|

گزارش اولیه سانحه مورخه 1400/02/21 هواپیمای فوق سبک در فرودگاه اراک

گزارش اولیه سانحه مورخه 1400/02/21 هواپیمای فوق سبک در فرودگاه اراک

پس از کسب اطلاع ازوقوع سانحه یک هواپیمای آموزشی فوق سبک به علامت ثبت 1129-EP در فرودگاه اراک، سریعاً تیم بررسی سانحه در محل سانحه حاضر شده و بدینوسیله گزارش اولیه سانحه به شرح ذیل ایفاد میگردد:

هواپیمای فوق سبک از نوع فانتوم ساخت شرکتCourvus کشور مجارستان به علامت ثبت 1129-EP و با مالکیت شخصی و بهره برداری به شرکت ساتراپ شایسته مهرگان در ساعت 10:06 بوقت محلی روز سه شنبه مورخه 1400/02/21 با هدف انجام پرواز آموزشی از باند 26 فرودگاه اراک به پرواز درآمده و بلافاصله خلبان درخواست بازگشت و فرود در فرودگاه نموده که در حین گردش هواپیما به سمت چپ احتمالا به حالت واماندگی (Stall) رسیده و پس از برخورد به زمین دچار سانحه میگردد.

در این سانحه آقای معلم خلبان پرواز با سن 71 سال و آقای دانشجو با کد ملی با سن 35 سال به شدت مصدوم شده و بر اثر شدت برخورد جان خود را از دست میدهند.

متعاقب بروز سانحه پرسنل فرودگاه اراک مطابق با دستورالعمل اضطراری فرودگاه ، نسبت به هماهنگی برای حضور تیم های اعزامی از شهر (دادستان، اورژانس ، نیروی انتظامی و پزشک قانونی) در محل سانحه اقدام نموده و ضمن بررسی اولیه و تهیه صورتجلسه با مجوز دادستان، اجساد هر دو خلبان به پزشک قانونی اراک جهت انجام آزمایشات پزشکی و تشریفات قانونی انتقال می یابند.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاع واحد برج مراقبت فرودگاه مذکور ، نسبت به جمع آوری اطالعات ، هماهنگی با فرودگاه ، مرجع قضایی مربوطه و تشکیل تیم بررسی سانحه اقدام کرده و سریعاً یک تیم کارشناسی به محل سانحه اعزام و اقدامات اولیه انجام پذیرفت. باتوجه به مستندات سایت سانحه ، لاشه هواپیما از سایت سانحه جمع آوری شده و به محل مناسب منتقل گردید تا آزمایشات لازم بر روی موتور و سطوح کنترل فرامین صورت پذیرد.

لازم بذکر است که این هواپیما دارای اجازه نامه پرواز به شماره 3714 مورخه 1400/01/28 بوده و معتبر تا تاریخ 1400/12/25 و همچنین بیمه نامه شرکت بیمه حافظ می باشد و بهره برداری از آن با انواع آموزشی ، تفریحی، شخصی به تازگی در فرودگاه اراک شروع شده بود.

بدیهی است گزارش نهایی بررسی سانحه پس از دریافت کلیه مستندات و بررسی‌‌های کارشناسی متعاقباً ارسال خواهد گردید.

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

ارسال نظر