۴۰۰ هواپیما برای پروازهای داخلی نیاز داریم
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هواپیما در کشور پرواز میکنند، گفت: حداقل ۴۰۰ دستگاه هواپیما برای پروازهای داخلی نیاز داریم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد چارترکنندههای بلیطهای هواپیما، گفت: ما در کمیسیون عمران بحث چارتر کنندهها را بررسی کردیم. در بالای ۹۰ درصد پروازها چارتر کننده بلیط داخلی نداریم. چارتر کنندهها برای تمامی مسیرها به استثنایی مسیرهایی که کمبود مسافر داشته باشیم حذف شده است.
رضایی کوچی در مورد علت کمبود بلیط برای برخی پروازهای داخلی گفت: کمبود بلیت هواپیما برای برخی مسیرها به این برمی گردد که عرضه و تقاضا تناسب ندارد. حداقل ۴۰۰ دستگاه هواپیما برای پروازهای داخلی نیاز داریم که در حال حاضر در کشور فقط ۱۵۰ دستگاه هواپیما پرواز میکند. تقاضا بالاست و صندلی کم است.
وی با تاکید بر نوسازی ناوگان هوایی، گفت: اگر ناوگان هوایی کشور نوسازی شود قطعا بین عرضه و تقاضا تناسبی برقرار میشود و کمبود بلیطی که در حال حاضر در برخی مسیرها داریم نیز اصلاح میشود.
رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که برخی آژانسهای هواپیمایی بلیط را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به فروش میرسانند و آیا کمیسیون این موارد را پیگیری کرده است، گفت: این اقدام شرکتهای هواپیمایی تخلف است. اینکه عدهای بلیطها را میخرند و بصورت آزاد میفروشند تخلف است و باید برخورد شود. ما به وزارت راه و سازمان هواپیمایی تاکید کردیم که دلالی را در بحث بلیطهای هواپیمایی جمع کنند. البته در این زمینه مسئولان سازمان تعزیرات را آوردیم و تذکر هم دادیم و پیگیری هایمان ادامه دارد.
وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای جبران کمبود هواپیما، گفت: به هر حال واقعیت این است تحریمها باعث شده است که ما نتوانیم نوسازی ناوگان هوایی را انجام دهیم. درحال حاضر خطوط هوایی ما نیاز به ۲۰۰ دستگاه هواپیما دارد که البته صحبتهای شده است که با تسهیلات بانکی و سایر حمایتها از بخش خصوصی بتوانیم نسبت به نوسازی این بخش اقدام کنیم.
رضایی کوچی خاطر نشان کرد: تعدادی هواپیمای بوئینگ، ایرباس و هواپیماهای کوچکتر برای نوسازی ناوگان هوایی وارد شده است و این روند به شرط فراهم بودن شرایط ادامه دارد.
وی در مورد یارانه سوخت هواپیما، گفت: اگر یارانه سوخت هواپیما برداشته شود و سوخت با قیمت واقعی به شرکتهای هواپیمایی داده شود قیمت بلیط هواپیما دو برابر میشود. به هر حال فقط قشر مرفه از هواپیما استفاده نمیکند بلکه قشر متوسط هم استفاده میکند و این افزایش قیمت زندگی قشر متوسط را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: صنعت حمل و نقل به صنعت گردشگری کمک میکند. افرادی که بوسیله هواپیما به شهرهای، چون شیراز و اصفهان مسافرت میکنند به هر حال از تاکسیهای، رستوران ها، هتلها و مراکز خرید این شهرها استفاده میکنند و دادن یارانه سوخت به هواپیماها به معنی این نیست فقط همان افردی که از هواپیما استفاده میکنند از این یارانه بهرهمند شوند بلکه این صنعت در اغلب اوقات ارتباط مستقیمی به صنعت گردشگری پیدا میکند که در این حالت سودش به همه اقشار جامعه میرسد.
ارسال نظر