|

کووید19 و اثراتش

کرونا و تخریب هواپیماها

کرونا و تخریب هواپیماها

از تاثیرات کرونا بر صنعت هوانوردی بسیار گفته‌ایم اما بخشی از این تاثیرات شاید بطور کامل بازگو نشده باشند و آن تخریب هواپیماها به وسیله این ویروس است.

اشتباه نکنید این ویروس خود توانایی تخریب و اثرگذاری سو بر هیچ هواپیمایی را ندارد، اما اثرات آن طوری بوده که منجر به زمینگیر شدن بسیاری از هواپیماها شده است.

هواپیما، وسیله‌ای است که از ساخت آن هنوز ۱۲۰ سال نمی‌گذرد البته که روند پیشرفت آن در زمینه طراحی و ساخت خارق‌العاده بوده است و در طی این مدت کوتاه از هواپیمای چوبی و پارچه‌ای برادران رایت با پروازی کمتر از یک کیلومتر به هواپیماهایی ساخته شده از مواد مرکب رسیده‌ایم که قاره‌ها را به هم پیوند داده‌اند.

این غول آهنی اما طوری طراحی و ساخته شده است که همیشه پرواز کند به عبارت دیگر هواپیماها برای پرواز کردن طراحی شده‌اند نه روی زمین ماندن به همین دلیل زمینگیری آن‌ها را تخریب می‌کند.

علاوه بر تخریب خود به خودی هواپیما، روی زمین ماندن خرابی به‌علت اثرات خارجی را نیز افزایش می‌دهد.

برف و باران و دیگر عوامل طبیعی محیطی از یک طرف و قرارگیری در معرض هجوم حشرات و  پرندگان و دیگر حیوانات از طرف دیگر بر این تخریب می‌افزاید.

تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد حیوانات خود را در مجراهای هواپیماها قرار داده‌اند که این احتمال خطر را بیشتر می‌کند، اما آیا برای زمینگیر کردن هواپیما قوانینی وجود ندارد؟ آیا هواپیما را در محلی قرار داده و ۲ ماه بعد برای پرواز به آن مراجعه می‌کنند؟

برای زمینگیر کردن هواپیما بیش از یک زمان معین قوانین بسیاری وجود دارد؛ ورودی و خروجی موتور باید پوشانده شود همچنین  لوله‌های روغن‌های هواپیما باید خالی شده و با مایع مخصوصی پر شوند تا از خوردگی احتمالی جلوگیری شود، همچنین شیشه‌های کاکپیت، لوله‌های پیتوت و استاتیک پورت‌ها و هر قسمتی که احتمال ورود گرد و خاک یا حشرات را دارند باید پوشانده شوند.

انجام موارد مورد نیاز برای زمینگیری به منزله اتمام نیاز به سرکشی نیست بلکه در حین زمینگیری چک‌های مخصوصی روی هواپیما انجام می‌شوند تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

اما با رعایت تمام این موارد باز هم به هواپیماها آسیب‌هایی وارد می‌شود چراکه همانطور که گفته شد هواپیما برای پرواز طراحی شده و زمینگیر شدن آن حتی در شرایط آرمانی باز هم به مانند پرواز نیست.

ارسال نظر