|

نخستین گام برای ایجاد یک ایرلاین مافوق صوت

نخستین گام برای ایجاد یک ایرلاین مافوق صوت

دو دهه پس از بازنشسته شدن هواپیمای کنکورد، هواپیمای جدیدی به آسمان باز می‌گردد تا امکان انجام سفرهایی با سرعت مافوق صوت را فراهم کند. به همین منظور، استارتاپ آمریکایی بوم سوپرسونیک به تازگی پروژه عظیمی را آغاز کرده است و طی آن قرار است نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان که به طور مستقل تولید می‌شود را توسعه بدهد.

استارتاپ بوم سوپرسونیک اعلام کرده است که هواپیمای سوپرسونیک ایکس بی1 (XB-1) توانسته است یک پرواز موفقیت‌آمیز در کالیفرنیا انجام بدهد. این استارتاپ در حال توسعه دادن هواپیمای ایکس بی1 است که سریع‌ترین هواپیمای جهان خواهد بود و می‌تواند با سرعتی دو برابر سرعت هواپیماهای کنونی پرواز کند.

 

هواپیمای ایکس بی1 از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها از جمله کامپوزیت‌های فیبرکربنی، ایونیک پیچیده، ایرودینامیک بی‌نظیر و سیستم پیشرفته هدایت سوپرسونیک بهره می‌برد که آن را قادر می‌سازند یک پرواز مافوق صوت کارآمد داشته باشد.

هواپیمای مافوق صوت ایکس بی1 به سه موتور جنرال الکتریک J85 مجهز شده است که می‌توانند حداکثر 16676 نیوتن‌متر نیروی پیشران تولید کنند. این هواپیما در سال 2023 بسیاری از تست‌های زمینی از جمله تست تاکسی را با موفقیت انجام داده است.

 

در نهایت هواپیمای ایکس بی1 به گونه‌ای توسعه خواهد یافت که بتواند بین 64 تا 80 مسافر را با سرعت 1.7 ماخ جابه‌جا کند. این سرعت تقریباً دو برابر سرعتی است که هواپیماهای کنونی در آسمان پرواز می‌کنند

به گفته استارتاپ بوم سوپرسونیک، هواپیمای ایکس بی1 همه مراحل تست و آزمایش اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است، از جمله توانسته است با ایمنی کامل به ارتفاع 7120 پایی و سرعت 238 گره دریایی (440 کیلومتر بر ساعت) دست بیابد.

 

ارسال نظر