|

سلرا 500L؛ هواپیمای دیزلی با مصرف سوخت کمتر از یک شاسی‌بلند!

سلرا 500L؛ هواپیمای دیزلی با مصرف سوخت کمتر از یک شاسی‌بلند!

یک شرکت آمریکایی در حال توسعه هواپیمایی دیزلی با نام سلرا ۵۰۰L (Celera) است. این هواپیما می‌تواند مصرف سوختی کمتر از یک شاسی‌بلند متوسط داشته باشد.

Screenshot_20240502-202706_Chrome

این هواپیمای تخم‌مرغی شکل توسط شرکت آمریکایی Otto Aviation طراحی شده و هم‌اکنون فرایند تست و توسعه خود را پشت سر می‌گذارد. در صورتی که سلرا ۵۰۰L به خط تولید نهایی برسد شاید انقلاب بزرگی را در عرصه حمل‌ونقل هوایی رقم بزند. محصول تجاری سلرا زمانی که به‌صورت جهانی عرضه شود هزینه‌های عملیاتی پایین و شعاع پروازی قابل‌توجهی خواهد داشت.

Screenshot_20240502-202932_Chrome

شاید طراحی ظاهری سلرا ۵۰۰L عجیب به نظر برسد اما کابین آن توانایی حمل ۶ مسافر را دارد؛ اما به احتمال زیاد مهم‌ترین سؤال درباره این هواپیما به مصرف سوخت کمتر آن در مقایسه با یک شاسی‌بلند مربوط شود. این امر چگونه ممکن است؟ راز مصرف سوخت بسیار کم ۵۰۰L در شکل کلی و پیشرانه آن نهفته است. این هواپیمای تک‌نفره بیشتر برای پروازهای شخصی با هزینه‌های عملیاتی پایین مناسب خواهد بود.

Screenshot_20240502-203219_Chrome

تمرکز اصلی Otto روی مصرف سوخت سلرا بوده است و همین ظاهر تخم‌مرغی شکل به شکل‌گیری آیرودینامیک بهینه به منظور کمتر کردن مصرف سوخت کمک می‌کند. در واقع طراحان از اصلی شناخته شده به عنوان جریان آرام استفاده کرده‌اند که راه‌حلی مناسب برای کاهش ضریب درگ هواپیماست. با این نوع طراحی لایه‌های هوای نرمی در اطراف هواپیما شکل می‌گیرد و به آن اجازه می‌دهد با درگ کمتر به پرواز خود ادامه دهد. شرکت سازنده قول داده سلرا ۵۰۰L در مقایسه با هواپیماهای سنتی طراحی آینده‌نگرانه‌تر و ضریب درگ پایین‌تری داشته باشد. اگرچه چنین طرحی شاید برای هواپیماهای بزرگ مناسب نباشد اما به خوبی در سلرا جواب داده است. صنعت هوانوردی هر روز در حال تکامل است و اکثر شرکت‌ها می‌خواهند تا چند سال آینده به آلایندگی صفر دست یابند. همچنین انتظار می‌رود هواپیماهایی با سوخت جت نیز تولید شوند هرچند سلرا مسیر دیگری را انتخاب کرده و به پیشرانه ۱۲ سیلندر دیزلی مجهز است.

Screenshot_20240502-202940_Chrome

انتخاب پیشرانه دیزلی نه تنها باعث آلایندگی کربنی پایین‌تر می‌شود بلکه هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد. سلرا ۵۰۰L از طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی سود می‌برد و مصرف سوخت آن در سرعت‌های کروز حدود ۷.۸ لیتر خواهد بود. مصرف سوخت متوسط این هواپیما نیز بین ۹.۵ تا ۱۳ لیتر اعلام شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید یک هواپیمای مجهز به پیشرانه جت معمولاً در صد کیلومتر ۷۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند. شرکت Otto قبلاً برخی تست‌های پروازی سلرا را انجام داده و احتمالاً آن را در سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهد کرد.

Screenshot_20240502-202943_Chrome

ارسال نظر