|

دست آمریکا بر گلوی اروپا

آمریکا تعرفه واردات هواپیما از اروپا را افزایش داد

ترامپ بال ایرباس را می‌چیند
آمریکا تعرفه واردات هواپیما از اروپا را افزایش داد

دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد تعرفه واردات هواپیما از اتحادیه اروپا را به ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

دولت ترامپ، روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که تعرفه واردات هواپیما از اتحادیه اروپا را از ۱۰درصد به ۱۵درصد افزایش می‌دهد. این تصمیم که از ۱۸ مارس سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد، شامل محصولات شرکت هواپیماسازی «ایرباس» نیز می‌شود. شرکتی که اکنون بزرگترین تولیدکننده هواپیماهای تجاری در جهان است.

بنا بر اعلام دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریک، این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که آمریکا از سازمان جهانی تجارت، مجوز اعمال تعرفه بر ۷.۵ میلیارد دلار از صادرات اتحادیه اروپا را دریافت کرده است. تعرفه جدید، شامل هواپیماها و دیگر هواگردهای نو می‌شود که بیش از ۳۰ هزار کیلوگرم وزن داشته باشند. البته هوانوردها و هواگردهای نظامی از این تعرفه‌ها استثنا هستند.

این تعرفه‌ها تنها به محصولات هوانوردی محدود نمی‌شوند و موارد دیگری همچون محصولات صنعتی، چاقوهای آشپزخانه، لباس‌های لوکس، غذا و محصولات لبنی را نیز در بر می‌گیرند.

آنطور که سایت «بیزینس اینسایدر» نوشته است، تصمیم دولت ترامپ پس از آن اتخاذ شد که فرانسه بر ۲.۴ میلیارد دلار از محصولات غول‌های تکنولوژی آمریکا تعرفه وضع کرد.

پیشتر، هر دو شرکت «ایرباس» و «بویینگ» (هواپیماساز آمریکایی) دولت‌های متبوع شرکت رقیب خود را به حمایت از رقبا متهم کرده بودند. شرکت بویینگ در ماه ژانویه سال جاری میلادی از دفتر نماینده تجاری ایلات متحده آمریکا خواسته بود اقدامات تنبیهی علیه اتحادیه اروپا را افزایش دهد، اما این نکته را نیز ذکر کرده بود که چنین اقدامی ممکن است به افزایش هزینه‌ها برای ایرلاین‌های آمریکایی منجر شود.

افزایش تعرفه‌ بر محصولات هوانوردی اروپا، باعث نگرانی شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی شده است. شرکت ایرباس در این رابطه اعلام کرد: تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها بر هواپیماهای ساخت اروپا به ضرر شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی خواهد بود. شرکت‌هایی که اکنون با کمبود هواپیما و شرایط پیچیده برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا روبرو هستند.

«رویترز» در این رابطه نوشته است: طبق اعلام ایرباس، این شرکت اروپایی به مذاکره با مشتریان امریکایی برای کاهش تاثیر تعرفه‌ها تا حد ممکن ادامه می‌دهد و امیدوار است که دفتر نماینده تجاری ایلات متحده آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

ارسال نظر