|

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» نخستین سیاره فراخورشیدی خود را تایید کرد

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» نخستین سیاره فراخورشیدی خود را تایید کرد

پژوهشگران با استفاده از «تلسکوپ فضایی جیمز وب» موفق شدند یک سیاره فراخورشیدی را تایید کنند.

پژوهشگران برای نخستین بار با استفاده از «تلسکوپ فضایی جیمز وب»(JWST) ناسا، یک سیاره فراخورشیدی را تایید کردند که به دور ستاره دیگری می‌چرخد. این سیاره که به طور رسمی با نام «LHS 475 b» طبقه‌بندی می‌شود، تقریبا به اندازه سیاره ما است. گروه پژوهشی که این کشف را انجام داده‌اند، توسط «کوین استیونسون»(Kevin Stevenson) و «جیکوب لوستیگ یاگر»(Jacob Lustig-Yaeger) سرپرستی می‌شوند که هر دو پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک کاربردی «دانشگاه جانز هاپکینز»(JHU) هستند.

 

این گروه پژوهشی پس از بررسی دقیق اهداف مورد نظر خود با «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا «تس»(TESS) ناسا که به وجود این سیاره اشاره کرده بود، آن را را با جیمز وب رصد کردند. «طیف‌نگار فروسرخ نزدیک وب»(NIRSpec) فقط با دو رصد عبوری، این سیاره را به راحتی و به وضوح ثبت کرد. یاگر گفت: شکی نیست که این سیاره آنجاست. داده‌های بکر جیمز وب آن را تأیید می‌کنند.

 

استیونسون گفت: این واقعیت که این یک سیاره کوچک و سنگی است، موضوع قابل توجهی برای رصدخانه به شمار می‌رود.

 

«مارک کلمپین»(Mark Clampin)، مدیر بخش اخترفیزیک مقر ناسا در واشنگتن گفت: این نخستین نتایج رصدی از یک سیاره سنگی به اندازه زمین است که روزنه‌ای را به روی بسیاری از احتمالات آینده برای مطالعه جو سیاره‌های سنگی با جیمز وب می‌گشاید. جیمز وب ما را به درک جدیدی در مورد جهان‌های مشابه زمین بیرون از منظومه شمسی می‌رساند. این ماموریت تازه آغاز شده است.

 

در میان تمام تلسکوپ‌های فعال، تنها جیمز وب قادر به توصیف جو سیارات فراخورشیدی هم‌اندازه زمین است. این گروه پژوهشی تلاش کردند تا با تجزیه و تحلیل طیف انتقال سیاره، آنچه را در جو سیاره وجود دارد ارزیابی کنند. اگرچه داده‌ها نشان می‌دهند که این یک سیاره به اندازه زمین است اما آنها هنوز نمی‌دانند که آیا جو دارد یا خیر. «ارین می»(Erin May)، پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز گفت: داده‌های جیمز وب زیبا هستند. این تلسکوپ آن قدر حساس است که به راحتی می‌تواند طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها را شناسایی کند اما ما هنوز نمی‌توانیم هیچ نتیجه قطعی در مورد جو سیاره بگیریم.

 

همچنین، پژوهشگران خاطرنشان کردند که اگرچه ممکن است این سیاره جو نداشته باشد اما برخی از ترکیبات جوی مانند جو حاوی دی‌اکسید کربن خالص وجود دارند که منتفی نیستند. یاگر توضیح داد: جو دارای ۱۰۰ درصد دی‌اکسید کربن، بسیار فشرده‌تر است و این موجب می‌شود که تشخیص دادن آن بسیار چالش‌برانگیز باشد.

 

حتی اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری مورد نیاز است تا جو دی‌اکسید کربن خالص را از سایر موارد تشخیص دهد. پژوهشگران قرار است با مشاهدات آتی خود در تابستان امسال، طیف‌های بیشتری را به دست آورند.

 

جیمز وب نشان داد که این سیاره چند صد درجه گرم‌تر از زمین است. بنابراین اگر ابرها شناسایی شوند، ممکن است پژوهشگران به این نتیجه برسند که این سیاره بیشتر شبیه به سیاره زهره است که جوی حاوی دی‌اکسید کربن دارد و همیشه در ابرهای ضخیم پوشیده شده است.

 

همچنین، پژوهشگران تأیید کردند که این سیاره تنها در دو روز یک مدار را کامل می‌کند. این اطلاعات بلافاصله توسط جیمز وب آشکار شد. اگرچه LHS 475 b از هر سیاره‌ای در منظومه شمسی ما به ستاره خود نزدیکتر است اما ستاره کوتوله قرمز آن کمتر از نیمی از دمای خورشید را دارد. بنابراین، پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که هنوز هم می‌تواند جو داشته باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر