|

شرکت‌های حمل و نقل هوایی

آیا در خصوص آسیب‌های وارده به بار مسافران مسؤول می‌باشند؟

آیا در خصوص آسیب‌های وارده به بار مسافران مسؤول می‌باشند؟

در این مورد باید عنوان کرد، بله شرکت های هواپیمایی تجاری که متصدی حمل و نقل می‌باشند، بر اساس "کنوانسیون ورشو"(اکتبر ١٩٢٩) و "پروتکل اصلاحی لاهه" (سپتامبر ١٩٥٥) و با تعیین میزان مسئولیت بر مبنایی قانون "تعیین حدود مسؤولیت شرکت های هواپیمایی ایرانی"(شهریور ١٣٩١) مسؤول جبران خسارات وارده به بار و اشیا همراه مسافران می‌باشند. لازم به ذکر است قانونگذار فقط در خصوص خسارات بدنی و دیه از قانون مجازات اسلامی تبعیت کرده است.

به طور کلی تاسیسی که در کنوانسیون ورشو مورد توافق قرار گرفته است، تا حدود زیادی بر مبنای نظریه تقصیر در مسؤولیت مدنی است. بدین معنا که در صورت ورود خسارت، تقصیر شرکت هواپیمایی مفروض است و نیازی نیست زیان دیده چنین ادعایی را ثابت نماید، مگر آنکه ثابت کند که وظایف خود را به درستی و متعارف انجام داده و مرتکب تقصیر نشده است.

ممکن است در سفرهای هوایی خود وقتی تگ بار را دریافت کردید، با عبارت "شرکت هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال حمل این بسته ندارد." مواجه شده باشید؛

به طور کلی چنین سلب مسؤولیت یک طرفه از سوی هیچ شرکتی مورد پذیرش نیست و صدور این تگ محدود کننده مسؤولیت( limited release ) منوط به شرایط ویژه به شرح ذیل است:

١- بار با بسته بندی ناقص و یا شکستنی و یا فاسد شدنی که به روش معمول حمل گردد.

٢- دیر رسیدن مسافر به کانترهای پذیرش بار 

٣- اجتناب از ورود بار کوچک و دستی به کابین هواپیما و همچنین وسایل الکترونیکی کوچک که به جهت ایمنی وارد کابین نشده اند.

در این موارد و با صدور تگ لیمیت مسؤولیتی با شرکت هواپیمایی بر مبنای قوانین بین المللی بار هوایی، در صورت ورود خسارت نیست.

به قلم/معین شرقی- مدرس دانشگاه و حقوق هوایی

ارسال نظر