|

توافق اولیه قطر و ترکیه برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین

توافق اولیه قطر و ترکیه برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین

منابع آگاه به پایگاه اطلاع‌رسانی «الخلیج الجدید» اعلام کردند که قطر برای تامین مالی تولید هواپیما‌های بدون سرنشین «بایراکتار» با ترکیه به توافق اولیه دست یافته است.

 این پایگاه اطلاع‌رسانی نوشت که منابع آگاه تاکید کرده‌اند که برنامه قطر این است که به اولین کشور عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل شود که مدل‌های پیشرفته هواپیما‌های بایراکتار ترکیه (Bayraktar) را به دست می‌آورد.

این منابع افزودند که بر اساس وب سایت «تاکتیکال ریپورت» (Tactical Report) " خالد العطیه " وزیر دفاع قطر و " خلوصی أکار " همتای ترک وی برای آنکه دوحه تولید این هواپیما‌های بدون سرنشین را تامین مالی کند، به تفاهم اولیه رسیده‌اند.

این توافق پس از آن انجام می‌شود که در ۸ اکتبر نیروی دریایی قطر نخستین کشتی آموزشی از نوع "QTS ۹۱" از ۲ فروند کشتی ساخته شده توسط شرکت کشتی‌سازی ترکیه " آناتول شیپیارد (Anadolu Shipyard) را در اختیار گرفت.

نیروی دریایی قطر در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس دفاع دریایی "دیمدکس" دوحه که در ماه مارس ۲۰۱۸ برگزار شد، از شرکت آناتول شیپیارد خواسته بود تا افسران نیروی دریایی قطر را آموزش دهد.

در ۹ اکتبر امسال، العطیه وزیر دفاع قطر از کارخانه بایراکتار ترکیه دیدن کرد و در آنجا با تعدادی از مهندسان و تکنسین‌های قطری که در حال آموزش نحوه کنترل هواپیما‌های جنگی بودند، دیدار کرد.

قطر به عنوان کشور متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود و روابط دو کشور به ویژه بعد از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۱۵ خرداد سال ۹۶ در همه زمینه‌ها گسترش بیشتری یافته است.

ترکیه در اکتبر ۲۰۱۵ سربازان خود را به پایگاه نظامی "طارق بن زیاد" که زیر فرماندهی مشترک آنکارا - دوحه فعالیت دارد، اعزام کرد. از آن روز تاکنون سربازان قطری و ترک حاضر در این پایگاه روزانه مشغول تمرین عملیات نظامی هستند.

گفته می‌شود اکنون بیش از ۵ هزار نظامی ترکیه در خاک قطر مستقر هستند.

مقامات و بازرگانان دو کشور در نشست مشترکی که ۲۹ سپتامبر با حضور یک هزار و ۵۰۰ شرکت کننده (۱۱۰۰ نفر از ترکیه و ۴۰۰ نفر از قطر) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، طرفین برای ایجاد یک اتحادیه تجاری و سرمایه گذاری گفتگو کردند.

حجم مبادلات تجاری بین قطر و ترکیه در سال گذشته به ۲ میلیارد دلار رسید و ارزش سرمایه‌گذاری‌های قطر در ترکیه از ۲۲ میلیارد دلار فراتر رفت و ارزش سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در قطر به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر