|

لایحه حمایت از حوزه فعالیت پهپادهای غیرنظامی تصویب شد

لایحه حمایت از حوزه فعالیت پهپادهای غیرنظامی تصویب شد

سخنگوی دولت از تصویب لایحه‌ای حمایتی در هیئت وزیران برای ساماندهی حوزه فعالیت پهپادهای غیرنظامی ساماندهی و پیش‌بینی سیاست‌گذاری‌های اجرایی، هماهنگی و حمایت در این زمینه خبر داد.

 «علی بهادری جهرمی» در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «امروز لایحه‌ای حمایتی در هیئت وزیران تصویب شد و تقدیم مجلس می‌شود تا حوزه فعالیت پهپادهای غیرنظامی ساماندهی شود که سیاست‌گذاری‌های اجرایی، هماهنگی و حمایت را در این زمینه پیش‌بینی می‌کند.»

او همچنین گفت: «همچنین پروانه‌های فعالیت در زمینه ساخت‌وساز، تولید، آموزش، تعمیرات، بهره‌برداری و صدور گواهینامه‌های کاربری در حوزه‌های ساخت پهپادهای غیرنظامی مثل کشاورزی و صنعتی در این لایحه پیش‌بینی شد.»

به گفته بهادری جهرمی پیش‌بینی‌ شد سازمان هواپیمایی کشوری و دستگاه‌های مرتبط حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه هم در تخصیص مجوزهای واردات قطعات یا نمونه‌هایی که از آنها الگوگیری یا انتقال دانش فنی انجام می‌شود، داشته باشند.

چند سالیست که پرنده های هدایت پذیر از دور یا همان پهپادها به یکی از گجت های سرگرمی و حرفه ای جوامع مختلف تبدیل شده اند، و در کشور ما نیز که سرعتی باورنکردنی در بکارگیری تکنولوژی های مصرفی روز دنیا دارد، شاهد پرواز روزافزون آنها هستیم.

 در این رابطه قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1 مرداد 1328 را داریم که بر اساس ماده 5 آن، سازمان هواپیمایی کشوری موظف به «نظارت بر فعالیت هواپیمایی کشوری طبق مقررات هواپیمایی به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت های مضره بین متصدیان حمل و نقل هوایی و حفظ مصالح عمومی» است.

قانون دیگری که در این زمینه وجود دارد، آیین نامه مدیریت و ساماندهی وسایل پرنده فوق سبک غیرنظامی مصوب 31 مرداد 1386 است که البته به نظر نمی‌رسد در مورد وسایل پرنده فوق سبک همچون پهپادهای کنونی قابل اجرا باشد. حال به نظر می‌رسد لایحه مجلس بتواند به این حوزه کمک بیشتری کند.

از آنجا که مناطق نظامی و امنیتی در تمام دنیا مشمول قوانین خاص هستند و حتی عکس‌برداری نیز در مجاورت آن‌ها ممنوع است، بنابراین طبیعی است که در کشور ما نیز پرواز هرگونه پهپاد در این مناطق به عنوان خطر امنیتی محسوب شده و عواقبی در پی خواهد داشت.

گفتنیست در کشورهای دیگر از جمله آمریکا، علاوه بر مناطق پرواز ممنوع، مناطقی به نام پهپاد ممنوع (No Drone Zone) نیز تعیین شده که قواعد ویژه ای دارند. بنابراین مشخص ساختن نهاد مرجع برای وضع قوانین امنیتی در کشور ما نیز علاوه بر محافظت از مراکز نظامی و هسته‌ای و حریم شخصی مردم، می تواند به بازار رو به رشد و پردرآمد صنعت پهپاد هم کمک شایانی کند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر