مدیر پروژه فرودگاه قم:
طرح نهایی ترمینال فرودگاه قم با الهام از معماری ایرانی اسلامی انتخاب شد
مدیر پروژه فرودگاه قم با تشریح روند احداث این طرح ملی گفت: طرح نهایی ترمینال فرودگاه با الهام از معماری ایرانی – اسلامی و متناسب با هویت مذهبی و کویری قم انتخاب شده و عملیات اجرایی آن با جدیت در حال پیگیری است.
کن نیوز| علیرضا ماندی در توضیح پیشینه شکلگیری این پروژه افزود: موضوع احداث فرودگاه قم نخستینبار در سال ۱۳۸۶ مطرح شد و در سفر رئیسجمهور وقت به استان بهصورت اولیه مصوب و در همان سال یک شرکت مشاور تخصصی برای تهیه طرح امکانسنجی انتخاب شد و نخستین مطالعات فنی و مکانیابی پروژه تهیه و برای بررسی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال گردید.
به گزارش کن نیوز،در مطالعات امکانسنجی سال ۸۶ حدود هفت نقطه ازجمله قمرود، قنوات و جنتآباد برای احداث فرودگاه بررسی شد اما بهدلیل شاخصهای زمینی و هوایی، منطقه «تعلیق» بهعنوان بهترین گزینه انتخاب شد. پس از تصویب موضوع در شورای برنامهریزی و توسعه استان در سال ۸۹، شرکت ارمکیش بهعنوان سرمایهگذار تعیین و کلنگ احداث شهر فرودگاهی قم با حضور مسئولان کشوری و استانی به زمین زده شد.
مدیر پروژه فرودگاه قم اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه تا سال ۹۳ ادامه داشت، اما بهدلیل برخی مسائل حقوقی متوقف شد و توقف چندساله موجب وارد شدن خسارات قابل توجه به زیرساختهای ایجاد شده از جمله زیرسازی باند و سازههای احداثی گردید. این روند تا سال ۱۴۰۳ ادامه داشت و هرچه زمان میگذشت، میزان خسارتها نیز افزایش پیدا میکرد.
ماندی با اشاره به آغاز دوره جدید پیگیری پروژه گفت: از زمان شروع بهکار استاندار کنونی قم، احیای پروژه فرودگاه نخستین اولویت وی قرار گرفت، بهعنوان یک خاطره باید بگویم، در همان دقایق ابتدایی ورود استاندار به دفتر کار خود، اولین تماس وی با رئیس سازمان هواپیمایی برای فعالسازی دوباره پروژه فرودگاه قم بود.
وی در بیان ساختار اجرایی پروژه توضیح داد: هر پروژه بزرگ شامل کارفرما، مشاور، پیمانکار و ناظر است، در این پروژه، کارفرمای اصلی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم است، شرکت ایمنراه بهعنوان مشاور دارای صلاحیت طرحهای فرودگاهی انتخاب شده و تاکنون طرحریزی فاز یک انجام و طرحریزی فاز ۲ نیز در دست اقدام میباشد، بر اساس مستندات فنی ارائه شده، عملیات اجرایی باند فرودگاه در حال انجام و طرحریزی معماری ترمینال نیز تکمیل شدهاست.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در جنوب استان قم و در مسیر جاده ترانزیتی ابریشم قرار دارد.
این منطقه به عنوان یک بندر خشک و با هدف جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی و توسعه صنایع راهاندازی شده، و از زیرساختهای لجستیکی و صنعتی پیشرفتهای برخوردار است.
مدیر پروژه فرودگاه قم با اشاره به ویژگیهای طرح منتخب ترمینال گفت: طرح نهایی، سالنی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع را شامل میشود و تلاش شد طراحی آن کاملا متناسب با شأن مذهبی و فرهنگی قم باشد. ۱۰ طرح اولیه ارائه که پس از بررسی در یک کمیته تخصصی متشکل از معماران برجسته استان، چهار طرح به مرحله نهایی رسید و نهایتا یک طرح بهعنوان گزینه برتر انتخاب شد.
وی اظهار داشت: ۲ گنبد پیشبینیشده در طرح، الهامگرفته از حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران استف همچنین استفاده از قوسها، طاقها و هندسه معماری کویری، نمای ظاهری ترمینال را در پیوندی کامل با معماری ایرانی–اسلامی قرار میدهد، فضای مرکزی بین ۲ گنبد نیز بهعنوان «نگین» طراحی شده که نمادی از جایگاه ویژه قم در میان شهرهای مذهبی جهان است.
وی افزود: هدف این است که هر مسافری که وارد فرودگاه قم میشود، از همان لحظه نخست ورود، فضای معنوی و هویت ویژه شهر را احساس کند و بداند که به شهری با فرهنگی متفاوت و برجسته وارد شده، این ویژگیها طرح نهایی ترمینال را از نظر هویتشناسی و زیباییشناسی کاملا منحصربهفرد کردهاست.
ماندی به مزیتهای ژئوگرافیایی پروژه نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهای مهم فرودگاه قم ارتفاع مناسب جغرافیایی آن است که جذابیت بیشتری برای پروازهای عبوری و پروازهای ترانزیتی ایجاد میکند، همچنین قرارگیری پروژه در مجاورت سه مسیر دسترسی جادهای و نزدیکی به شاهراه ارتباطی شمال – جنوب کشور، موقعیت آن را بسیار ویژه کردهاست، افزون بر این، قرار گرفتن ایستگاه راهآهن و خطوط ریلی در شمال شرقی باند فرودگاه، امکان ایجاد یک هاب ترکیبی باربری و مسافری را فراهم میکند.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از درآمد صنعت هوانوردی در دنیا از حوزه باربری بهدست میآید و نزدیکی فرودگاه قم به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و امکان احداث انبارها و پایانههای بارگیری، این پروژه را به یکی از ظرفیتهای مهم اقتصادی استان تبدیل میکند.
وی تأکید کرد: فرودگاه قم میتواند تأثیری شگفتانگیز بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و حملونقلی استان داشته باشد و امیدواریم با تلاش مستمر مجموعه اجرایی و حمایت مسئولان، بتوانیم در موعد مقرر این پروژه را تکمیل و تحویل مردم قم دهیم.
عملیات عمرانی فرودگاه بینالمللی قم در بهمنماه سال ۱۳۹۰ در ۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم - سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) آغاز شد اما بدلایل مختلف حقوقی و کارشناسی، سالها متوقف ماند.فرودگاه پس از بهرهبرداری، علاوه بر تسهیل سفرهای هوایی زائران و مسافران، زمینه را برای رشد تجارت و توریسم در استان فراهم خواهد کرد.
ارسال نظر