است. هنگام ثبت این تصاویر، جونو حدود ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بالای ابرهای مشتری در عرض جغرافیایی حدود ۵۰ درجه قرار داشت. در آن لحظه، فضاپیما با سرعت ۲۰۹ هزار کیلومتر در ساعت نسبت به مشتری در حال حرکت بود.

 

تصویر شماره یک برای به تصویر کشیدن رنگ‌های تقریبی که چشم انسان می‌تواند از فضاپیمای جونو ببیند، پردازش شد.

تصویر شماره دو، نیز از همان داده‌های خام به‌دست آمد، اما به صورت دیجیتالی پردازش شد تا هم اشباع رنگ و هم کنتراست آن افزایش پیدا کند تا ویژگی‌های کوچک آن واضح شود و آثار فشرده‌سازی و نویزهایی که معمولاً در تصاویر خام ظاهر می‌شوند کاهش یابد.

در نهایت تصویری به‌دست آمد که به وضوح برخی از جذاب‌ترین جنبه‌های جو مشتری، از جمله تنوع رنگی ناشی از ترکیب شیمیایی متفاوت، ماهیت سه‌بعدی گرداب‌های چرخان مشتری، و ابرهای کوچک و درخشان موسوم به «پاپ‌آپ» را نمایش می‌دهد که در قسمت‌های بالاتر جو شکل می‌گیرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر