|

پرفروش‌ترین هواپیماهای تاریخ کدام مدل‌ها بودند؟

پرفروش‌ترین هواپیماهای تاریخ کدام مدل‌ها بودند؟

این فهرست شامل ۱۲ هواپیمای تاریخ‌ساز از جنگنده‌های نازی تا مسافربرهای مشهور می‌شود.

از هواپیماهای جنگنده جنگ جهانی دوم گرفته تا نمونه‌های سفری با دو بال موازی، پرفروش‌ترین هواپیماهای جهان هر کدام بنا به دلایلی خاص محبوبیت بالایی داشته‌اند. پیش از آنکه به لیست اصلی بپردازیم، شایسته است نگاهی هم به دو عضو افتخاری از بوئینگ و ایرباس داشته باشیم که در حمل‌ونقل هوایی جهان تاثیر به سزایی داشته‌اند.

پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی: بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷ برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷ به آسمان رفت و به‌صورت عمده به‌عنوان یک هواپیمای تجاری شناخته شد. این محصول شرکت آمریکایی بوئینگ، در طول زندگی خود دستاوردهای زیادی را کسب کرده است. سازنده به‌لطف چندمنظورگی، قابلیت اتکای بالا و استفاده گسترده از این مدل در صنعت هوانوردی، تاکنون بیش از ۱۱.۵ هزار فروند ۷۳۷ را وارد فرودگاه‌های سرتاسر جهان کرده است. به این ترتیب، بوئینگ ۷۳۷ پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری خطوط هوایی جهان به شمار می‌رود.

پرفروش‌ترین هواپیمای تجاری موثر بر صنعت: ایرباس A320

ایرباس A320 یکی دیگر از مهم‌ترین هوانوردهای خطوط هوایی جهان به شمار می‌رود که توسط شرکت مهندسی هوافضای اروپایی ایرباس توسعه یافته است. این محصول تاکنون با شمار بیش از ۱۱ هزار فروند به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار هواپیماها شناخته می‌شود. A320 به‌خاطر ویژگی‌هایی چون فناوری پیشرفته، مصرف مناسب سوخت و نقش اساسی در مدرن‌سازی سفرهای هوایی جای خود را در آشیانه‌های گوناگون پیدا کرد و به یکی از پرفروش‌ترین‌ها بدل شد.

۱۰. پولی‌کارپوو Po-2

پولی‌کارپوو Po-2 بیشتر سهم تولید را در میان هواپیماهای مجهز به دو باله موازی به خود اختصاص داده است. گستره تولید این دستگاه از ۲۰ تا ۳۰ هزار فروند بوده است که همه در دوره شوروی سابق و در میان سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۲ تولید شدند. این هواپیما در عملیات‌های آموزشی، جاسوسی و حملات زمینی تاثیرگذار بوده است. پس از توقف تولید آن توسط روس‌ها، هلندی‌ها تا سال ۱۹۵۹ از آن استفاده می‌کردند.

۹. فوک ولف FW 190

جنگنده تک سرنشینه نازی Fw 190 با تعداد بیش از ۲۰ هزار فروند در جایگاه نهم این فهرست قرار دارد. این هواپیمای جنگنده در تعیین سرنوشت نبردهای هوایی آلمان نازی در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ تاثیر به سزایی داشته است. پس از نازی‌ها، فرانسه ۶۴ عدد از آن را با نام «NC 900» تولید کرد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این هواپیما، موتور رادیال آن به شمار می‌رفت. طراحی خاص آن به‌همراه ویژگی‌های آیرودینامیکی‌اش آن را به دشمنی سرسخت برای متفقین تبدیل کرده بود.

۸. پایپر J-3 کاب

پایپر J-3 کاب یکی از یادواره‌های هوانوردی کلاسیک محسوب می‌شود که بیش از ۲۰ هزار فروند از آن در میان سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۷ و غالبا در خاک ایالات‌متحده به فروش رسید. نمونه‌های دیگر این هواپیما با نام‌های «L-4»، «O-54»، «TG-8» و «NE» کاربردهای دیگری جز هوانوردی عادی و عمومی داشتند.

۷. سوپرمارین اسپیت فایر/ سی‌فایر

بی‌شک یکی از مشهورترین هواپیماهای بریتانیایی جهان، اسپیت‌فایر است که در میان سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸ بیش‌از ۲۲.۵ هزار فروند از آن تولید شد. این جنگنده نظامی که در جنگ جهانی مورداستفاده قرار گرفت، سنگر هوایی انگلستان در برابر نازی‌ها به شمار می‌رفت. نسخه سی‌فایر این جنگنده برای نخستین‌بار از فناوری قلاب هواپیما (که امروزه در ناوهای هواپیمابر استفاده می‌شود) پرده‌برداری کرد.

۶. سسنا ۱۸۲

ششمین هواپیمای جهان با بیشترین حجم تولید، سسنا ۱۸۲ است که بیش‌از ۲۴ هزار فروند از آن به آسمان صعود کرد. این هواپیمای چندمنظوره که توسط «Reims Aviation» تولید می‌شد، از سال ۱۹۵۶ کار خود را آغاز کرد و به‌خاطر همه‌فن حریف بودن موردتوجه بسیار قرار گرفت. این هواپیما که با هدف تطبیق با شرایط گوناگون طراحی و ساخته شده بود، بارها و بارها در استفاده‌های شخصی، تجاری، پایش هوایی، قانون‌گذاری و حتی سقوط آزاد توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته است.

۵. سسنا ۱۵۰/ ۱۵۲

بیش‌از ۳۱ هزار فروند از این هواپیمای ملخی که بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۸ تولید می‌شد، به آسمان پرواز کرد. این محصول مردمی یک هوانورد دو سرنشینه با بیشترین حجم تولید شناخته می‌شود که به‌خاطر ویژگی‌هایی چون هدایت‌پذیری مناسب، پایداری و سواری خوب جای خود در دل مدارس هوانوردی سراسر جهان باز کرد.

۴. پایپر PA-28 چروکی

هواپیما PA-28

سری هواپیماهای PA-28 مدل‌هایی توانا و چندمنظوره به شمار می‌رفتند. این مدل از دهه ۶۰ میلادی تولید می‌شود و تاکنون بیش‌از ۳۲,۷۷۸ فروند آن به پرواز درآمده است. پایپر PA-28 جلوتر از مدل سسنا ۱۵۰ و ۱۵۲ به‌عنوام محبوب‌ترین پرنده مدارس پرواز شناخته می‌شود. ارگونومی مناسب کابین این هواپیما به‌همراه رابط کاربرپسند، آن را به گزینه‌ای مناسب برای یادگیری و معرفی پرواز به تازه‌واردها تبدیل کرد.

۳. مسر اشمیت Bf 109

Bf 109 نام یک جنگنده دیگر نازی است که از آن به‌عنوان یک افسانه هوانوردی در طول تاریخ یاد می‌شود. این جنگنده که بیش‌از ۳۴,۸۵۲ فروند از آن تولید شد در میان سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۵۸ پشتیبان نیروی جنگنده «لوفت‌واف» آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بود. نازی‌ها از آن در نبردهای مهم و مشهوری چون « نبرد بریتانیا»، «نبرد جبهه شرقی»، «نبرد آفریقای شمالی» و « نبرد مدیترانه» استفاده کردند. Bf 109 بیشترین تعداد تولید را در میان جنگنده‌های تک سرنشینه به خود اختصاص داده است. نازی‌ها آن را در کارخانه‌هایی در کشورهای رومانی، اسپانیا، مجارستان، سوییس و چکسلواکی سابق تولید می‌کرده‌اند.

۲. ایلیوشین IL-2

ایلیوشین IL-2 استورموویک یک هواپیمای حمله هوا به زمین بود که بیش‌از ۳۶,۱۸۳ فروند از آن از خط تولید خارج شد. این هواپیمای روس بیشترین حجم تولید یک جنگنده، یک هواپیمای بال کوچک و جنگنده جنگ جهانی دوم را به خود اختصاص داده است. از ویژگی‌های خاص استورموویک می‌توان به حفاظ بدنه آن اشاره کرد که به‌وسیله بدنه سخت از راننده و قطعات حیاتی‌اش در برابر آتش دشمن محافظت می‌کرد؛ به‌همین دلیل برای حمله به نیروهای زمینی مناسب بود. حفاظت بدنه باعث شده بود استورموویک به‌عنوان تانک پرنده مشهور شود.

۱. سسنا ۱۷۲ اسکای‌هاک

بیشترین تیراژ تولید یک هواپیما به برند سسنا و مدل ۱۷۲ اسکای‌هاک تعلق دارد. این هواپیما با گذر از ۴۵ هزار فروند، بیشترین فروش یک مدل را در میان تمام هوانوردهای جهان به خود اختصاص داده است. میراث سسنا ۱۷۲ از سال ۱۹۵۶ تاکنون ادامه دارد و نسل‌ها همراه خلبان‌ها بوده است. این مدل همچنین رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف برای یک هواپیمای تک‌موتوری را از آن خود کرده که ۶۴ روز و ۲۲ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۵ ثانیه به درازا کشیده است. این دستاورد خیرکننده، با سوخت‌گیری‌ها پرتعداد،  در سال ۱۹۵۸ توسط دو خلبان به نام رابرت تیم و جان کوک میسر شد تا برای همیشه در تاریخ هوانوردی مایه افتخار باشد. نظر شما درباره این هواپیماهای تاریخی چیست؟

منبع: مجله اینترنتی پدال

منبع: مجله پدال

ارسال نظر