|

آمادگی برای پرواز نخستین تاکسی هوایی تا پایان سال

آمادگی برای پرواز نخستین تاکسی هوایی تا پایان سال

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها گفت: چنانچه تا سه ماه دیگر گواهینامه انجام عملیات پرواز دریافت شود، می‌توان تا پایان سال شاهد نخستین پروازهای ایرتاکسی (تاکسی هوایی) در کشور بود.

رامین کاشف آذر گفت: رونق هوانوردی عمومی و نیز شکل‌گیری هواپیمایی منطقه‌ای، الزامی راهبردی است تا فرصت برابری برای دسترسی به حمل و نقل هوایی برای تمام ایرانیان فراهم شود.

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در کنار دو وظیفه اصلی خود یعنی اداره فرودگاه‌ها و ارائه خدمات ناوبری، سالهاست که در قالب مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی به هوانوردی عمومی به عنوان یک کسب و کار جدید نگاه می‌کند، افزود: تاکنون پرداختن به هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بسیار محدود و مسئولیتی حاکمیتی بوده است، اما راهبرد جدید شرکت در این حوزه، استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی، ملی و استانی و بهره برداری از گواهینامه انجام عملیات پرواز یا (AOC) در مرکز وارسی پروازی است تا از تمام ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف این حوزه استفاده کنیم.

وی با تشبیه اکوسیستم هوایی هر کشوری به اکوسیستم جنگل گفت: هم اکنون با خلأ اصل تنوع در اکوسیستم صنعت هوایی کشور روبرو هستیم و همان گونه که برای پرباری و حیات اکوسیستم جنگل، باید در کنار درختان بلند و میان قامت، درختچه‌های کوتاه نیز وجود داشته باشند، برای رونق و ادامه حیات اکوسیستم هوانوردی باید از اصل تنوع و استفاده از انواع مختلف هواپیماها و ناوگان‌های متنوع بزرگ (بین قاره‌ای و بین کشوری)، ملی و نیز کوچک برخوردار باشیم.

کاشف آذر با اشاره به اینکه برای داشتن اکوسیستم هوانوردی متعالی باید به اصل تنوع توجه شود، افزود: تا زمانی که هواپیماهای متناسب با هواپیمایی منطقه‌ای را به فراخور نیازهای شهرستان‌ها ایجاد نکنیم، این اکوسیستم پربار نخواهد بود.

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه‌ای در فرودگاه‌های کم برخوردار وجود دارد، گفت: می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این فرودگاه‌ها با کمترین افراد آموزش دیده برای تحقق بهره‌وری و راه اندازی کسب و کار سوم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یعنی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه‌ای استفاده کرد.

وی اضافه کرد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ظرفیت ویژه خود یعنی داشتن گواهینامه عملیات شرکت هواپیمایی به دلیل ظرفیت مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) استفاده می‌کند و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در مراکز استان‌ها می‌توانند تنها با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمایی منطقه‌ای از تمام امکانات فراهم شده در ذیل AOC شرکت برای تأمین نیازمندی‌های این حوزه استفاده کنند و شرکت‌های خصوصی با استفاده از پروانه بهره برداری (AOC) مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) می‌توانند بدون نیاز به طی کردن بوروکراسی پیچیده و نیاز به تأمین ساختمان، نیروی انسانی و چندین ناوگان، تنها با یک ناوگان از امکانات فراهم شده استفاده کنند.

دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در تشریح اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای برطرف کردن موانع موجود در راه اندازی هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه‌ای توضیح داد: بخشی از این موانع مرتبط با ملاحظات امنیتی است که تلاش می‌کنیم با رعایت نیازهای نهادهای امنیتی و در اختیار گذاشتن اطلاعات و دیتاهای مرتبط، اطمینان لازم را ایجاد کنیم و بخش دیگر موانع مرتبط با نهادهای ناظر بر قانونگذاری است که در این راستا می‌توان از AOC مرکزوارسی پروازی و خدمات هوایی به عنوان تسهیل کننده و شتاب دهنده استفاده کرد.

کاشف آذر افزود: اطمینان نداشتن از تقاضا و نیاز بازار نیز مانعی در رونق هوانوردی عمومی است که با شروع کار، تقاضا نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه تا سه ماه دیگر AOC مرکز وارسی پرواز دریافت شود می‌توان تا پایان سال شاهد نخستین پروازهای ایرتاکسی (تاکسی هوایی) در کشورمان بود.

منبع: ایمنا

ارسال نظر