|

امیرمکری در مراسم گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی عنوان کرد

توجه ویژه به تامین تجهیزات آتش نشانی فرودگاهی با استفاده از توان داخلی

کارنامه موفق فرودگاه های کشور در عملیات زمستانی
توجه ویژه به تامین تجهیزات آتش نشانی فرودگاهی با استفاده از توان داخلی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در نشست ویدیو کنفرانس گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی تاکید کرد که در سال های اخیر توجه مناسبی به تامین تجهیزات مورد نیاز حوزه آتش نشانی فرودگاه ها با استفاده از توان شرکت های داخلی شده است.

 سیاوش امیرمکری، روز گذشته(هفتم مهر) در ویدیوکنفرانس گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی با حضور محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی، حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما و مدیران کل فرودگاه ها و مدیران حوزه آتش نشانی ستادی و فرودگاهی در سخنانی ضمن تبریک و گرامیداشت این روز ملی و اشاره به همزمانی با هفته دفاع مقدس، ضمن یادآوری مجاهدت های ایثارگران و شهدای دوران جنگ تحمیلی در سخنانی عنوان کرد: هفتم مهر ماه سالروز شهادت جمعی از آتش نشانان کشور در بمباران پالایشگاه نفت در اولین روزهای تجاوز دشمن به خاک ایران است.
 
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: آتش نشانی از مشاغل خاص و مقدس در کشور ماست و در برهه های مختلف تاریخ در اتفاق های مختلف شاهد جانفشانی آتش نشانان بوده ایم. در شرکت فرودگاه ها نیز با توجه به اهمیت و هدف گذاری ارتقای ایمنی، حوزه آتش نشانی و مدیریت اپرون مورد توجه خاص است و طی سالهای اخیر تلاش های زیادی برای خرید و نوسازی تجهیزات این حوزه با استفاده از توان داخلی شده است.
 
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تامین به موقع تجهیزات آتش نشانی گفت: افزایش سطح آموزش کارکنان آتش نشانی نیز در دستور کار است و باید به افزایش آمادگی جسمانی آتش نشانان فرودگاهی نیز بر اساس برنامه ای مدون برای تمرین های لازم توجه بیشتری شود.
 
امیرمکری به عملکرد خوب فرودگاه های کشور در برف روبی و عملیات زمستانی سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته با هماهنگی مطلوب، عملیات زمستانی با کمترین مشکل در 13 فرودگاه کشور و حداقل تاخیر در پروازها انجام شد که امیدواریم در سال جاری نیز از تجربه موفق سال گذشته استفاده شود.
 
وی همچنین بر ضرورت تلاش بیشتر برای تامین سیستم های شبیه ساز مورد نیاز در فرودگاه ها و تامین دستگاه های جابه جا کننده هواپیماها پس از سوانح هوایی تاکید کرد.
 
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با اذعان بر کمبود نیروی انسانی در حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما بر رعایت پروتکل های بهداشتی برای تامین سلامت فردی و انجام به موقع و صحیح وظایف این حوزه تاکید کرد.
 
حفظ CAT ایمنی فرودگاه ها با وجود بحران کرونا
 
در این نشست همچنین، محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی در سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن روز آتش نشانی و ایمنی و تاکید بر کارنامه موفق کارکنان حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در یک سال گذشته، عنوان کرد: اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما بی ادعا و خالصانه فعالیت می کند.
 
وی افزود: در سال های اخیر شاهد افزایش مهارت علمی و فنی کارکنان آتش نشانی فرودگاه ها بوده ایم. همچنین با وجود بروز بحران کرونا و وارد شدن فشار کاری و شیفت های طولانی به کارکنان، به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی با کمترین موارد بیماری در میان آتش نشانان فرودگاهی مواجه شدیم و کت ایمنی فرودگاه ها حفظ شد.
 
امیرانی با تاکید بر استانداردسازی تجهیزات آتش نشانی فرودگاه ها عنوان کرد: درعملیات زمستانی سال گذشته شاهد هماهنگی مطلوب میان حوزه های آتش نشانی با بخش های مراقبت پرواز و فنی بودیم و با وجود دو تجربه بارش شدید برف در مهرآباد، باند فرودگاه در کوتاهترین زمان آماده شد.
 
از تدوین برنامه جامع دستورالعمل ها تا برنامه ریزی برای افزایش توان مهارتی کارکنان
 
همچنین در این مراسم، حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما ضمن گرامیداشت سالروز ایمنی و آتش نشانی به ارایه گزارشی از عملکرد این اداره کل طی یک سال اخیر پرداخت و عنوان کرد: این اداره کل شامل دو معاونت تجهیزات و آموزش و دستورالعمل است. در حوزه تجهیزات امسال شاهد رونمایی خودروی آتش نشانی فرودگاهی تولید داخل با حضور وزیر راه و شهرسازی بودیم و تاکنون 14 خودرو تحویل شده و پنج خودرو برای تحویل به فرودگاه های زنجان، اراک، مهرآباد، تبریز و رشت آماده شده است.
 
حاجی بیگی همچنین به خرید 10 دستگاه برف خور و تحویل شش دستگاه برای استفاده در عملیات زمستانی امسال اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر 23 تاورلایت، 50 هزار لیتر فوم، 200 دست لباس آتش نشانی و 400 دستگاه تنفسی خریداری کرده ایم. همچنین 98 دستگاه خودروی آتش نشانی پلاک گذاری شده است.
 
وی همچنین با اشاره به برگزاری دو دوره مسابقه مهارتی آتش نشانان فرودگاهی از تدوین دستورالعمل جامع عملیات زمستانی و نیز تدوین مستندسازی و راهبری ایمنی اماکن فرودگاه های کشور، دریافت گزارش و آنالیز اطلاعاتی سوانح فرودگاه ها، تهیه جامع آماری تجهیزات و وضعیت عملیاتی ماشین آلات و پایش تمرینات و دوره های آموزشی و نیز انجام بازرسی های ادواری از ایستگاه های آتش نشانی خبر داد.
 
حاجی بیگی با بیان اینکه در عملیات زمستانی سال 98 در 13 فرودگاه کشور 162 دفعه برف روبی انجام شد، افزود: عملیات زمستانی سال گذشته به میزان 19 هزار نفرساعت با صرف 222 تن اوره و 12 هزار و 650 لیتر مایع ضدیخ انجام شد.
 
وی همچنین به دریافت گواهینامه ویژه خودروی آتش نشانی برای 10 فرودگاه خبر داد و گفت: دریافت گواهینامه ویژه برای 15 فرودگاه دیگر در حال انجام است.
 
مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما همچنین ضمن تاکید بر اقدامات مطلوب مسئولان اپرون فرودگاه ها در نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در خدمات هندلینگ، گفت: در یک سال اخیر در حوزه معاونت آموزش و دستورالعمل ها اقدامات مختلفی انجام شده که در این راستا می توان به ساخت شبیه ساز اتاق دود، برگزاری دو دوره رفتارشناسی حریق در فرودگاه مشهد و ساخت هشت دستگاه شبیه ساز فضای محدود اشاره کرد.
 
وی همچنین به مواردی از جمله انتخاب 23 جوان مستعد برای انجام پودمان های آموزشی و تولید محتوا، گزینش ارزیاب های آموزشی با استفاده از ظرفیت فرودگاه ها و تدوین برنامه جامع دستورالعمل های اداره کل در حوزه های ایمنی اماکن، اپرون، عملیات زمستانی، صلاحیت شغلی و Action Plan اشاره کرد.
 
حاجی بیگی به تدوین برنامه پنج سال آینده اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: برای بالابردن سطح توان علمی و مهارتی کارکنان با استفاده از سمیلاتور آموزشی، استانداردسازی نیروی انسانی، به روز رسانی دستورالعمل ها، ارتقای ضریب ایمنی اماکن فرودگاه، استفاده از فناوری نرم افزاری برای پایش 24 ساعتی اطلاعات فرودگاه ها در حوزه آتش نشانی، تشکیل دپارتمان و اداره عملیات زمستانی، آنالیز و پایش اطلاعات آتش نشانی در بستر اینترنت و اخذ گواهینامه مدیریت اپرون از سازمان هواپیمایی کشوری برای فرودگاه ها برنامه ریزی شده است.
 
در این مراسم پنج نفر از کارکنان حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما شامل مصطفی گچکوب از فرودگاه اهواز، پرویز عباسی از فرودگاه اردبیل، احمد سپهری راد از فرودگاه ارومیه، محمدرضا اینانلونژاد از ستاد، غلامرضا نوده فراهانی از مهرآباد، جلیل محمدی از فرودگاه همدان و علی نقوی نمین از فرودگاه مهرآباد قدردانی شدند.
منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

ارسال نظر