|

سقوط پرواز شماره ۵۹۲ شرکت هواپیمایی Valujet در سال ۱۹۹۶:

دردناک ترین سانحه هوایی تاریخ چگونه رقم خورد؟

حجم ویدیو: 5.73M | مدت زمان ویدیو: 00:00:58

سقوط پرواز شماره ۵۹۲ شرکت هواپیمایی Valujet در سال ۱۹۹۶ به یکی از دردناک‌ترین سوانح هوایی تاریخ تبدیل شد.

 در یازدهم می سال ۱۹۹۶ قرار است یک فروند هواپیمای مکدانل داگلاس دی سی ۹ پروازی را با ۱۰۵ مسافر و ۵ کادر پروازی از فرودگاه بین المللی میامی واقع در فلوریدا به مقصد فرودگاه بین المللی آتلانتا واقع در ایالت جورجیا انجام دهد. شرکت هواپیمایی Valujet که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است به انجام اقداماتی بیش از اندازه در جهت کاهش مخارج معروف گردیده است. پرواز شماره ۵۹۲ قرار است ساعت ۱ بعد از ظهر فرودگاه بین المللی میامی را به مقصد فرودگاه آتلانتا ترک نماید. مسافرین یک به یک خود را به فرودگاه رسانده و پس از تحویل بار و وسایل خود سوار هواپیما می‌شوند. خلبانان پس از انجام دستورالعمل های لازم پیش از انجام پرواز و کسب مجوز از برج مراقبت به سمت باند فرودگاه بین المللی میامی حرکت نموده و در ابتدای باند فرودگاه جهت انجام تیک آف قرار می گیرند. در نهایت پرواز شماره ۵۹۲ خطوط هوایی Valujet  پس از یک ساعت تاخیر به علت مشکلات فنی در ساعت ۱۴ به پرواز در می آید. هواپیما به صورت نرمال آغاز به اوج گیری نموده و در مسیر پروازی خود به سمت فرودگاه آتلانتا قرار می‌گیرد. این پرواز قرار است ظرف مدت حدود یک ساعت و سی دقیقه به ایالت جورجیا برسد. حدود شش دقیقه از پرواز گذشته است که مسافرین متوجه وجود بویی همانند سوختگی می‌شوند، در همین زمان خلبانان نیز صدای بلندی را در هدفون های خود شنیده و متوجه می‌شوند که سیستم های الکتریکی هواپیما در حال از دست رفتن می باشند.

پس از گذشت لحظاتی یکی از مهمانداران وارد کاکپیت شده و خبر از بروز آتش سوزی در کابین مسافران را می دهد. خلبانان به سرعت با برج مراقبت تماس گرفته و درخواست بازگشت هرچه سریع‌تر به فرودگاه میامی را می‌کنند، صدای فریاد مسافرین به گوش خلبانان می‌رسد. آتش مهیبی در درون هواپیما به وجود آمده و لحظه به لحظه در حال گسترش یافتن می‌باشد. پس از گذشت حدود سه دقیقه، پرواز شماره ۵۹۲ از روی صفحه رادار محو می‌گردد. تیم های جستجو و نجات به سرعت عازم شده و به دنبال هرگونه اثری از این پرواز می‌گردند. پرواز شماره ۵۹۲ به درون دریاچه‌ای در بخش غربی فلوریدا سقوط کرده است. شاهدان عینی ادعا می‌کنند که پیش از سقوط، هواپیما به شدت به پهلوی راست خود گردش نموده بود. اکثر اجساد خوراک تمساح‌ها شده‌اند. ماموران ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا موسوم به NTSB به سرعت به محل سانحه اعزام شده تا به دنبال هر گونه سر نخ که علت وقوع سانحه می‌باشد را بیابند. جعبه‌های سیاه هواپیما نیز پیدا شده و جهت بازخوانی به مقر NTSB فرستاده می‌گردند. بررسی ها نشان می‌دهند که شروع آتش‌سوزی از بخش بار هواپیما بوده است، اما چه چیزی در درون قسمت بار هواپیما بوده که باعث وقوع چنین فاجعه‌ای گردیده است؟

 بازرسان آغاز به بررسی وجود هرگونه مواد منفجره جهت تشخیص عملیات خرابکارانه و تروریستی می‌نمایند اما با انجام آزمایشات متعدد این فرضیه رد می‌شود.

با بررسی مدارک موجود، بازرسان متوجه وجود باری بسیار خطرناک در پرواز شماره ۵۹۲ می‌گردند. بازرسان متوجه می‌شوند که کمپانی Valujet قرار بود ۵ بسته که مجموعاً شامل ۱۴۴ عدد اکسیژن ژنراتور بوده را توسط این پرواز به سمت فرودگاه آتلانتا جهت استفاده بر روی یک هواپیمای دیگر ارسال نماید. اکسیژن ژنراتور ها که در بالای سر مسافرین نصب می‌شوند پس از فعال شدن در شرایط کاهش فشار کابین در ارتفاعات بالا، برای مسافرین تولید اکسیژن نموده و مسافرین می‌توانند به وسیله ماسکی که از بالای سرشان در دسترسشان قرار می‌گیرد آن را تنفس نمایند، اما اکسیژن ژنراتور جزو کالاهای بسیار خطرناک(DG) در هوانوردی شناخته می‌شود چرا که در صورت فعال شدن هر یک از آن ها(زمانی که تعداد زیادی از آنها به صورت بسته بندی شده و در کنار یکدیگر قرار دارند) حرارت زیادی تولید شده و پس از سرایت به بدنه دیگر اکسیژن ژنراتورها، مقادیر زیادی اکسیژن آزاد گشته و آتش سوزی مهیبی رخ خواهد داد‌. مسئول و اپراتور انجام بارگیری پرواز شماره ۵۹۲ به ماموران NTSB می‌گوید که پیش از انجام بارگیری به کمک خلبان برگه مربوط به انتقال بار را نشان داده بدون آن که در مورد اینکه چه چیزی در داخل بار می‌باشد صحبت کنند. حال آنکه بر روی برگه مربوطه وجود ۵ بسته اکسیژن ژنراتور و دیگر لوازم یدکی دیگر نوشته شده بود. با انجام بررسی‌های بیشتر بازرسان متوجه واقعیت شوکه کننده‌ای می‌شوند.

 

در بخش بالایی هر اکسیژن ژنراتور یک شاسی به نام fairing pin وجود دارد که مسئولان بسته بندی پیش از ارسال باید روی آن را به وسیله یک درپوش پلاستیکی می پوشاندند تا از فعال شدن اکسیژن ژنراتور جلوگیری گردد، اما آنها به جای انجام این کار هر یک از کپسول‌های اکسیژن ژنراتور را به وسیله چسب نواری پوشانده به طوری که شاسی را نیز در بر گرفته و باعث فشرده شدن شاسی به سمت پایین شده بود. مسئولین بسته بندی تصور کرده بودند که کپسول های اکسیژن ژنراتور خالی می باشند در حالی که خالی نبودند و در نتیجه پس از به پرواز درآمدن هواپیما به علت وجود تکان، یک یا چند عدد از کپسول‌های اکسیژن ژنراتور فعال گردیده که باعث به وجود آمدن گرما و حرارت شدید و سرایت آنها به بدنه دیگر کپسول‌ها شده بود لذا مقدار زیادی اکسیژن تولید شده که به علت وجود حرارت بالا دچار بروز آتش سوزی مهیب گردیده و بروز این آتش سوزی باعث وارد آمدن صدمات شدیدی به سیستم های الکتریکی و کابل های کنترلی هواپیما شده و فاجعه غم انگیزی را به وجود آورده بود. سازمان NTSB در نهایت مقصران وقوع این سانحه را اعلام نمود: کمپانی بسته بندی محصول به علت سهل انگاری در انجام وظایف، شرکت هواپیمایی Valujet به این علت که بر روی نحوه بسته بندی محصول نظارت نداشته است و در نهایت سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده به علت تصویب نکردن قانونی، پس از وقوع سانحه ای مشابه در سال ۱۹۸۸ مبنی بر اینکه تمامی هواپیماهای مسافربری ملزم به تعبیه سیستم هشدار دهنده دود و آتش در بخش بار گردند. این سانحه به عنوان یکی از دردناک‌ترین سوانح هوایی تاریخ لقب گرفت چرا که کاپیتان پرواز شماره ۵۹۲ در روز تولد خود دچار وقوع سانحه ای دلخراش گردیده بود و همچنین اکثر اجساد پس از سانحه و بلافاصله طعمه حیوانات درنده شده بودند

ارسال نظر