|

چرا فضانوردان ماموریت «آرتمیس» ناسا به اعماق دریاها رفتند؟

چرا فضانوردان ماموریت «آرتمیس» ناسا به اعماق دریاها رفتند؟

ناسا در حال انجام آزمایش های مختلفی روی لباس فضانوردی ویژه ماموریت آرتمیس است. بر این اساس در آخرین آزمایش، فضانوردان این ماموریت به اعماق اقیانوس ها رفتند.

ناسا درحال رقابت با دیگر سازمان‌های فضایی برای فرستادن فضانوردانی تا سال 2024 به ماه است، اما پیش از انجام اینکار ناسا احتیاج به بهترین لباس‌‌ها دارد.

 

ناسا لباسی جدید برای فضانوردانی که در ماموریت سفر به ماه آرتمیس شرکت خواهند کرد، طراحی کرده است و حالا قصد دارد، از اینکه افراد در آن به‌ راحتی می‌توانند راه رفته و وظایف دشواری مانند گرفتن ابزار و مراقبت از تجهیزات انجام دهند، اطمینان حاصل نماید. بسیاری از این آزمایشات در زیر آب انجام شده است.

 

فضانوردان ناسا به چه دلیل به اعماق دریا رفتند؟

 

فضانوردان درحال آزمایش کردن لباس‌های مخصوص به فضا در زیر اعماق دریا هستند، این کار به دلیل درخواست ناسا درجهت ماموریت آینده سفر به ماه انجام شده است. در آزمایشگاه شناور خنثی ناسا در شهر هیوستون در ایالت تگزاس، فضانوردان درحال امتحان کردن لباس جدید مخصوص فضای خود در یک استخر غول پیکر هستند، تا آنچه در یک جاذبه بسیار کم احساس می‌کنند را شبیه‌سازی نمایند.

 

طول استخر 202 پا، عرض آن 102 پا و عمقش 40.5 فوت است. این استخر حاوی 6.2 میلیون گالن آب است، یعنی آبی بیشتر از 9 استخر استاندارد مسابقات المپیک. با توجه به آنچه خود فضانوردان موجود در این آزمایشات گفتند، استخر وظیفه خود را در آماده کردن آنها برای سفر به فضا به خوبی انجام داده است.

 

فضانوردی به نام «نیک هاگ» در قسمتی از پادکست ناسا به نام کیهان کنجکاو در ماه آوریل گفت: « احساسی که من اولین بار وقتی از فضاپیما خارج شده و به فضا قدم گذاشتم، دقیقا به مانند احساسی بود که در این استخر تجربه کردم.» لباس فضایی سیستم پیچیده‌ای از پوشاک، تجهیزات و سیستم‌های زیست‌محیطی می‌باشد و به گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتواند فضانورد را به راحتی در محیط خشن فضا زنده نگه دارد.

 

انسان نمی‌تواند در فضا بدون لباس مناسب جان سالم به در ببرد. فضانوردان هنگامی که داخل ایستگاه فضایی یا در شاتل مشغول کار و زندگی هستند، به پوشیدن لباس مخصوص نیازی ندارند و گذشته از نبود گرانش در داخل شاتل یا ایستگاه فضایی، آن‌ها تفاوت دیگری را با زمین احساس نمی‌کنند. فضانوردان آنجا با لباسهای راحت و شلوار راحتی و اغلب بدون کفش هستند؛ اما هنگامی که یکی از آن‌ها برای کار مجبور شود به بیرون از سفینه برود باید لباس فضایی بر تن کند.

منبع: خبرگزاری علمی و فناوری

ارسال نظر