|

«پرَت اند ویتنی؛ صد سال پیشتازی در آسمان‌ها، از واسپ تا جنگنده‌های نسل پنجم»

«پرَت اند ویتنی؛ صد سال پیشتازی در آسمان‌ها، از واسپ تا جنگنده‌های نسل پنجم»

شرکت تولید موتور هواپیما پرَت اند ویتنی (Pratt & Whitney)، صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. این شرکت در سال ۱۹۲۵ با ورود به بازار از طریق موتور شعاعی R-1340 Wasp فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون که بخشی از گروه هوافضا و دفاعی RTX به‌شمار می‌رود، بیش از ۹۰٬۰۰۰ موتور از محصولات آن در سرتاسر جهان بر روی انواع هواپیماها و بالگردها در حال خدمت هستند. شرکت هواپیماسازی پرَت اند ویتنی پس از آن تأسیس شد که فردریک رنتشلر (Frederick Rentschler) شرکت Pratt & Whitney Machine Tool Company را متقاعد کرد از طرح او برای توسعه موتورهای بسیار سبک‌تر برای هواپیماهای آینده حمایت کند.

به گزارش کن نیوز؛ رنتشلر در جریان جنگ جهانی اول در ارتش ایالات متحده خدمت می‌کرد و مسئول بازرسی موتورهای هواپیمای هیسپانو-سویز (Hispano-Suiza) بود. او پس از آن به ریاست شرکت رایت آئروتیکال (Wright Aeronautical) رسید، اما این شرکت حاضر نشد برنامه‌های او برای توسعه فناوری نوین پیشران را دنبال کند.

در سال ۱۹۲۶، نیروی دریایی ایالات متحده موتور ۴۲۵ اسب بخاری R-1340 Wasp را تأیید کرد و سفارش ۲۰۰ دستگاه از آن را برای یک هواپیمای اولیه ناوپایه داد. در طی ۲۰ سال بعد، شرکت پرَت اند ویتنی که در سال ۱۹۲۹ از شرکت ابزارسازی جدا شده بود، قدرت انواع مختلفی از موتورهای واسپ (Wasp) را برای هواپیماهای جنگی به‌طور قابل توجهی افزایش داد؛ از جمله صدها هزار موتور که در طول جنگ جهانی دوم برای مقاصد نظامی تولید شد.

 

پس از پایان جنگ، پرَت اند ویتنی تمرکز خود را به‌تدریج بر توسعه فناوری موتور جت معطوف کرد و یکی از نخستین موتورهای توربینی گاز دو محور (twin-spool) در جهان را تولید کرد. موتورهای J57 و JT3C این شرکت، به‌عنوان پیشران هواپیماهایی مانند بوئینگ B-52 استراتوفورترس، بوئینگ 707 و داگلاس DC-8 انتخاب شدند.

 

توربوفن دنده‌ای و فراتر از آن

 

امروزه موتور Geared Turbofan (GTF) پرَت اند ویتنی، پیشران هواپیماهای تک‌راهرویی از جمله ایرباس A320neo، ایرباس A220 و خانواده Embraer E2 است. در بخش نظامی نیز، این شرکت موتور F135 را برای جنگنده نسل پنجمی F-35 Lightning II شرکت لاکهید مارتین تولید می‌کند.

 

در بخش هواپیمایی تجاری (بیزینس جت‌ها)، موتور PW800 که از هسته‌ای مشابه با GTF بهره می‌برد، با رانش بین ۱۱٬۰۰۰ تا ۱۶٬۰۰۰ پوند، بر روی جت‌های Dassault Falcon 6X و Gulfstream G500 و G600 نصب شده است.

 

خانواده موتورهای PW600 با رانش بین ۹۰۰ تا ۳٬۰۰۰ پوند، روی هواپیماهایی مانند Eclipse 500، Cessna Citation Mustang و Embraer Phenom 100 به‌کار رفته‌اند.

 

همچنین خانواده موتورهای PW300 و PW500 با رانش بین ۲٬۹۰۰ تا ۸٬۰۰۰ پوند، در هواپیماهایی نظیر Citation Ultra، Encore، Bravo، Excel، XLS، Sovereign و Latitude، همچنین Falcon 7X و 8X و Phenom 300 خدمت می‌کنند.

 

رئیس شرکت پرَت اند ویتنی، شین ادی (Shane Eddy)، می‌گوید: «از معرفی موتورهای PW127XT و GTF Advantage گرفته تا توسعه ارتقاء هسته موتور F135 Engine Core Upgrade، تیم برجسته ما در حال بازتعریف توانمندی‌ها برای مشتریان‌مان است.

با بهره‌گیری از مقیاس و ظرفیت بی‌نظیر RTX، ما در موقعیتی عالی برای شکل‌دادن به آینده پرواز در صد سال آینده قرار داریم، و در مسیر نوآوری با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند پیشرانش هیبریدی-الکتریکی، سوخت هیدروژنی، احتراق گردابی (Rotating Detonation) و پیشرانش تطبیقی (Adaptive Propulsion) حرکت می‌کنیم.»

 

 

 

ارسال نظر