|

هواپیمای ATR 72-600 در آسمان ایران

هواپیمای ATR 72-600 در آسمان ایران

هواپیما ATR 72-600 در آسمان ایران

✏️کاوه نوروزی

?هواپیمای ATR 72 سری 600، یک هواپیما کوچک منطقه ایی است که درشرکت ایتالیایی فرانسوی ساخته می شود. این شرکت فعالیت خودش رو در سال ۱۹۸۰ آغاز کرده و محل این شرکت ایتالیایی، در نزدیکی ناپل ایتالیا است که وظیفه ساخت بدنه و دم هواپیما را برعهده دارد و شرکت فرانسوی ایرباس وظیفه ساخت بال های هواپیما را در شهر بوردو فرانسه برعهده دارد. ساخت نهایی این هواپیما در شهر تولوز فرانسه انجام می شود و همچنین تست پرواز و تحویل هواپیما هم در شهر تولوز صورت می گیرد.

?شرکت ATRیکی از شرکت های بزرگ سازنده هواپیماهای کوچک میان برد است و این شرکت تا کنون بیش از ۱۵۰۰ هواپیما فروخته و بیش از ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا را دارد .

?مشخصات فنی این هواپیما شامل دو موتور توربو پراپ pw127m که از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره منده شده اند که قدرت تیک اف آن را ۵ درصد افزایش داده اند. کاکپیت این هواپیما تمام دیجیتال میباشد که کار خلبان را آسان تر کرده و ضریب خطا را پایین اورده است. کابین هواپیما شامل ۷۰ صندلی میباشد.

?آسمان ایران از نظر وسعت را می‌توان با هواپیماهای کوتاه برد و میان برد پوشش داد. هواپیما ATR72 یکی از گزینه های مناسب برای پرواز در آسمان ایران است که با امضای برجام، شرایط خرید از این شرکت فراهم شد. شرکت ایران ایر قرارداد خرید ۲۰فروند رو امضا کرده است که قیمت هر فروند به ارزش ۲۰میلیون دلار می‌باشد و هزینه ۶ فروند آن از منابع صندوق توسعه ملی به صورت نقد پرداخت گردید است. از این ۲۰فروند تا کنون ۸ فروند آن تحویل ایران شده است.

?این هواپیما برای نشست و برخاست به طول باند ۱۳۰۰متری نیاز دارد که مناسب برای فرودگاه های کوچک ایران با امکانات محدود است. هم اکنون کشور ۶۴فرودگاه فعال دارد که تعدادی از این فرودگاهها در شهرهای کوچک واقع شده اند. با ورود این هواپیما ها فرودگاههای کوچک هم فرصت عملیاتی شدن را پیدا خواهند کرد و می‌توان حتی پروازهای استانی نزدیک به هم را انجام داد. این هواپیماهای کوچک از نظر تعمیر و نگهداری هم به صرفه میباشند.

?هواپیماATR، می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای هواپیما های فرسوده شرکت های داخلی باشد، مانند هواپیمای فوکر و ام دی که سن آنها از دو دهه گذشته و ضریب ایمنی پایین تری دارند و هر روز شاهد خبر از دست دادن موتور یا نقص فنی این هواپیما ها در شرکت های مختلف هوایی هستیم که یکی از دلایل تاخیر در پروازها و از عوامل نارضایتی مشتریان شرکت های هواپیمایی می باشد.

?هواپیما ATR علاوه بر رونق فرودگاه های کوچک می تواند باعث شود که شهروندان شهرهای کوچک از خدمات حمل و نقل هوایی برخوردار شوند و با ایمن ترین نوع حمل ونقل که هوایی می باشد، سفرهای خود را انجام دهند و با رونق فرودگاه شهرشان، شاهد اشتغال و توسعه بیش از پیش باشند.

ارسال نظر