رونمایی از فضاپیمای مداری جدید فرانسه

این فضاپیمای قابل استفاده مجدد برای حمل مسافر و بار به مدار زمین و بازگشت از آن طراحی شده و هدف آن جایگزینی با فضاپیماهای کپسولی قدیمی با طراحی منعطفتر و شبیهتر به هواپیما است.
به گزارش کن نیوز؛ Dassault Aviation در نمایشگاه هوایی پاریس از کانسپت جاهطلبانه فضاپیمای مداری جدید خود با نام Véhicule Orbital Réutilisable de Transport et d’Exploration یا به اختصار VORTEX رونمایی کرد.
این فضاپیمای قابل استفاده مجدد برای حمل مسافر و بار به مدار زمین و بازگشت از آن طراحی شده و هدف آن جایگزینی با فضاپیماهای کپسولی قدیمی با طراحی منعطفتر و شبیهتر به هواپیما است.
اگرچه این پروژه ممکن است برای برخی غافلگیرکننده باشد، اما شرکت Dassault Aviation سالها تجربه در زمینه فناوری فضاپیماهای مداری دارد. این شرکت یکی از بازیگران اصلی پروژهی فضایی هرمس (Hermes) بین سالهای 1975 تا 1992 بود و در برنامههای پیشرفته دیگری مانند X-38 ناسا، IXV اروپا، VEHREA و پروژه VSH نیز مشارکت داشته است.
پروژهی VORTEX با بودجهای معادل 30 میلیون یورو از سوی وزارت نیروهای مسلح فرانسه پشتیبانی میشود و در چهار مرحله اجرا خواهد شد. ابتدا VORTEX-D، نسخهای آزمایشی با یکسوم اندازه واقعی ساخته میشود؛ سپس VORTEX-S، نمونهای با دو سوم مقیاس واقعی که قابلیت پرواز هوشمند و آزاد را دارد، توسعه مییابد. مراحل بعدی شامل نسخه تماممقیاس VORTEX-C برای حمل بار و در نهایت VORTEX-M، نسخه سرنشیندار با قابلیت حمل انسان است. نسخه سرنشیندار دارای طول 12 متر و فاصله دو سر بال 6.7 متر خواهد بود.
VORTEX قرار است بدون پوشش محافظ با استفاده از موشک به فضا پرتاب شود، در مدار مانور دهد و مانند هواپیما روی باند فرود آید. این فضاپیما بهطور کامل قابل استفاده مجدد خواهد بود و دارای محفظه بار بزرگ است. مأموریتهای احتمالی آن شامل حمل و نقل به ایستگاه فضایی، تعمیر ماهوارهها، عملیات خودکار و حتی کاربردهای نظامی است.
مدیرعامل Dassault Aviation اعلام کرده است VORTEX گامی دگرگونکننده برای فضانوردی اروپا بوده و میگوید این پروژه ترکیبی از فناوریهای هوافضا و فضانوردی است. هدف نهایی، دستیابی فرانسه و اروپا به دسترسی مستقل به فضا، کاهش وابستگی به کپسولهای سنتی و آغاز عصری نوین در حملونقل مداری و لجستیک فضایی است.
ارسال نظر