|

۳ هواپیمای قشم‌ایر در رهن بانک ملی است

۳ هواپیمای قشم‌ایر در رهن بانک ملی است

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی ۳ فروند هواپیمای ایرباس قشم‌ایر در رهن بانک ملی قرار دارند و زمین خریداری شده از منطقه آزاد قشم پس از ۱۰ سال هنوز به این ایرلاین واگذار نشده است.

در بخشی از گزارش سازمان حسابرسی کشور در رابطه با قشم‌ایر آمده است: با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور، قطعات هواپیما از اشخاص غیرتولیدکننده اصلی بدون گشایش اعتبار اسنادی خریداری و پرداخت‌های ارزی از طریق کارگزاران معرفی شده پیمانکار خدمات ارزی شرکت (یادداشت توضیحی۳-۱-۱۸ صورت‌های مالی) انجام شده است. لذا امکان مطابقت نرخ خرید قطعات با قیمت سازنده اصلی و قیمت‌های مشابه برای این سازمان میسر نشده است.

۳ هواپیمای قشم‌ایر در رهن بانک ملی/ زمین ۳۸ هزار متری هنوز تحویل هواپیمایی قشم نشده است

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی هواپیمایی قشم‌ایر در سال گذشته ۳۲۶ میلیارد و ۹۲۸ میلیون تومان بوده که در مقایسه با هزینه‌های سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۱۸ هواپیمای قشم‌ایر یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ به دلیل نداشتن موتور و قطعات یدکی طی ۵ سال گذشته زمین‌گیر بوده است. دو فروند هواپیمای RJ به دلیل نبود قطعات و نیاز به تعمیرات اساسی زمین‌گیر بوده است. سه فروند هواپیمای ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ در قبال دریافت تسهیلات در رهن بانک ملی هستند.

پیش‌پرداخت به سازمان منطقه آزاد قشم بابت واگذاری زمین ۳۸ هزار مترمربعی واقع در بلوار مشاهیر شهر قشم به استناد قرارداد شماره ... تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ از مبلغ کل قرارداد مبلغ ۱۰۲۶۰۰ هزار ریال نقد پرداخت شده و الباقی طی سه فقره چک در وجه سازمان منطقه آزاد قشم صادر شده که تاکنون زمین مذکور به شرکت تحویل نشده است. سال ۹۵ با مصوبه هلدینگ توسعه سورینت پیش‌پرداخت مذکور به دلیل عدم توانایی شرکت در دریافت موضوع قرارداد کاهش ارزش محاسبه و منظور شده است. در انتهای گزارش سازمان حسابرسی آمده است؛ پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم سود ۱۱۴۹ میلیون ریال (۷ ریال برای هر سهم) بوده است.

منبع: تحریریه

ارسال نظر