|

ساخت شیشه هواپیما با فناوری نانو

ساخت شیشه هواپیما با فناوری نانو

یک شرکت ایرانی موفق به تولید شیشه‌های مخصوص هواپیما شده که مانع از ورود بیش از حد پرتوهای نور به کابین خلبان می‌شود.

 انعکاس پرتو داخل شیشه یکی از معضلات ساخت شیشه هواپیماست. شیشه جلوی هواپیما نقش مهمی در دید خلبان دارد. با وجود این که خلبان‌ها حین پرواز از اتوپایلوت استفاده می‌کنند؛ اما در هنگام فرود یا بلند شدن از زمین اتوپایلوت خاموش شده و خلبان هدایت هواپیما را برعهده می‌گیرد.

در نظر بگیرید که هنگام طلوع خورشید است و خلبان هواپیما را به سمت نور روی زمین می‌نشاند، انعکاس این نور در شیشه به‌شدت برای خلبان آزاردهنده است و امکان خطا را افزایش می‌دهد. برای حل این مشکل می‌توان ذراتی را روی سطح شیشه نشاند که از انعکاس نور خورشید جلوگیری کند. عملکرد این شیشه مانند شیشه لوئی است و مانع از ورود پرتوهای خاص به کابین خلبان می‌شود. شیشه هواپیما معمولاً طیفی از نور خورشید را جذب می‌کند یا در جهتی منعکس می‌کند که باعث آزار چشم و کاهش دید خلبان نشود.

شیشه یکی از سطوح فوق‌العاده سخت برای لایه‌نشانی است چراکه سطح آن به شدت صاف است. حال یک شرکت ایرانی با استفاده از فناوری پیشرفته نانو شیشه‌های با پوشش نانو برای شیشه‌های هواپیما تولید می‌کند که نه‌تنها بخش اعظمی از نور را منعکس می‌کند بلکه مقاوم به تفاوت دمایی است. هر چه در جو بالاتر می‌رویم، دما کاهش می‌یابد، بنابراین وقتی هواپیما در حال فرود یا بلند شدن است، تفاوت دمایی بسیار شدیدی اتفاق می‌افتد به همین دلیل شیشه هواپیما باید در برابر این تغییرات مقاوم باشد.

منبع: خبرگزاری آنا

ارسال نظر