پرواز موفق نخستین هواپیمای eVTOL با فناوری فن درونبال

هواپیمای مفهومی Cavorite X7 محصول شرکت Horizon Aircraft، با بهرهگیری از فناوری منحصربهفرد فنهای درونبال، برای نخستینبار بهطور آزمایشی پرواز کرد.
به گزارش کن نیوز؛ این هواپیما که ترکیبی از قابلیت برخاست و فرود عمودی با عملکرد یک هواپیمای متعارف را ارائه میدهد، میتواند تحولی چشمگیر در حملونقل هوایی شهری و امدادی ایجاد کند.
نخستین پرواز موفق هواپیمای Cavorite X7 با فناوری فن درونبال
برای نخستینبار، شرکت Horizon Aircraft موفق شد پرواز آزمایشی موفقیتآمیزی از هواپیمای مفهومی خود با نام Cavorite X7 را با فناوری منحصربهفرد «فن درونبال» انجام دهد. این دستاورد گامی مهم در مسیر توسعه هواپیماهای برخاست و فرود عمودی (eVTOL) بهشمار میرود و چشمانداز جدیدی را برای آینده حملونقل هوایی شهری و میانشهری ترسیم میکند.
فناوری نوآورانه فن درونبال
Cavorite X7 به ۱۴ فن تعبیهشده درون بالها مجهز است که پنج فن در هر بال اصلی و دو فن در کاناردهای جلویی قرار دارند. این فنها در حالت برخاست عمودی فعال شده و هنگام گذار به پرواز افقی بهطور هوشمندانه بسته میشوند، تا عملکرد آیرودینامیکی هواپیما در حالت کروز مشابه هواپیماهای متعارف حفظ شود. نیروی محرکه این هواپیما توسط موتور توربینی گازسوز تأمین میشود که توانایی شارژ باتریها در حین پرواز را نیز دارد.
طراحی انعطافپذیر برای کاربردهای متنوع
بدنه Cavorite X7 به طول ۱۱.۶ متر و عرض بالی ۱۵ متر طراحی شده و قادر است در سکوهای کوچک فرود (H1 تا H3) همچون پشتبام بیمارستانها، ناوهای هواپیمابر یا مناطق کوهستانی فرود آید. این هواپیما میتواند تا ۶ مسافر و یک خلبان را جابهجا کرده و در حالت برخاست عمودی تا ۶۸۰ کیلوگرم و در حالت برخاست باندی تا ۸۱۵ کیلوگرم بار حمل کند.
عملکرد برتر در تمامی شرایط جوی
Cavorite X7 برخلاف بسیاری از تاکسیهای پرنده، برای عملکرد در شرایط مختلف جوی طراحی شده و قابلیت پرواز مطابق با قوانین پرواز بصری (VFR) و ابزار دقیق (IFR) را دارد. سرعت کروز این هواپیما به ۴۶۳ کیلومتر بر ساعت و برد آن به ۸۰۰ کیلومتر میرسد که حدود پنج برابر برد تاکسی هوایی Midnight ساخت شرکت Archer Aviation است.
ایمنی و کارآمدی در طراحی
به گفته برندون رابینسون، مدیرعامل Horizon Aircraft و خلبان سابق جنگنده F-18، طراحی Cavorite X7 بر اساس حفظ ساختار سنتی هواپیما و افزودن قابلیتهای نوین ایمنی و انعطاف انجام شده است. در مواقع بحرانی، در صورت کاهش سرعت و احتمال افت نیروی برآ، بالها بهصورت خودکار باز میشوند تا هواپیما در حالت معلق باقی بماند.
طراحی ایزوله و مستقل فنها نیز از نکات مهم ایمنی در این هواپیما به شمار میرود. حتی در صورتی که ۳۰ درصد از فنها از کار بیفتند، هواپیما توانایی ادامه پرواز و معلقماندن را دارد. همچنین سطح صدای پایین فنهای برقی این هواپیما، آن را به گزینهای مناسب برای پروازهای شهری تبدیل میکند.
چشمانداز آینده
Horizon Aircraft اعلام کرده که در آینده و با پیشرفت فناوری باتریها، نسخه تمامبرقی Cavorite X7 نیز توسعه خواهد یافت. طراحی این هواپیما از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه است و تاکنون چارچوب اصلی آن تغییر چندانی نداشته است.
در صورت دریافت گواهینامههای لازم، Cavorite X7 میتواند نخستین هواپیمای eVTOL جهان باشد که مجوز پرواز در تمامی شرایط جوی را دارد و الگویی نوین برای توسعه حملونقل هوایی در مقیاس شهری و میانشهری ارائه میدهد.
ارسال نظر