|

چراغ های VASI:

چراغ های Visual glide slope indicator چه چراغ هایی هستند؟

چراغ های Visual glide slope indicator چه چراغ هایی هستند؟

یکی از مهمترین مسائلی که باید توسط خلبانان جهت انجام فرود رعایت شود قرار گرفتن در شیب مناسب جهت کاهش ارتفاع در مرحله تقرب نهایی Final approach می‌باشد. این چراغ ها به خلبانان امکان قرار گرفتن بر روی شیب صحیح قبل از فرود را می‌دهند.

 در شرایطی که کاهش دید وجود داشته باشد، و یا در شب ها که قضاوت اینکه آیا هواپیما بر روی شیب مناسب قرار دارد یا نه سخت می‌باشد، این چراغ ها بسیار مفید می‌باشند. یک نوع از این چراغ ها، چراغ های Visual approach slope indicator  ها می‌باشد.

زمانی که خلبان به فاصله 3 تا 5 مایلی باند فرودگاه در روز و به فاصله 20 مایلی باند فرودگاه در شب می‌رسد، قادر به دیدن این چراغ ها می‌باشد. قرار گرفتن روی شیبی که توسط VASI فراهم می‌گردد، این تضمین را میدهد که فاصله هواپیما از موانع مجاور به اندازه کافی می‌باشد. 

به طور معمول این چراغ ها در سمت چپ باند قرار دارند، مگر اینکه بنا بر موقعیت فرودگاه، امکان قرارگیری آنها در سمت چپ وجود نداشته باشد و در سمت راست قرار گیرند.

حال این چراغ ها چگونه اطلاعات موقعیت هواپیما نسبت به شیب مناسب را به خلبانان مخابره می‌کنند؟

 

✔چراغ های VASI از دو ردیف مجزا  تشکیل شده اند که ردیف دوم پشت سر ردیف اول قرار گرفته است. هر کدام از این ردیف ها، دو نوع نور، که قرمز و سفید میباشند را در زوایای محدود شده ای نسبت به افق می‌تابانند. خلبان با توجه به ارتفاع هواپیمای خود نسبت به شیب مناسب، این چراغ ها را به صورت دو ردیف قرمز، دو ردیف سفید ویا ردیف اول سفید و ردیف دوم قرمز می‌بیند.

 خلبان در صورتی که هر دو ردیف را سفید ببیند متوجه می‌شود که بالاتر از شیب مناسب قرار دارد، در صورتی که هر دو ردیف را قرمز ببیند متوجه می‌شود که پایین‌تر از شیب مناسب قرار دارد و در صورتی که ردیف اول را سفید و ردیف دوم را قرمز ببیند، متوجه می‌شود که روی شیب مناسب جهت کاهش ارتفاع قرار دارد.

نوع دیگری از Visual glide slope indicator  ها نیز وجود دارد که نام آن Precision approach path indicator می‌باشد. چراغ های PAPI نیز همانند چراغ های VASI می‌باشند، با این تفاوت که این چراغ ها در یک ردیف قرار میگیرند و شامل 4 چراغ می‌باشند. 

اگر هر 4 چراغ سفید باشند(⚪⚪⚪⚪) به این معنی می‌باشد که هواپیما خیلی بالاتر از شیب مناسب قرار دارد(بیشتر از 3.5 درجه) اگر چراغ آخر از سمت راست قرمز و 3 چراغ دیگر سفید باشند  به این معناست که هواپیما کمی از شیب مناسب بالاتر می‌باشد(3.2 درجه). اگر دو چراغ سمت راست قرمز و دو چراغ سمت چپ سفید باشند به این معناست که هواپیما دقیقا روی شیب مناسب قرار دارد(3 درجه). اگر چراغ اول از سمت چپ سفید و 3 چراغ دیگر قرمز باشند به این معناست که هواپیما کمی پایین‌تر از شیب مناسب قرار دارد(2.8 درجه) و اگر هر چهار چراغ قرمز باشند به معنی این است که هواپیما از شیب مناسب خیلی پایین تر می‌باشد(کمتر از 2.5 درجه). لازم به ذکر است که شیب مناسب کاهش ارتفاع در تقرب نهایی 3 درجه می‌باشد.

منبع: Instrument commercial jeppesen,section

ارسال نظر