|

آشنایی با بویینگ 737

آشنایی با بویینگ 737

در این مقاله به بررسی یکی از بهترین هواپیماهای بویینگ یعنی 737 که از پرفروش‌ترین جت‌های تجاری جهان است پرداختیم.

بعد از 707 و 727 بویینگ به فکر هواپیمایی افتاد که با تعداد موتور کمتر بتواند در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد. این تفکر جدید باعث طراحی 737 شد که با موفقیت‌های آن باعث رشد هواپیماهای دو موتوره شد.

بویینگ ۷۳۷ یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است که طراحی آن در ۱۱ می ۱۹۶۴ آغاز شد و اولین بار در ۹ آوریل سال۱۹۶۷ به پرواز درآمد.

این هواپیما در فوریه سال 1968 توسط شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان؛ لوفت‌هانزا وارد آسمان‌ها شد؛ هواپیمایی که توانست تاریخ جدیدی را برای صنعت هوانوردی رقم بزند.

بویینگ ۷۳۷ یکی از پر فروش ترین جت‌های تجاری جهان بوده که رقابت شانه به شانه‌ای با ایرباس A320 برای کسب عنوان پرفروش‌ترین جت تجاری جهان دارد، البته این عنوان در گذشته به 737 تعلق داشت اما رشد عجیب و غریب ایرباس در سال‌های اخیر کفه ترازو را به سمت این شرکت کج کرده است.

 

مشخصات

فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر

طول: ۳۰٫۵ متر

ارتفاع: ۱۱٫۳ متر

ظرفیت مسافر: حدود ۱۳۰ نفر

بیشینه سرعت: ۸۴/ ۰  ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)

محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر

 

انواع

نسل اول: نسل اول این هواپیما، بویینگ ۷۳۷ سری ۱۰۰ نامیده شد، در هواپیماهای نسل اول بدنه دارای طول نسبتا کوتاهی بود که باعث کم شدن تعداد صندلی‌های موجود در کابین می‌شد، تنها ۳۰ فروند از این هواپیما تولید شد. در نوع دوم این نسل که سری ۲۰۰ نام گرفت تغییراتی در طراحی بدنه هواپیما نسبت به سری 100 کاملا مشهود بود.

نسل کلاسیک: دومین نسل از هواپیمای بویینگ ۷۳۷ که سری کلاسیک نام‌گذاری شدند، تغییرات بسیاری در طراحی بدنه وجود داشت. این نسل از این هواپیما شامل سری‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ است.

نسل بعدی (NG): در سال 1993 نسل سوم هواپیمای بویینگ ۷۳۷ با نام Next Generation  معرفی شدند. این هواپیماها در سری‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ تولید می‌شوند. استفاده محدود از مواد کامپوزیتی، طراحی نوین در آیرودینامیک، استفاده از وینگلت‌های جدید و کابین با درجه راحتی بیشتر برای مسافران نه تنها باعث تجربه شکل جدیدی از پرواز برای مسافران می‌شد، بلکه مصرف سوخت هواپیما را نیز به شدت کاهش می‌داد که موجب افزایش تمایل شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از این هواپیما در ناوگان خود می‌شد.

مکس: آخرین نسل بویینگ ۷۳۷را شاید بتوان عجیب‌ترین آن‌ها دانست نسلی که به امید خارج کردن ایرباس از دور رقابت وارد شد اما بویینگ را تا مرز ورشکستگی پیش برد.

استقبال گسترده شرکت‌های هواپیمایی از نسل NG ، پیشرفت علم و بوجود آمدن روش‌های جدید ساخت و تولید بویینگ را به فکر تولید نسل جدید خانواده 737 کرد.

بویینگ برای عقب‌نماندن از پیشرفت خانواده ایرباس A320، رقیب دیرینه خود اقدام به طراحی مجدد یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای خود کرد. در سال 2006 طراحی 737 مکس آغاز شد. این هواپیما از دو موتور CFM International LEAP-1B استفاده می‌کند که با کاهش مصرف سوخت بازده هواپیما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این هواپیما می‌توان به آیرودینامیک پیشرفته؛ وینگلت‌های منحصربه‌ فرد و تازه طراحی شده، کاکپیت نوین، دستگاه‌های ناوبری نسل جدید، کابین بسیار راحت با نورپردازی خاص که به کاهش جت‌لگ یا همان پرواز‌زدگی کمک می‌کند اشاره کرد.

مشکلات اما درست از 29 ژانویه 2016 شروع شدند، روزی که بویینگ با غروری خاص سرخوش از معرفی جدیدترین نسل از پرفروشترین جت تجاری خود بود و از ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد آن حرف می‌زد.

در 29 اکتبر 2018 پرواز شماره 610 لاین ایر از فرودگاه بین‌المللی جاکارتا به مقصد فرودگاه شهر پنگال پینانگ پرواز کرد، اما فقط 12 دقیقه بعد از بلند شدن از روی باند دچار سانحه شد، در دریای جاوا سقوط کرد و تمام 181 مسافر و 8 خدمه پرواز جان باختند.

مخابره این خبر در جهان باعث بهت و حیرت همه شد، چرا که از تحویل هواپیمای سانحه‌دیده کمتر از 3 ماه می‌گذشت.

کمتر از شش ماه بعد یعنی در 10 مارچ 2019 بویینگ ۷۳۷ مکس شرکت هواپیمایی اتیوپی با ۱۴۹ مسافر و ۸ خدمه دقایقی پس از تیک‌آف از فرودگاه آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی دچار سانحه شد. نکته عجیب این پرواز آن بود که فقط ۴ ماه از آغاز پروازهای هواپیمای سانحه‌دیده ‌گذشته بود.

پرواز این مدل هواپیما در سرتاسر جهان ممنوع شد و بحران بزرگی را به بویینگ وارد کرد، شباهت دو سانحه شک کارشناسان را به وجود مشکل در هواپیما برد، اثبات این موضوع که کامپیوترهای این هواپیما دارای مشکل نرم افزاری هستند و اطلاع مدیران بویینگ از این اتفاق و عدم جلوگیری از پرواز آن برای پیشبرد اهداف مادی حاشیه‌های اطراف بویینگ را دو چندان کرد، لغو بسیاری از سفارشات بویینگ، افت قیمت سهام این شرکت، جریمه بسیار زیاد مالی و پرداخت غرامت جان باختگان این دو پرواز فقط بخشی از ضررهای بویینگ بود.

 

جت‌های بیزینسی ۷۳۷: بسیاری از افراد خاص برای راحتی در سفرهای هوایی خود نسبت به خریداری هواپیما اقدام می‌کنند، در همین راستا بویینگ نسبت به فروش هواپیماهای خود بصورت شخصی نیز فعالیت می‌کند؛ این هواپیماها با نام تجاری BBJ و BBJ2 به بازار عرضه می‌شوند. طراحی کلی این هواپیماها به ترتیب برگرفته از هواپیماهای سری ۷۰۰ و سری ۸۰۰ است.

 

بویینگ ۷۳۷ در ایران

مصرف سوخت بهینه، قابلیت استفاده در اکثر فرودگاه‌های کشور، توانایی پوشش پروازهای داخلی و خارجی به کشورهای همسایه و ... باعث شده که بویینگ 737 در بین شرکت‌های هواپیمایی داخلی مقبولیت بسیاری داشته باشد و در ناوگان بسیاری از این شرکت‌ها به چشم بخورد.

ارسال نظر