سقوط آزاد هواپیماهای قدیمی در آسمان اروپا؛ نسل نو فرماندهی آسمان را به دست گرفت

بر اساس تازهترین دادههای Eurocontrol، سهم هواپیماهای نسل جدید در ناوگان پروازی اروپا بهطور چشمگیری رو به افزایش است و مدلهای قدیمی به سرعت جایگاه خود را از دست میدهند. این تغییر نهتنها در مسیرهای کوتاه و میانبرد بلکه در پروازهای بلندمدت نیز به وضوح دیده میشود.
کن نیوز| در بخش پروازهای کوتاه و میانبرد، خانواده Airbus A320neo و A321neo توانستند در سال ۲۰۲۴ سهمی معادل ۳۱ درصد را به خود اختصاص دهند. در همین زمان، نسل جدید بوئینگ یعنی 737 MAX که جایگزین مدل پرکاربرد 737-800 شده، توانست ۲۱ درصد از سهم بازار اروپا را از آن خود کند. این آمار نشان میدهد که هواپیماهای نئو و مکس بهسرعت در حال کنار زدن نسلهای قدیمیتر هستند.
در حوزه پروازهای بلندمدت، هواپیماهای پهنپیکر نسل جدید ایرباس پیشتاز هستند. مجموع سهم Airbus A350 و A330neo در سال ۲۰۲۴ به ۳۹ درصد رسید. در این میان، A350 به تنهایی با سهم ۲۸ درصدی ستون فقرات ناوگان دوربرد ایرباس در اروپا را تشکیل میدهد. نکته قابل توجه این است که سهم کلی هواپیماهای ایرباس در بخش دوربرد از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. همچنین A330neo که در سال ۲۰۱۸ تنها یک درصد از بازار را در اختیار داشت، اکنون سهمی ۱۰ درصدی به دست آورده است.
از سوی دیگر، در میان هواپیماهای بوئینگ، تنها مدل نسل جدیدی که توانسته در پروازهای بلندمدت جایگاه پررنگی پیدا کند، Boeing 787 Dreamliner است. این هواپیما در سال ۲۰۲۴ توانست ۶۲ درصد از کل پروازهای دوربرد ناوگان بوئینگ در اروپا را شامل شود؛ آماری که نشاندهنده بازگشت به دوران اوج سال ۲۰۲۱ است.
بهطور کلی، دادههای Eurocontrol تأیید میکنند که بازار هوانوردی اروپا با شتاب زیادی به سمت جوانسازی ناوگان حرکت میکند. بهرهگیری از هواپیماهای کارآمدتر نهتنها باعث کاهش مصرف سوخت و هزینههای عملیاتی میشود، بلکه با کاهش آلایندگی زیستمحیطی همسو با اهداف سبز اتحادیه اروپا نیز هماهنگ است. آینده هوانوردی اروپا بدون شک در دستان هواپیماهای نسل نو خواهد بود، و روند حذف تدریجی مدلهای قدیمی سرعت بیشتری خواهد گرفت.
ارسال نظر