|

شکوفایی استانهای مرزی و عدالت در دسترسی به پروازهای ایمن با هواپیماهای مدرن

کاپیتان زهیر حبیبی مدیر پروازهای منطقه ای "هما" در…
شکوفایی استانهای مرزی و عدالت در دسترسی به پروازهای ایمن با هواپیماهای مدرن

کاپیتان حبیبی با اشاره به حمایت دولت و وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از فضای ایجاد شده پس از برجام بیان داشت: در راستای توسعه ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ١٦ فروند هواپیمای نو اعم از پهن پیکر(دو فروند ایرباس ٣٣٠)، بدنه متوسط( یک فروند ایرباس ٣٢١) و ١٣ فروند هواپیمای ATR72-600 وارد کشور شد.

در روزهای اخیر و با تغییرات انجام یافته در راس هرم وزارت راه و شهرسازی، برخی تحرکات از سوی جریانهای کنار زده از مدیریت عالی صنعت هوانوردی دیده می شود. در این میان اظهار نظر رییس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تعجب بسیاری از دلسوزان و متخصصین صنعت را برانگیخته است.

 به جهت تنویر افکار عمومی کاپیتان زهیر حبیبی مدیر پروازهای منطقه ای "هما" در خصوص مشخصات و قابلیت های هواپیمای ATR72-600 اطلاعاتی را تقدیم  هموطنان عزیز ایران اسلامی نمود.

کاپیتان حبیبی با اشاره به حمایت دولت و وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از فضای ایجاد شده پس از برجام بیان داشت: در راستای توسعه ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ١٦ فروند هواپیمای نو اعم از پهن پیکر(دو فروند ایرباس ٣٣٠)، بدنه متوسط( یک فروند ایرباس ٣٢١) و ١٣ فروند هواپیمای ATR72-600 وارد کشور شد.

نام کارخانه ایتالیایی -فرانسوی ATR  از اختصار  (Aerei da Trasporto Regionale or Avions de transport régional یا به انگلیسی Regional Air Transport به معنی وسیله حمل و نقل هوایی منطقه ای حاصل شده و "هما" سفارش ۲۰ فروند از این هواپیمای مدرن و محبوب را داده و ۱۳ فروند آن را تحویل گرفته است.

طبق اعلام رسمی شرکت سازنده بیش از ١٥٠٠  فروند از این هواپیما تاکنون بفروش رسیده  و ٢٠٠ شرکت هوایی در بیش از ١٠٠ کشور جهان در پنج قاره آن را بکار گرفته اند.

مصرف سوخت این هواپیما ۱.۴۹ کیلوگرم در هر کیلومتر می باشد. با توجه به هزینه دلاری سوخت هواپیما( نزدیک به یک دلار برای هر لیتر) در فرودگاه های خارجی و افزایش قیمت ارز ، بکارگیری این هواپیما در مسیرهای کوتاه خارجی به ویژه کشورهای همسایه شمالی و حوزه خلیج همیشگی فارس را مقرون به صرفه میکند.

در حالی برخی  پرواز ATR 72-600 به باکو را به دلیل مرتفع بودن کوه های مسیر غیر منطقی دانسته اند که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان دید که این هواپیمای مدرن حتی در فرودگاه کاتماندو با کوه های بسیار مرتفع تر از مسیر تهران -باکو پرواز دارد.

 لازم به ذکر است در طراحی مسیر های هوایی تمامی جوانب امر که از مهمترین آنها ارتفاع عوارض زمینی است مدنظر قرار می گیرد و مسیر تهران- باکو هم از  مسیر هایی است که برای پرواز بهینه ATR72-600 از سوی کارخانه سازنده نیز پیشنهاد شده است.

همچنین بکارگیری این هواپیمای مدرن و نو از حیث آسایش و ایمنی، با توجه به فاصله صندلی ها ( "هما" برای آسایش بیشتر مسافرین خود فاصله ۳۰ اینچی در نظر گرفته) بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این موضوع بکارگیری این هواپیما در مسیر کشورهای همسایه، فرصت شکوفایی استانهای مرزی و عدالت در دسترسی به پروازهای ایمن با هواپیماهای مدرن چندین میلیارد ریالی را برای همه هموطنان ایران اسلامی فراهم می سازد.

 

ارسال نظر