|

بویینگ اعلام کرد:

یک مشکل نرم‌افزاری جدید در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس

یک مشکل نرم‌افزاری جدید در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که پس از دو سانحه اجازه پرواز ندارد با یک معضل جدید نرم‌افزاری روبرو است. این مشکل می‌تواند اعطای مجدد مجوز پرواز به این مدل هواپیماهای شرکت بوئینگ را با مانع مواجه کند.

شرکت هواپیماسازی آمریکایی بویینگ اعلام کرد که به دلیل آشکار شدن یک مشکل جدید نرم‌افزاری در هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس به‌روز کردن "ضروری" نرم‌افزار این هواپیما در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش رویترز یکی از سخنگویان بویینگ گفته این شرکت با اداره فدرال نظارت بر هوانوردی ایالات متحده همکاری می‌کند و قطعه‌سازان و مشتریان خود را در جریان تحولات قرار می‌دهد.

کمپانی آمریکایی اطمینان داده که بالاترین اولویت این شرکت ایمنی بویینگ مدل ۷۳۷ مکس و برآورده کردن تمام الزامات نظارتی، پیش از آغاز به کار مجدد آن است.

پرواز بویینگ مدل ۷۳۷ مکس از ماه مارس ۲۰۱۹ و پس از سقوط دو فروند از آن در اتیوپی و اندونزی که در مجموع به کشته شدن ۳۴۶ نفر انجامید، در سرتاسر جهان ممنوع اعلام شده است.

گفته می‌شود نقص فنی در سیستم هدایت خودکار این نوع از هواپیماهای بویینگ مهم‌ترین دلیل سقوط دو هواپیمای یادشده بوده است.

بنابر گزارش‌ها مشکل فنی جدید در جریان نهایی کردن به‌روز رسانی همان نرم‌افزاری آشکار شده که اشکالات آن در عدم صدور اجازه پرواز مجدد به بویینگ۷۳۷ مکس مانع اصلی محسوب می‌شود و به همین دلیل صدور این مجوز دوباره به تاخیر خواهد افتاد.

نامشخص بودن زمان پرواز مجدد مکس ۷۳۷

اداره فدرال نظارت بر هوانوردی آمریکا از اظهار نظر درباره مشکل جدید نرم‌افزاری بویینگ۷۳۷ مکس خودداری کرده و تاکید می‌کند که صدور مجوز پرواز برای این مدل هواپیما مستلزم طی شدن فرایند معاینه فنی و بازرسی‌های کامل است که در این کار با نهادهای نظارتی بین‌المللی نیز همکاری خواهد شد.

تا کنون هیچ زمان مشخصی برای این فرایند مشخص نشده و به این ترتیب زمان پرواز مجدد هواپیماهای ۷۳۷ مکس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع آگاه گزارش داده که مشکل فنی جدید مربوط به نرم‌افزاری است که عملکرد درست برخی مونیتورهای داخل کابین خلبان را برعهده دارد و یکی از این مونیتورها در تازه‌ترین آزمایش‌ها به درستی روشن نشده است.

بویینگ تا پیش از سقوط دو هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس غول صنایع هواپیماسازی جهان محسوب  می‌شد و در سال ۲۰۱۸ حدود صد میلیارد دلار فروش داشت.

پیشی گرفتن ایرباس از بویینگ

وضعیت شرکت بحران‌زده بویینگ باعث شد که ایرباس به عنوان رقیب اصلی اروپایی شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۹ با رشدی نزدیک به ده درصد عنوان بزرگترین تولیدکننده هواپیمای جهان را پس از ۹ سال دوباره از آن خود کند.

ایرباس در سال گذشته میلادی با افزایش سفارش‌ها ۸۶۳ فروند هواپیمای مسافربری تولید کرده، در حالی که تولید بویینگ از حدود ۸۰۰ فروند در سال ۲۰۱۸ در سال گذشته تقریبا نصف شده است.

مطابق گزارش‌ها روز جمعه و با انتشار خبر بروز یک مشکل فنی جدید نرم‌افزاری در بویینگ۷۳۷ مکس ارزش سهام شرکت هواپیماسازی آمریکایی حدود دو درصد سقوط کرد.

 

منبع: دویچه‌وله فارسی

ارسال نظر