|

تداوم جنجال هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین؛ اعتراض کاراکاس به توقیف «غیرقانونی»

تداوم جنجال هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین؛ اعتراض کاراکاس به توقیف «غیرقانونی»

با گذشت ۱۸ ماه از توقیف هواپیمای شرکت ونزوئلایی در آرژانتین، دولت کاراکاس تصمیم قاضی آرژانتینی مبنی بر توقیف «غیرقانونی» یک فروند هواپیمای باری به درخواست آمریکا را رد کرد.

دولت ونزوئلا تصمیم سِسیلیا اینکاردونا (Cecilia Incardona) دادستان فدرال منطقه لوماس دِ سامورا (Lomas de Zamora/ شهری در جنوب استان بوئنوس آیرس) و دیِگو سولِرنو (Diego Solernó) رئیس اداره کل همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی دادستانی کل آرژانتین (Digcri) مبنی بر توقیف «غیر قانونی» یک فروند هواپیمای باری متعلق به شرکت امتراسور (Emtrasur) که از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد- تیر ۱۴۰۱) به درخواست آمریکا در خاک این کشور آمریکای جنوبی نگهداری می‌شود را رد کرد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت آرژانتین به نقض نظام‌مند تعهدات پس از امضای توافق‌نامه‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا به کنوانسیون هوانوردی بین‌المللی غیرنظامی، کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات، منشور سازمان ملل متحد، موافقت‌نامه دوجانبه میان جمهوری آرژانتین و جمهوری بولیواری ونزوئلا و سایر موارد مرتبط با ناوبری هوایی بین‌المللی و حقوق بشر اشاره کرد.

در بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه ونزوئلا یادآوری می‌شود که «کمیسیون حقوق بین‌الملل و دکترین مربوطه به رسمیت می‌شناسند که کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات، فرآیند تدوین حقوق بین‌الملل، منبعی مستقل از این دکترین است، چنان که در ماده ۳۸ اساسنامه دیوان بین‌المللی پیش‌بینی شده است و بنابراین معاهده امضا شده بین ایالات متحده آمریکای شمالی و آرژانتین نمی‌تواند اعمال شود.

دولت کاراکاس اطمینان داد که «سیستم دادگستری آرژانتین قصد دارد محتوای ماده ۲۷ کنوانسیون بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی را نادیده بگیرد، که ممنوعیت توقیف یا تصرف هواپیمای در حال خدمت به دلایل حق ثبت اختراع را تعیین می‌کند».

وزارت امور خارجه ونزوئلا همچنین این پرسش را مطرح کرد که پس از اثبات انطباق خدمه، هواپیما و محموله با استانداردهای بین‌المللی ناوبری هوایی و قوانین آرژانتین در یک محاکمه مملو از خودسری -مطابق با نظام حقوقی ملی- این کشور در نظر دارد تا یک معاهده (دوجانبه) حقوقی بین‌المللی میان جمهوری آرژانتین و ایالات متحده آمریکای شمالی، که نمی‌تواند برای کشور ثالث اعمال شود را اعمال کند؟

طبق اعلام دستگاه دیپلماسی ونزوئلا، این اقدام «نقض آشکار تعهداتی است که در توافق‌های چندجانبه یادآوری شده و همچنین تعهدات و رویه‌هایی که جمهوری آرژانتین، ایالات متحده و جمهوری بولیواری ونزوئلا برای حل این نوع منازعات به دست آورده‌اند».

ونزوئلا همچنین «بازگرداندن فوری هواپیمایی که به ونزوئلا تعلق دارد و تنها با مجوز روشن ونزوئلا می‌تواند، پرواز کند» را خواستار شد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که مطابق با قوانین بین‌المللی «از نهادهای بین‌المللی مربوطه برای پاسخ به این خودسری و توهین جدید که به وضوح نشان‌دهنده جانب‌داری، تبعیض، رفتار غیردوستانه و فاقد ابتدایی ترین ادب و همچنین ناآگاهی از تعهدات بین‌المللی دولت آرژانتین است، درخواست کمک خواهد کرد».

هواپیمای امتراسور یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری بوده که متعلق به شرکت کنویاسا (Conviasa) است

فدریکو ویِنا قاضی فدرال آرژانتین پس از ماه‌ها تحقیقات سرانجام اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر ارتباط این هواپیما، خدمه آن و محموله داخل هواپیما با عملیات تروریستی وجود ندارد؛ اتهامی که در ابتدا به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مطرح شد.

ونزوئلا به صورت مکرر، توقیف غیرقانونی این هواپیما توسط آرژانتین و به دلیل خواست واشنگتن حتی با وجود رد این پرونده را محکوم کرده است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر