|

سفر به مدار زمین از فرودگاه فضایی توکیو

سفر به مدار زمین از فرودگاه فضایی توکیو

ژاپنی‌ها قصد دارند برای گردشگری فضایی، یک «شهر فرودگاهی فضایی» (Spaceport City) را در جزیره‌ای شناور در خلیج توکیو احداث کنند. درحالی‌که فضاپیما از جزیره به سمت بالا حرکت می‌کند، آسمان‌خراش‌های پایتخت ژاپن در پس زمینه این فرایند قرار دارند. به نوشته وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان، این تشکیلات با هدف اعزام گردشگران به سفرهای روزانه فضایی طراحی شده است؛

جایی که آنها قادر خواهند بود انحنای زمین را مشاهده و گرانش صفر را تجربه کنند. ایده‌پردازان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخته‌شدن نسل جدیدی از فرودگاه‌های فضایی به‌عنوان بخشی از منظر شهر باشند. اورزولا کوزما، مدیر پروژه در این خصوص می‌گوید: «اینجا برای یک سفر یک روزه به فضا طراحی و امکانات آن برای آشنایی هرچه بیشتر گردشگران با فضا درنظر گرفته شده است.

فضای کاربری آن، شامل امکانات تحقیقاتی و تجاری، آکادمی‌های آموزشی، فروشگاه، هتل، رستوران فضانورد، سالن سینما چهار بعدی IMAX، موزه هنر، سالن بدن‌سازی و آکواریوم که همه به‌نوعی مضمون فضایی دارند، می‌شود. برخلاف پرتاب موشک‌های معمولی به فضا که به‌صورت عمودی این کار را انجام می‌دهند، سفرهای فضایی از این فرودگاه برای سفینه‌هایی ساخته شده که بیشتر شبیه به هواپیما هستند و به‌صورت افقی از زمین بلند می‌شوند.

البته پروازهای فضایی زیر مدار زمین به‌صورت تجاری هنوز در دسترس نیست، اما شرکت‌هایی همچون Blue Origin و Virgin Galactic در حال آزمایش سفینه‌های فضایی زیر مدار زمین را برای گردشگری فضایی هستند. در این میان، Virgin Galactic در توسعه فضاپیماهای پرتاب افقی پیشتاز بوده و پروازهای آزمایشی را انجام داده است که هم‌اکنون بیش از 600مسافر را برای پرواز فضایی با برنامه‌ریزی 90دقیقه‌ای به قیمت هر صندلی 250هزار دلار ثبت‌نام کرده است.

آنها بسیار امیدوار ند که سفرهای گردشگری فضایی‌شان را از سال آینده میلادی آغاز کنند. البته «شهر فرودگاهی فضایی» نخستین پروژه از این دست نیست. در هیوستون، چهارمین شهر بزرگ ایالات متحده چنین پروژه‌ای در دست تکمیل است.

منبع: همشهری

ارسال نظر