|

سازمان هواپیمایی با اعلام مشخصات و ضوابط نهایی پرواز هواپیمای "سیمرغ":

به جمع سازندگان هواپیمای مسافربری می‌پیوندیم

تولید برخی قطعات موتور هواپیما آغاز شده است
حجم ویدیو: 41.54M | مدت زمان ویدیو: 00:01:08

پس از بوئینگ و ایرباس، روس‌ها، چینی‌ها، برزیلی‌ها و کانادایی‌ها، همچنین چند شرکت کوچک اروپای شرقی، این بار ایرانی‌ها با طراحی "سیمرغ ایرانی" پس از ۱۵ سال، وارد باشگاه طراحی و ساخت هواپیما وارد شده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تست‌ها، به‌طور رسمی وارد ناوگان هوایی خواهد شد. آن طور که سازمان هواپیمایی اعلام کرده؛ ادامه این مسیر، طی سال‌های آینده، ایران را در جمع اندک کشورهای سازنده هواپیمای مسافری در جهان مطرح خواهد کرد.

کن نیوز| این هواپیما در اندازه بزرگتری از هواپیمای آنتونوف ساخته شده؛ به طوری که دم بزرگتری دارد و یک درب بزرگ بار در انتها دارد که قابلیت حمل خودرویی در حد جیپ، موتور هواپیما، قطعات هواپیما و سایر وسایل را دارد. همچنین اعلام شده که طراحی و تولید برخی قطعات موتور آغاز شده است.

به گزارش کن نیوز؛ مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی در این باره اذعان کرد: همه مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ توسط متخصصان ایرانی و در داخل ایران انجام شده و این هواپیما باید بتواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد تا بتواند الزامات صلاحیت پروازی مقررات هواپیماهای سنگین را اجابت کند. 

 

هواپیمای "سیمرغ" چه تست‌هایی را باید بگذراند؟

 

در همین این راستا، سیمرغ باید حدود ۷۰ پرواز تست در زمینه‌های پایداری، کنترل، کارایی، موتور، اندازه‌گیری بارهای پروازی و غیره را باید پشت سر بگذراند.

به طور مثال تست‌های «OEI»، بخشی از این آزمایشات است که هواپیما باید با خاموش‌کردن یکی از موتورها، به پرواز ایمن ادامه دهد و همچنین از دیگر تست‌های الزامی، تست‌های اندازه‌گیری نرخ اوج‌گیری است.

محمدرضا واقفی‌منش اعلام کرد: تست‌های اصلی هواپیما نزدیک به یک سال به طول خواهد انجامید و اگر همه آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد و مدارک آن کامل شود، شاید سال بعد در همین زمان بتواند مجوز تغییر در طراحی اصلی (STC) را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند که به معنای آن است که الزامات قانونی رعایت شده و این هواپیما می‌تواند به صورت ترابری به فعالیت بپردازد.

 

قسمت انتهای بدنه و دم هواپیما طراحی جدید و بومی است

 

وی گفت: در جهان، کشورها برای حرکت در مسیر طراحی هواپیماهای مسافربری، از طراحی قطعات آغاز می‌کنند و سپس وارد فاز «تغییر در طراحی جزئی و اصلی هواپیما» می‌شوند و به این منظور دست‌کم، حدود ۸۰ درصد از بندهای آیین‌نامه و مقررات طراحی هواپیمای سنگین (CS25) را اجابت می‌کنند.

مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی با اشاره به مشخصات فنی سیمرغ گفت: هواپیمای فعلی سیمرغ بر پایه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراین ساخته شده و قسمت انتهای بدنه و دم هواپیما طراحی جدید و بومی است.

 

"سیمرغ" ظرفیت حمل چند تن بار دارد؟ 

 

وی افزود: این هواپیما در اندازه بزرگتری از هواپیمای آنتونوف ساخته شده؛ به طوری که دم بزرگتری دارد و یک درب بزرگ بار در انتها دارد که قابلیت حمل خودرویی در حد جیپ، موتور هواپیما، قطعات هواپیما و سایر وسایل را دارد.

واقفی‌منش ادامه‌داد: از مشخصات این هواپیما می‌توان به دارا بودن دو موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری (در مجموع پنج‌هزار اسب بخار قدرت)، قابلیت جابه‌جایی ۶ تن بار و بیشترین وزن برخاست به میزان ۲۱.۵ تن در مسافت سه‌هزار و ۹۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

 

"سیمرغ" در مقیاس متوسط جهانی قرار دارد

 

وی گفت: این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای روز جهان در مقیاس متوسط قرار می‌گیرد که می‌تواند بارهای پستی را نیز جابه‌جا کند.

به گفته این مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ کارشناس و نیروی متخصص سازمان هواپیمایی کشوری در طول ۱۵ سال و همچنین بیش از ۲۰۰ متخصص از «هسا» (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

واقفی‌منش خاطرنشان کرد: در زمینه موتور و واحد توان کمکی (APU)، هنوز دانش فنی لازم را در اختیار نداریم اما طراحی و تولید برخی از قطعات موتور آغاز شده است.

ارسال نظر