|

کوچکترین خطوط هوایی ملی در جهان متعلق به کدام کشورها است؟

در این نوشتار به شما خواهیم گفت که منظور از خطوط هواپیمایی حامل پرچم چیست و کوچکترین خطوط هوایی ملی جهان و قدیمی‌ترین آن متعلق به کدام کشورها است. همچنین می‌توانید با پهنه جغرافیایی و خدمات این خطوط هوایی بیشتر آشنا شوید.

خطوط هوایی ملی یا حامل پرچم چیست؟ اگرچه هیچ تعریف مشخص و رسمی برای این مفهوم وجود ندارد، اما در صنعت هوانوردی معمولاً به شرکتی که نمایانگر بیشترین قرابت با یک کشور خاص است، «شرکت هواپیمایی حامل پرچم» می‌گویند.

اکثر کشورها به هر حال دارای یک شرکت هوایی ملی یا همان حامل پرچم هستند. برخی کشورها هم هستند که بیش از یک شرکت حامل پرچم دارند؛ مثل امارات عربی متحده که دو شرکت هواپیمایی «اتحاد» و «امارات» آن را نمایندگی می‌کنند.

 

 

کشورهایی هم وجود دارند که اصلاً هیچ شرکت هواپیمایی رسمی ندارند، مانند ایالات متحده آمریکا که «پان آمریکن / Pan Am ) آخرین شرکت هواپیمایی حامل پرچم آن بود که در سال ۱۹۹۱ میلادی به فعالیت خود پایان داد.

هیچ «معیار» استانداردی برای تعریف شرکت حامل پرچم وجود ندارد؛ اما گری کریچلو، تحلیلگر هوانوردی می‌گوید: «تعاریف نسبتاً رایج شامل مالکیت فعلی یا تاریخی یک دولت یا برخورداری از حمایت دولتی، درج نام کشور در برند آن خطوط هوایی، و انحصار یا موقعیت مسلط آن شرکت در سفرهای هوایی بین‌المللی یک کشور است.»

در عین حال، بزرگ‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین خطوط هوایی از لفظ هواپیمایی ملی یا حامل پرچم استفاده نمی‌کنند و به برندهای جهانی تبدیل شده‌اند. اما در انتهای دیگر طیف، برخورداری از برند ملی در پروازهای خارجی هنوز هم می‌تواند یک ویژگی محسوب شود. برخورداری از نام هواپیمایی ملی هم نشان از موقعیت جغرافیایی آن‌ها است و هم بیانگر فرهنگ و اقتصاد آن کشور است.

اما کشورهای کوچکتر قاعدتا شرکت‌های هواپیمایی ملی کوچکتری نیز نسبت به بقیه دارند که لزوما هم مسیرهای طولانی بین‌المللی را پوشش نمی‌دهند.

با این توضیحات،‌ بیایید نگاهی به کوچکترین شرکت‌های هواپیمایی ملی یا حامل پرچم جهان بر اساس اندازه ناوگان آن‌ها بیندازیم.

 

ایر آلبانی (آلبانی)

اندازه ناوگان: ۳ فروند

شرکت هواپیمایی «ایر آلبانی» که در حال حاضر از مبدا تیرانا، پایتخت آلبانی به پنج مقصد پرواز دارد، یک ناوگان تماما ایرباس متشکل از یک «ایرباس ۳۱۹» و دو «ایرباس ۳۲۰» است که هر سه هواپیمای آن قبلاً با خطوط هوایی دیگر پرواز می‌کردند و الان تقریبا ۱۵ سال از زمان سرویس‌دهی آن‌ها گذشته است.

کشور آلبانی پس از یک دوره چند ساله که بدون هواپیمایی حامل پرچم بود سرانجام در سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت «ایر آلبانی» را تأسیس کرد. ترکیش ایرلاینز (هواپیمایی ملی ترکیه) هم اکنون ۴۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

ایر بورکینا (بورکینافاسو)

اندازه ناوگان: ۳ فروند

شرکت هواپیمایی «ایر بورکینا» در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و ناوگانی متشکل از دو امبرائر-۱۹۵ و یک امبرائر-۱۷۵را اداره می‌کند. هواپیماهای امبرائر ساخت برزیل است و ظرفیت آن فقط در حدود صد مسافر است.

بورکینافاسو، کشوری محصور در خشکی با حدود ۲۰ میلیون جمعیت در غرب آفریقا است و ایرلاین ملی آن مقاصدی را به پایتخت‌های مجاور همچون لومه در توگو، داکار در سنگال و آکرا در غنا ارائه می دهد.

نقشه گرافیکی سرزمین محصور در خشکی بورکینافاسو در قاره آفریقا

نقشه گرافیکی سرزمین محصور در خشکی بورکینافاسو در قاره آفریقاکانوا

ایر مارشال آیلندز (جزایر مارشال)

اندازه ناوگان: ۳ فروند

جمهوری جزایر مارشال تقریبا در نیمه راه بین هاوایی و استرالیا، در اقیانوس آرام واقع شده است و از پنج جزیره بزرگ و ۲۰ جزیره مرجانی تشکیل شده است که معروف‌ترین جزیره مرجانی آن «بیکینی» نام دارد که محل چندین آزمایش هسته‌ای ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۵۸ میلادی بود.

این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۸۰ میلادی، یک سال پس از استقلال این کشور تأسیس شد و یک هواپیمای «بمباردیر از مدل دش-۸» (با ظرفیت ۳۴ مسافر) ساخت کانادا و دو فروند «دورنیر ۲۲۸» ساخت آلمان (هر کدام با ظرفیت ۱۸ مسافر) را اداره می‌کند. این شرکت هواپیمایی ملی به طور روزانه بین ماجورو، پایتخت جزایر مارشال و سایر جزیره‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

ایر مارشال آیلندز (جزایر مارشال)

اندازه ناوگان: ۳ فروند

جمهوری جزایر مارشال تقریبا در نیمه راه بین هاوایی و استرالیا، در اقیانوس آرام واقع شده است و از پنج جزیره بزرگ و ۲۰ جزیره مرجانی تشکیل شده است که معروف‌ترین جزیره مرجانی آن «بیکینی» نام دارد که محل چندین آزمایش هسته‌ای ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۵۸ میلادی بود.

این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۸۰ میلادی، یک سال پس از استقلال این کشور تأسیس شد و یک هواپیمای «بمباردیر از مدل دش-۸» (با ظرفیت ۳۴ مسافر) ساخت کانادا و دو فروند «دورنیر ۲۲۸» ساخت آلمان (هر کدام با ظرفیت ۱۸ مسافر) را اداره می‌کند. این شرکت هواپیمایی ملی به طور روزانه بین ماجورو، پایتخت جزایر مارشال و سایر جزیره‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

خطوط هوایی آروبا (آروبا)

اندازه ناوگان: ۲ فروند

جزیره آروبا، یک بهشت جمع و جور گرمسیری در فاصله اندکی در شمال سواحل ونزوئلا قرار دارد و بخشی خودگردان از پادشاهی هلند است. این کشور توسط یک شرکت هواپیمایی که حامل پرچم آن نیز می‌باشد به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند و دو ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ را اداره می‌کند.

خطوط هوایی آروبا در سال ۲۰۰۶ میلادی تأسیس شد و به مقصدهای انگشت شماری از جمله مدلین در کلمبیا، جورج تاون در گویان و میامی در فلوریدای آمریکا پرواز می‌کند.

برمود ایر (برمودا)

اندازه ناوگان: ۲ فروند

هواپیمایی ملی برمود ایر در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شد و اولین ایرلاین محلی تاسیس شده در برمودا است. برمودا یک قلمرو بریتانیایی خودگردان برون مرزی و مجمع الجزایری متشکل از بیش از ۱۷۰ جزیره در اقیانوس اطلس شمالی است.

شرکت هواپیمایی برمود ایر با بهره‌برداری از دو هواپیمای امبرائر ۱۷۵، به تعداد کمی از مقاصد در ایالات متحده از جمله بوستون و فورت لادردیل پرواز می‌کند.

خطوط هوایی کابو ورد (کیپ ورد یا دماغه سبز)

اندازه ناوگان: ۲ فروند

شاید با خود بگویید که این شرکت هواپیمایی فقط دو هواپیما (یک بوئینگ ۷۳۷ کاملاً جدید و یک ۷۳۷ کمی قدیمی‌تر) دارد، اما بهتر است بدانید که این خطوط هوایی بر خلاف نام جدیدش (Cabo Verde) که از سال ۲۰۱۸ برای خود انتخاب کرده است، ‌از سال ۱۹۵۸ میلادی تا کنون مشغول فعالیت است.

این هواپیمایی خدمات پروازی خود را به قاره‌های آمریکا، اروپا و آفریقا برای ساکنان کشور جزیره‌ای دماغه سبز با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری در فاصله ۶۰۰ کیلومتری غرب سواحل آفریقا ارائه می‌دهد.

جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر دماغه سبز در غرب سواحل قاره آفریقا

جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر دماغه سبز در غرب سواحل قاره آفریقاکانوا

چک ایرلاینز (جمهوری چک)

اندازه ناوگان: ۲ فروند

چک ایرلاینز یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان است که از سال ۱۹۲۳ میلادی فعال است و در حال حاضر تنها دو هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را پس از اعلام ورشکستگی در سال ۲۰۲۱ اداره می‌کند.

این شرکت هواپیمایی ملی در حال حاضر فقط از پراگ به مادرید و پاریس پرواز می‌کند و چندین مقصد دیگر نیز از طریق خطوط هوایی شریک در دسترس دارد. تنها چهار خط هوایی فعال دیگر (KLM، Avianca، Qantas و Aeroflot) وجود دارند که از چک ایرلاینز قدیمی‌تر هستند.

یک هواپیمای چک ایرلاینز

یک هواپیمای چک ایرلاینزکانوا

فلای آرنا (ارمنستان)

اندازه ناوگان: ۱ فروند

اگرچه فلای آرنا در حال حاضر به دلیل «بازنگری‌های عملیاتی» پرواز نمی‌کند، اما از سال ۲۰۲۱ به عنوان هواپیمایی ملی جمهوری ارمنستان نام گرفته است. ارمنستان نیز کشوری محصور در خشکی با ۳ میلیون نفر جمعیت است که با کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ایران هم مرز است.

ناوگان این شرکت دارای یک ایرباس ۳۲۰ است که پیش از این به مدت بیش از یک دهه در شرکت اماراتی «ایر عربیا» در پرواز بوده است. فلای آرنا به مقاصدی همچون بغداد، تهران و مسکو پرواز داشته است.

سودان ایرویز (سودان)

اندازه ناوگان: ۲ فروند

هواپیمایی ملی کشور سودان واقع در شمال شرق قاره آفریقا یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی باسابقه در جهان است، چرا که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۴۶ باز می‌گردد. منتهی در پی دو سانحه هوایی مرگبار - یکی در سال ۲۰۰۳ که منجر به ۱۱۶ کشته و دیگری در سال ۲۰۰۸ با ۳۰ کشته - این شرکت هواپیمایی توسط دولت خود زمین‌گیر شد.

تا اینکه در سال ۲۰۱۰ نیز از پرواز در اتحادیه اروپا منع شد. در نهایت ناوگان این شرکت هواپیمایی در حال حاضر متشکل از یک بوئینگ ۷۳۷ و یک ایرباس ۳۲۰ است.

سورینام ایرویز (سورینام)

اندازه ناوگان: ۳ فروند

سورینام ایرویز که در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد، به سورینام، کشوری با ۶۳۰ هزار نفر جمعیت در شمال آمریکای جنوبی خدمات‌رسانی می‌کند. این هواپیمایی ملی دارای دو بوئینگ ۷۳۷ و یک هواپیمای بوئینگ ۳۴۰ است که مبدا پاراماریبو، پایتخت این کشور را به آمستردام، میامی و آروبا متصل می‌کند.

 

 

منبع: یورونیوز

ارسال نظر