|

آزمایش لباس‌های فضانوردی نسل جدید ناسا

آزمایش لباس‌های فضانوردی نسل جدید ناسا

لباس‌های فضایی فعلی ناسا که در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود، مناسب برای مأموریت‌های آینده به ماه و مریخ نیست و همین امر ناسا را بر آن داشته تا به دنبال لباس‌های فضایی جدیدی باشد.

لباس‌های فضانوردی فعلی ناسا که در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود مناسب مأموریت‌های فضایی به ماه و مریخ نیست. به همین علت ناسا به دنبال خرید لباس‌های فضانوردی مناسب برای قرن بیست و یکم است.

 

آزمایش‌های گرانش صفر اخیر که توسط شرکت کالینز اروسپیس انجام شده، نقطه عطفی کلیدی در طراحی لباس‌های فضانوردی جدید برای ناسا است. این شرکت نسل جدید لباس‌های فضانوردی را برای استفاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی توسعه می‌دهد.

 

تست عملکرد و تناسب سیستم لباس تحت فشار در محیطی شبیه گرانش کم، گام مهمی در جهت توسعه لباس‌های فضانوردی ناسا است که می‌تواند برای ادامه عملیات و پیشبرد اکتشافات علمی در مدار پایین زمین مورد استفاده قرار گیرد.

 

در لباس‌های فضانوردی قبلی مسائلی مانند فناوری قدیمی، نشت آب، محدودیت‌های اندازه و تناسب لباس با ابعاد بدن فضانوردان، نیاز فوری به مدرن‌سازی لباس‌های فضانوردی را برجسته می‌کند. نگهداری لباس‌های موجود بسیار دشوار است، از طرفی این لباس‌ها انعطاف‌ناپذیرند و حرکت با آن‌ها محدود است. به همین دلایل لباس‌های فعلی، مناسب مأموریت‌های آینده به ماه و مریخ نیستند.

 

بنابراین ناسا، شرکت کالینز را برای توسعه لباس فضایی جدیدی انتخاب کرد که می‌تواند جایگزین لباس فضانوردی که بیش از دو دهه توسط فضانوردان ایستگاه فضایی پوشیده شده است شود.

 

آزمایش کالینز روی یک هواپیمای تجاری ریزگرانشی انجام شد تا آزمایش‌های بی‌وزنی روی آن انجام شود. در طی یک پرواز سهموی، خلبان با انجام مانورهای خاص هوایی، چندین بار شرایط بی‌وزنی را در حدود ۲۰ثانیه ایجاد می‌کند. در این شرایط مهندسان و پژوهشگران می‌توانند بدون رفتن به فضا، آزمایش‌های مختلف علمی و عملکرد سخت‌افزارها را در یک محیط کم‌ گرانش انجام دهند. 

 

این آزمایش گامی کلیدی در فرآیند بررسی اولیه طراحی ناسا بود. سازندگان این لباس، در طی آزمایش اطمینان حاصل می‌کنند که طرح جدیدشان قبل از شروع ساخت نمونه‌های اصلی، تمام نیازهای ناسا را برطرف می‌کند.

 

کالینز به آزمایش لباس فضایی خود در یک محفظه خلاء ادامه خواهد داد، جایی که هوا با هدف ایجاد خلاء برای مشاهده عملکرد لباس فضانوردی در شرایطی مانند فضا حذف می‌شود. همچنین در آزمایشگاه شناور خنثی در مرکز فضایی جانسون ناسا، در استخری با عمق بیش از ۱۲ متر که محیطی کم‌ گرانش را برای آموزش راهپیمایی فضایی فضانوردان شبیه‌سازی می‌کند، عملکرد لباس فضانوردی جدید در هنگام راهپیمایی فضایی آزمایش می‌شود.

 

این لباس فضانوردی جدید، برای ارتقای قابلیت‌های راهپیمایی فضایی در مدار پایین زمین، پشتیبانی از تعمیر و نگهداری ایستگاه و انجام ماموریت‌های خارج از ایستگاه فضایی توسعه یافته است.

 

شرکت کالینز در تلاش است مشکلات موجود در لباس‌های فعلی را با لباس فضانوردی نسل بعدی که وزن و حجم کمتر و امکان تغییر آسان دارند را حل کند. این شرکت با فضانوردان فعلی و سابق برای طراحی و تولید لباسی که نیازهای متنوع کاوشگران فضا را برطرف می‌کند، همکاری دارد.

 

این شرکت ادعا دارد که لباس فضایی آن تقریبا ۹۰ درصد با ماموریت‌های انسانی به ماه سازگار است.

ارسال نظر