|

چالش ها و فرصت های صنعت هوانوردی

?چالش ها و فرصت های صنعت هوانوردی

✏️کاوه نوروزی

?ایران از نظر جغرافیایی در بهترین موقعیت جهان قرار گرفته( شرق را به غرب متصل می کند) یا به تعبیری قلب کره زمین است و یکی از فرصت هایی است که می‌توان کمک چشمگیری به اقتصاد کشور انجام دهد. صنعت هوانوردی برای خدمت در هر گوشه از جهان طراحی شده است و به عنوان نیروی عمده اقتصادی کشورهاست و بخشی از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد.

?دولت ها، رسانه ها و صنایع وابسته کم و زیاد به شرکت های هواپیمایی توجه دارند و صنعت گردشگری تا حدودی به این صنعت وابسته است. صنایع هواپیما سازی جهانی‌ با استفاده از تکنولوژهای روز نقش به سزایی در گسترش این صنعت داشته اند. به طور متوسط در ۳۰سال گذشته رشد مسافرت های هوایی جهان هر سال حدود ۵ درصد بوده است که سالانه با تغییرات قابل توجه به علت تغییر شرایط اقتصادی و تفاوت رشد در مناطق مختلف جهان هماهنگ بوده است.

?در حال حاضر از ۱۶ شرکت هوایی در ایران، ۳۰۰هواپیما در کل ناوگان مسافری هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد،۱۸۰ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال در کشور داریم. در عین حال بر اساس برآورد سازمان هواپیمایی کشوری ایران، برای تامین نیازهای بازار داخلی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیون نفری، سالانه به حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیمای جدید طی پنج سال اینده و ۵۵۰ هواپیما طی یک دهه نیاز داریم.

? ایرانی ها سالانه ۴میلیارد دلار صرف خرید بلیط از ایرلاین های خارجی می کنند که با این شرایط می توان گفت عملا ایرانی ها یکی از مشتریان اصلی ایرلاین های خارجی محسوب می شوند. بر اساس برنامه ششم، تعداد هواپیما ها بایستی در پایان برنامه ششم به ۲۲۸ عدد برسد و جابجایی مسافر داخلی نیز به ۳۶میلیون نفر برسد.

?با ورود تدریجی ۲۰۰فروند هواپیما ی خریداری شده، ضمن کاهش میانگین سن ناوگان هوایی، ظرفیت ناوگان افزایش خوبی خواهد داشت. هم چنین ضریب ایمنی پرواز ها افزایش یافته و تاخیرها کاهش می یابد.

?آینده سیاسی برجام درحالی از سوی واشنگتن تهدید می‌شود که شرکت های هواپیمایی ایران با جدیت در حال مذاکره برای نوسازی ناوگان هواپیمایی خود هستند، اما با این شرایط تا کنون ۱۱ فروند هواپیما تحویل گرفته ایم که درمجموع بیش از ۱۳۰۰ صندلی نو به ظرفیت ناوگان هوایی اضافه شده و برای ۵هزار نفر اشتغال زایی شده است.

? آمار ها نشان می‌دهد که هر صندلی هواپیما برای بیش از چهار نفر اشتغال ایجاد می کند . یکی دیگر از فرصت ها، جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه و به روز کردن فرودگاه ها و تجهیزات هوانوردی است که بعد از ۳۰سال تحریم، امروز با امضای برجام شاهد رونق صنعت هواپیمایی کشور هستیم و می‌توان گفت در سال ۹۵ انقلابی در این صنعت به وجود آمد.

?امروز امارات متحده عربی با سرمایه گذاری گسترده در صنعت هوانوردی، چندین سال پیاپی است که ایرلاین های این کشور حاشیه خلیج فارس، رتبه اول بهترین ایرلاین جهان را کسب می کنند. هواپیمایی امارات در سال ۱۹۸۵ توسط حکومت دبی تاسیس شد و در کمتر از ۴۰سال به جایگاه اول جهان رسید.

?مدیریت در هواپیمایی امارات بسیار ویژه است. این شرکت از بدو تاسیس فقط دردوسال سود ده نبوده که برای شرکت به این بزرگی آمار بسیار خوبی است. هواپیمایی امارات از نظر کاهش هزینه های غیرضروری رتبه دوم را در جهان داراست و تمام ناوگان هواپیمایی امارات را هواپیماهای نو تشکیل می‌دهد که این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت این شرکت شده است. چون بخش مهمی از درآمد ایرلاین ها صرف تامین سوخت می‌شود.

?امروزه، هواپیمایی امارات با سرمایه گذاری گسترده تهدید بزرگی برای ایرلاین های اروپایی وامریکایی میباشد. این شرکت با۳۰۰فروند هواپیما به۱۳۵فرودگاه درسرتا سر جهان پرواز انجام میدهد.

? سال ۹۵،حدود ۹میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردند که مبلغ قابل توجهی صرف خرید بلیط ایرلاین های خارجی شده و مسئولین باید اهمیت این صنعت را به خوبی درک کنند و با سرمایه گذاری و برنامه ریزی، ایران بتواند اول، پروازهای داخلی و بعد منطقه ایی را پوشش دهد. هواپیمایی ایران ایر با ۵۰فروند هواپیما و بیش از ۱۰هزار نفر پرسنل، هزینه های زیادی را به این شرکت تحمیل کرده است. صنعت هوانوردی ایران علاوه بر خرید هواپیمای نو نیاز به اصلاحات ساختاری دارد تا بتواند به جایگاه واقعیش برسد.

ارسال نظر