دلایل مقاومت هواپیماها در برابر تربولنس و صاعقه
تربولنس یکی از رایجترین پدیدههاییست که مسافران تجربه میکنند، ولی هواپیماها برای تحمل آن طراحی شدهاند.
به گزارش کن نیوز؛ بالها و بدنهی هواپیماها دارای انعطافپذیری خاصی هستند که اجازه میدهد بدون آسیب، تغییر شکل جزئی دهند.
خلبانان از طریق رادار هواشناسی و اطلاعات ترافیک هوایی از تربولنسهای پیش رو آگاه میشوند و معمولاً ارتفاع یا مسیر را تغییر میدهند.
حتی در تربولنسهای شدید، ساختار هواپیما به گونهایست که احتمال آسیب بسیار کم است.
تنها خطر تربولنس برای مسافران بدون کمربند ایمنی است، نه برای خود هواپیما.
در مورد صاعقه هم باید گفت که برخورد صاعقه با هواپیما اتفاقی غیرمعمول نیست. در واقع، هر هواپیما بهطور میانگین سالانه یکبار صاعقه را تجربه میکند.
بدنهی هواپیما از آلومینیوم یا کامپوزیتهای هادی الکتریسیته ساخته شده که جریان برق را به راحتی از نقطه ورود تا خروج هدایت میکند، بدون اینکه آسیبی به داخل وارد شود.
تجهیزات الکترونیکی حیاتی با سیستمهای محافظت الکترومغناطیسی ایزوله شدهاند.
موتور، سوخت و سایر بخشهای حساس بهدقت در برابر تخلیه الکتریکی محافظت شدهاند.
در دهههای اخیر، هیچ موردی از سقوط هواپیما به دلیل صاعقه ثبت نشده است.
ارسال نظر