|

غول هواپیماسازی بویینگ:

بویینگ با ارائه اوراق قرضه ۲۵ میلیارد دلار جذب کرد

بویینگ با ارائه اوراق قرضه ۲۵ میلیارد دلار جذب کرد

غول هواپیماسازی بویینگ موفق شد کمبود نقدینگی خود را با فروش اوراق قرضه جبران کند و از کمک دولت بی‌نیاز شود. هدف‌گذاری اولیه مدیران بویینگ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار بود. بهره اوراق مشخص نیست

فروش ۲۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه بویینگرا از بحران کمبود بودجه نجات دادند. منابع نزدیک به این کنسرن گفته‌اند هدف‌گذاری مدیران ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار بود اما به دلیل تقاضای بالا، اوراق بیشتری ارائه کرد. 

پیش‌تر اعلام شده بود که مدیران بویینگسرگرم مذاکره با سه بانک هستند. ارائه اوراق قرضه‌  احتمالا تا روز دوشنبه سوم مه ادامه خواهد داشت و سررسید پرداخت آن‌ها ۳ تا ۴۰ ساله تعیین شده است. میزان بهره این اوراق اما مشخص نیست. 

سخنگوی این کنسرن در شیکاگو گفته است: «با توجه به جذب این میزان نقدینگی، فعلا برنامه‌ای نداریم که در بازارهای مالی دیگر حضور یابیم یا از دولت کمک بخواهیم.»

بویینگفرصت این را داشت که از بودجه ویژه ۱۷ میلیارد دلاری وزارت خزانه داری آمریکا استفاده کند. این بودجه برای شرکت‌هایی تخصیص داده شده که بقای آنها برای امنیت ملی کشور ضرورت دارد. 

سه روز قبل، بویینگاز ضرر ۶۴۱ میلیون دلاری در سه ماهه نخست سال خبر داده بود. بویینگدر نخستین فصل سال ۲۰۲۰ با کاهشی ۲۶درصدی به نسبت سال قبل، ۱۶میلیارد و ۹۱۰میلیون دلار درآمد داشته است. این شرکت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹، دو میلیارد دلار سود و ۲۳ میلیارد دلار درآمد اعلام کرده بود.

هم‌زمان، دیوید کلهان، رئیس بویینگتایید کرده که ۱۰درصد از موقعیت‌های شغلی شرکت خط خورده‌اند.

بحران‌های متوالی

بویینگاز مدت‌ها قبل درگیر بحران است. مشتریان این شرکت، پس از سقوط دو هواپیمای مسافربری  ۷۳۷ مکس که ناشی از نقص سیستم کنترل پرواز بود، چند قرارداد میلیاردی را ملغی کردند و چند کشور از جمله آلمان اجازه پرواز این نوع هواپیماها در حریم خود را ندادند. سرانجام و بعد از لغو مجوز پرواز هواپیمای یاد شده از سوی اداره هوانوردی آمریکا، تولید این نوع هواپیما متوقف شد. مدیر عامل بویینگنیز دسامبر ۲۰۱۹ استعفا کرد و هم‌زمان پاندمی کرونا باعث توقف پروازها شد. در وضعیت موجود، هیچ خطوط هوایی نیازی به خرید هواپیمای جدید ندارد. 

بویینگکه مقر آن شهر سیاتل  در ایالت واشنگتن است، در سراسر دنیا ۱۶۰هزار پرسنل دارد. ۷۰هزار نفر این کارکنان در واشنگتن کار می‌کنند؛ ایالتی که بیشترین هواپیماها در آن ساخته می‌شوند. بویینگعلاوه بر هواپیماهای مسافربری، جنگنده‌های نظامی و سفینه‌های فضایی نیز تولید می‌کند.  

در این میان، رایان ایر که بزرگترین خطوط هوایی ارزان اروپاست، اعلام کرده که  ۳۰۰۰ خلبان و خدمه خود را به دلیل بحران کرونا اخراج می‌کند. میشل اولری، رئیس این کنسرن اعلام کرد که بازگشت به سقف تقاضای سابق، تا سال ۲۰۲۲ طول می‌کشد. رایان ایر در سراسر دنیا ۱۸هزار پرسنل دارد.

منبع: دویچه وله فارسی

ارسال نظر