|

آنتن تلسکوپ جیمز وب با موفقیت آزمایش شد

آنتن تلسکوپ جیمز وب با موفقیت آزمایش شد
اداره ملی هوانوردی و فضایی ناسا اعلام کرد که مجموعه آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب در ادامه سفر خود به سمت سایت رصد نهایی، واقع در حدود یک میلیون مایلی از زمین با موفقیت آزمایش شده است. این آژانس فضایی اطلاع داد که خدمه جیمز وب فرآیند انتشار آنتن گیمبالد (GAA) را که دارای آنتنی با سرعت بالای داده است، اندکی بعد از پرتاب این تلسکوپ آغاز کردند.
 
لازم به ذکر است که تلسکوپ فضایی جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده است که در ۲۵ دسامبر از مرکز فضایی گویان در آمریکای جنوبی به فضا ارسال شد. این فضاپیما با موشک آریان ۵ پرتاب و اکنون از آن جدا شده است. به گفته ناسا، این تلسکوپ به طور ایمن در فضا است و با کنترل کننده‌های زمینی در ارتباط است.
 
حداقل ۲۸.۶ گیگابایت داده علمی با استفاده از این آنتن دو بار در روز از رصدخانه فرستاده می‌شود. ناسا اعلام کرد که خدمه اکنون حرکت مجموعه آنتن را آزاد و آزمایش کرده که تکمیل آن تقریباً یک ساعت طول کشید. همچنین اعلام کرد که سنسور‌های دما و کرنش سنج تلسکوپ نیز برای اولین بار روشن شده‌ و مهندسان نظارت بر سیستم‌های حرارتی و ساختاری جیمز وب، اکنون به داده‌های دما و کرنش دسترسی دارند.
 
جیمز وب، جانشین تلسکوپ هابل
 
همانطور که گفته شد این فضاپیما پیشگامانه توسط موشک آریان از فرودگاه فضایی کورو در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد و عصر جدیدی از اکتشافات نجومی را آغاز کرد. جیمز وب جانشین تلسکوپ هابل است که به نام یکی از معماران فرود آپولو در ماه نامگذاری شده است. در دهه آینده، اولین رصدخانه علوم فضایی جهان، اولین کهکشان‌هایی را که تصور می‌شد در طول شکل گیری کیهان اولیه شکل گرفته اند، ثبت خواهد کرد.
 
ناسا می‌گوید تلسکوپ جیمز وب جایگزین هابل نیست، بلکه جانشین آن است. این تلسکوپ به دانشمندان در تحقیقاتشان کمک خواهد کرد. این تلسکوپ جدید همچنین به دانشمندان در تحقیقات خود در مورد ساختار‌ها و منشا کیهان و همچنین زمین کمک خواهد کرد. علاوه بر این، جیمز وب می‌تواند جو سیارات دوردست را بررسی کند و به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا درباره آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند و بفهمند که آیا قابل سکونت هستند یا خیر.
 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر