مقایسه طراحی ارابه فرود در ایرباس A320 و بوئینگ 737

در خانواده ایرباس A320، چرخ دماغه به سمت جلو جمع میشود و چرخهای اصلی نیز به داخل بدنه جمع میشوند. سپس درهای کامل محفظه بسته شده و سطح زیرین بدنه کاملاً صاف و آیرودینامیکی باقی میماند. این طراحی مقاومت هوا را کاهش میدهد و به صرفهجویی در مصرف سوخت کمک میکند.
کن نیوز | در مقابل، در بوئینگ 737 چرخ دماغه به عقب جمع میشود و چرخهای اصلی هم به داخل کشیده میشوند؛ اما بخش قابل توجهی از چرخها همچنان در معرض دید باقی میمانند. تنها پوشش کوچکی روی پایهها نصب شده و خبری از درهای کامل محفظه نیست.
به گزارش کن نیوز؛ مزیت رویکرد ایرباس: طراحی پیچیدهتر اما با بازده آیرودینامیکی بالاتر، مصرف سوخت کمتر و بدنهای صیقلی در حالت پرواز کروز.
مزیت رویکرد بوئینگ: طراحی سادهتر، سبکتر، نیاز کمتر به قطعات متحرک و کاهش احتمال خرابی سیستمهای مکانیکی.
این دو رویکرد فلسفههای متفاوتی از طراحی هواپیما را نشان میدهند: ایرباس بهینهسازی آیرودینامیکی را اولویت قرار داده، در حالیکه بوئینگ به سادگی و قابلیت اطمینان تکیه کرده است.
ارسال نظر