|

ناوگان دریایی کم‌کربن «ایرباس» راه‌اندازی می‌شود

ناوگان دریایی کم‌کربن «ایرباس» راه‌اندازی می‌شود

شرکت «ایرباس» قصد دارد ناوگان جدید اقیانوسی خود با تولید اندک کربن را راه اندازی کند.

ذکر نام شرکت ایرباس معمولاً تصویر کشتی‌ها در دریا را به ذهن متبادر نمی‌کند، اما این غول هوافضا اعلام کرده است که قصد دارد از سال ۲۰۲۶ ناوگان دریایی خود را که محموله‌های این شرکت را در سراسر اقیانوس‌ها حمل می‌کنند، با کشتی‌هایی سبزتر و کارآمدتر جایگزین کند.

در یک اقتصاد جهانی برای به دست آوردن سطوح مناسبی از کارایی، شرکت‌ها باید امکانات خود را در سراسر قاره‌ها و کل جهان گسترش دهند.

شرکت ایرباس نیز به همین دلیل ناوگان دریایی مخصوص خود را متشکل از سه کشتی اجاره‌ای دارد که قطعات هواپیماهای آن را در سراسر اقیانوس اطلس از فرانسه به خط مونتاژ نهایی این شرکت در آمریکا می‌برند.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود تولید هواپیمای A۳۲۰ تا سال ۲۰۲۶ به ۷۵ فروند در ماه افزایش یابد، این میزان تولید، ردپای کربن سنگینی را به همراه دارد و برای مقابله با این موضوع، ایرباس به شرکت کشتی‌سازی لوئیس دریفوس آرماتورز دستور ساخت سه کشتی کم آلاینده جدید را داده است که ایرباس آنها را اجاره خواهد کرد، اما شرکت لوئیس دریفوس آرماتورز دارای مالکیت و حق بهره‌برداری از آن خواهد بود.

این کشتی‌های جدید دارای شش محرک فلتنر(Flettner) هستند که سیلندرهای عمودی و بزرگی هستند که مانند ایرفویل عمل می‌کنند و از باد برای ایجاد نیروی رانش برای به حرکت درآوردن کشتی استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، این کشتی‌ها دارای دو موتور دوگانه‌سوز هستند که هم با گازوئیل دریایی و هم ای-متانول کار می‌کنند.

ای-متانول(e-methanol) از ترکیب هیدروژن سبز و کربن دی اکسید محبوس شده تولید می‌شود. این فرآیند دارای پتانسیل کاهش انتشار کربن دی اکسید در جو است.

در این کشتی‌های جدید همچنین از نرم افزار مسیریابی برای ترسیم موثرترین مسیری که بیشترین بهره را از بادها و جریان‌های غالب می‌برد، استفاده خواهد شد.

هر کشتی قادر به حمل ۷۰ کانتینر ۱۲ متری و ۶ مجموعه از قطعات هواپیمای تک راهرو است.

به گفته ایرباس، این فناوری جدید تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن این ناوگان را از ۶۸ هزار تن به ۳۳ هزار تن کاهش می‌دهد.

نیکلاس کرتین، رئیس بخش پایداری و محیط زیست شرکت ایرباس گفت: نوسازی ناوگان دریایی ما یک گام بزرگ رو به جلو در کاهش اثرات زیست محیطی ماست.

وی افزود: جدیدترین نسل از کشتی‌های پیشنهاد شده توسط لوئیس دریفوس آرماتورز نسبت به پیشینیان خود در مصرف سوخت کارآمدتر هستند و از فناوری‌های پیشرفته مانند نیروی محرکه با کمک باد استفاده می‌کنند. این نشان دهنده عزم ما برای رهبری کردن مسیر در کربن‌زدایی از بخش خود با نوآوری نه تنها در هوانوردی، بلکه در تمام عملیات صنعتی ماست.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر