|

در سال ۲۰۱۷:

یک فروند امبرائر ERJ-190 شرکت هواپیمایی پرتغال (TAP) به رجیستر CS-TPV با شماره پرواز TP-487 از مبدا نیس فرانسه به مقصد لیسبون پرتغال به همراه ۶۱ مسافر و ۵ خدمه پرواز داشت.

 یک فروند امبرائر ERJ-190 شرکت هواپیمایی پرتغال (TAP) به رجیستر CS-TPV با شماره پرواز TP-487 از مبدا نیس فرانسه به مقصد لیسبون پرتغال به همراه ۶۱ مسافر و ۵ خدمه پرواز داشت.

خدمه پرواز تاکسی‌وی موازی با باند را اشتباها به عنوان باند تلقی کرده و قصد تیک‌آف از آن را داشتند که برج مراقبت متوجه این اشتباه شده و به خدمه دستور لغو تیک‌آف را می‌دهد.

خدمه تیک‌آف را در سرعت ۹۲ ناتیکال مایلی و در فاصله ۹۶۰ متری انتهای تاکسی‌وی متوقف می‌کنند.

هواپیما به محل تاکسی بازگشته و تیک‌آف را مجددا انجام می‌دهد.

امروز BEA فرانسه گزارش نهایی خود را منتشر کرد:

اشتباه راننده خودرو پوش‌بک  تشخیص غلط تاکسی‌وی T به جای تاکسی‌وی U منجر به این اشتباه شد.

خدمه بدون آگاهی در این شرایط قرار گرفته و بدون اطمینان و نظارت کافی بر نشانه‌های باند تیک‌آف را داده‌اند. 

عوامل زیر می‌توانند منجر به رخداد اشتباه در زمان تیک‌آف باشد:

- نظارت ناکافی در حین تاکسی کردن هواپیما، که منجر به اشتباه گرفتن موقعیت هواپیمای دیگری به جای این هواپیما شده است. 

- تغییر چراغ‌ها، عریض بودن تاکسی‌وی‌ها که باعث اشتباه گرفته شدن آن‌ها با باند فرودگاه می‌شود.

- تردید حین‌ تیک‌آف به علت سردرگمی ناشی از چراغ‌ها، رنگ‌ها و فشار تیک‌آف.

- تمرکز برج مراقبت بر ترافیک هوایی به جای توجه به موقعیت هواپیمای در حال تیک‌آف.

 

ارسال نظر