مرگ تدریجی فرودگاه بجنورد با فرصتسوزی تمامعیار
۲۰ سال وعده برای هیچ!

سالها از افتتاح فرودگاه بجنورد به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی شمال شرق ایران میگذرد؛ فرودگاهی با بیش از ۴۵۷۰متر باند و امکانات زیرساختی مطلوب که قرار بود به دروازه توسعه و شریان ارتباطی خراسان شمالی با پایتخت و دیگر مناطق تبدیل شود.
به گزارش کن نیوز؛ سالها از افتتاح فرودگاه بجنورد به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی شمال شرق ایران میگذرد؛ فرودگاهی با بیش از 4570متر باند و امکانات زیرساختی مطلوب که قرار بود به دروازه توسعه و شریان ارتباطی خراسان شمالی با پایتخت و دیگر مناطق کشور تبدیل شود. اما علیرغم گذشت زمان، وعدههای پیدرپی دولتیها و مسئولان مبنی بر اتصال هوایی مستمر بجنورد به تهران و سایر شهرهای بزرگ، این فرودگاه همچنان عملاً تعطیل باقی مانده و خبری از پرواز تجاری و مسافری نیست.
مطالبه بازگشایی فرودگاه بجنورد این روزها به یکی از مهمترین دغدغههای مردم، فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران استان تبدیل شده؛ چراکه نبود پروازهای منظم، توسعه گردشگری، سرمایهگذاری و حتی دسترسی سریع به خدمات درمانی و تجاری را با چالش جدی مواجه ساخته است. در حالی که استانهای همجوار نظیر گلستان و سمنان شاهد انجام پروازهای مناسبتی و بینالمللی هستند، مردم خراسان شمالی مجبورند برای دسترسی به شبکه حملونقل هوایی، رنج سفر زمینی خستهکنندهای را تاب بیاورند.
وعدههای بیسرانجام؛ مسئولان و شرکتهای هواپیمایی شانه خالی کردند
بررسی وعدههای مسئولان استانی و کشوری نشان میدهد که در سالهای اخیر بارها خبر از از سرگیری پروازها در فرودگاه بجنورد داده شده است. سال گذشته استاندار خراسان شمالی اندکی پس از انتصاب با صراحت اعلام کرد: هماهنگی لازم با شرکتهای هواپیمایی انجام شده و پروازهای تهران-بجنورد بزودی برقرار میشود. اما بنا بر پیگیری تسنیم، نه تنها این وعدهها محقق نشد بلکه شرکتهای هوایی به بهانه نبود صرفه اقتصادی، همچنان از بازگشت به خطوط این استان خودداری کردهاند.
چندی پیش نیز استاندار خراسان شمالی پس از دیدار با وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد مطابق قول خانم وزیر در سفر استانی کاروان وفاق به استان و حلوفصل مشکلات برخی تعاونیهای مسکن ازجمله پروژه های برکت و پزشکان، از دیگر موارد مطرح در این جلسه بود
نکته قابل توجه اینجاست که علی رغم تعطیلی حدود یک ماهه فرودگاه های غرب کشور و وجود ظرفیت مناسب فرودگاه بجنورد برای انجام بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی، باز هم مدیران استان نتوانستند از این ظرفیت برای فعال کردن فرودگاه نیمه تعطیل بجنورد استفاده کنند.
در این خصوص، یک منبع آگاه به خبرنگار تسنیم گفت: تمام امکانات فرودگاه بجنورد فراهم است و هیچ محدودیت زیرساختی نداریم اما ارادهای از سوی وزارت راه و شرکتهای هواپیمایی برای بازگشت پروازها وجود ندارد. حتی زیرساخت سوخترسانی، آشیانه و پشتیبانی تماماً برقرار است.
تعلل وزارت راه؛ سکوت در برابر مطالبه مردم
بررسیها نشان میدهد نقش وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم در بازگشایی فرودگاه بجنورد کاملاً منفعل بوده است. وعدههای مکرر از سوی مدیران کشوری هم به نتیجهای نرسیده و مجموعه وزارت راه در ماههای اخیر حتی یک برنامه منسجم عملیاتی ارائه نداده است.
رضایی فعال اقتصادی بجنوردی در این باره اظهار داشت: حدود 6 ماه است که پیگیر حل مشکل پروازهای بجنورد هستیم اما هیچ پاسخی از وزارت راه دریافت نکردهایم. این روند اعتماد سرمایهگذاران به دولت را خدشهدار کرده است.
محمدی رئیس کمیسیون کشاورزی خراسان شمالی نیز در این زمینه گفت: سرمایه گذاری در این استان نسبت به سایر استان ها بسیار ضعیف است چرا که اکنون از راه و فرودگاه مناسب برخوردار نیست که همین عوامل باعث فرار سرمایه گذاران از این خطه که دارای ظرفیت و پتانسیل زیاد است شده است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مستلزم زیر ساخت ها است تصریح کرد: اکنون بخش گردشگری استان نیز که ظرفیت بالقوه ای است به دلیل نبود فرودگاه فعال، مغفول مانده است در حالی که این امر می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند که توسعه روستاها را نیز به همراه دارد
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مستلزم زیر ساخت ها است تصریح کرد: اکنون بخش گردشگری استان نیز که ظرفیت بالقوه ای است به دلیل نبود فرودگاه فعال، مغفول مانده است در حالی که این امر می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند که توسعه روستاها را نیز به همراه دارد.
وی به نبود راه آهن در استان نیز اشاره ای کرد و گفت: این امر نیز مانع سرمایه گذاری در این خطه شده است چرا که حمل و نقل ریلی ارزان ترین راه برای جا ب جایی کالا است اما تولید کنندگان و سرمایه گذاران از آن بی بهره هستند.
محرومیت استان از پرواز اربعین؛ گلایههای مردم و مدیران
در روزهایی که خبر پروازهای ویژه اربعین حسینی از فرودگاههای استان گرگان و سمنان برقرار شنیده می شود و هزاران زائر این دو استان به راحتی به عتبات اعزام میشوند، خراسان شمالی از این امکان محروم مانده و اهالی استان برای سفر راهی شهرهای همسایه میشوند.
زهرا فتاحی، شهروند بجنوردی در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: ما حتی برای سفر زیارتی اربعین هم از داشتن پرواز مستقیم محروم ماندهایم. آیا این کمتوجهی به استان دیگری هم رواست؟
یکی از مهمترین انتقادات مردم و سرمایهگذاران، عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل در استان است. بدون خطوط هوایی فعال، عملاً تجارت، گردشگری و حتی تصمیمگیریهای مدیریت کلان استان نیز با محدودیت جدی روبروست؛ به طوری که بسیاری از نمایندگان مجلس، مدیران ارشد و پزشکان ناچارند جهت سفر به پایتخت از وسیله شخصی استفاده کنند.
مسافت زمینی بجنورد تا تهران بیش از 750کیلومتر و متوسط زمان پیمایش آن حدود 10 تا 12 ساعت گزارش شده است که این مدت برای مقامات، سرمایهگذاران و حتی بیماران بحرانی، کاملاً غیرقابل قبول است.
در همین زمینه، دکتر پاکمهر، نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی، تصریح میکند: تردد زمینی پر ریسک، زمانبر و خستهکننده است. با وجود فرودگاه استاندارد و آماده بجنورد، دلیلی بر این همه محرومیت جز کمتوجهی دستگاههای اجرایی نمیبینم.
فرودگاهی با زیرساخت کامل؛ اما بدون پرواز
طبق اعلام رسمی ادارهکل فرودگاههای استان، فرودگاه بجنورد هیچ نقص فنی یا محدودیت زیرساختی ندارد و باند 4570 متری آن، سالن مجهز و تجهیزات کمک ناوبری فعال است. بنابراین تمام بهانههای مطرح شده از سوی شرکتهای هواپیمایی صرفاً به بحث توجیه اقتصادی یا اراده مدیریتی بازمیگردد نه کمبود امکانات.
مدیر فرودگاه بجنورد در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: ما آماده برقراری بلافاصله هر نوع پروازی به مقصد تهران و مشهد هستیم. حتی بخش خصوصی هم برای راهاندازی پروازهای چارتری اعلام آمادگی کرده اما دستور نهایی باید از تهران صادر شود.
کاملی با اشاره به مطالعات 20 ساله برای جانمایی و طراحی فرودگاه، اظهار داشت: فرودگاه بجنورد بر اساس نیاز منطقه و با طرح هواپیمایی فوکر 100 در سال 1375 به بهرهبرداری رسید. پس از آن، با توسعه استان و افزایش تقاضا، طرح توسعه فرودگاه از سال 1380 آغاز و در سال 1395 به بهرهبرداری رسید. در این طرح، هواپیمای طرح به ایرباس 320 تبدیل شد و اصلاحات گستردهای در باند، سطوح پروازی، تجهیزات ارتباطی و ناوبری، ترمینال و جادههای دسترسی انجام گرفت.
مدیر فرودگاه بجنورد با بیان اینکه شرکت فرودگاهها تنها میتواند در مورد تجهیزات، زیرساختها و ظرفیتهای فرودگاه اظهارنظر کند، تصریح کرد: فرودگاه شهدای بجنورد به لحاظ زیرساختی هیچ مشکلی برای پروازهای داخلی و بینالمللی از جمله عتبات عالیات ندارد
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای افزایش پروازها، افزود: باید تعاملات با مرکز بیشتر شود و شرکتهای هواپیمایی مجاب شوند که به فرودگاه بجنورد پرواز داشته باشند. البته عوامل متعددی در افزایش پروازهای یک فرودگاه موثرند که نیازمند بررسی و برنامهریزی دقیق است.
کاملی تاکید کرد: فرودگاه تنها محل انجام پرواز نیست، بلکه یک زیرساخت و بستر ضروری برای ثقل جمعیتی مانند بجنورد است و وجود آن برای استان خراسان شمالی اهمیت به سزایی دارد.
مدیر فرودگاه بجنورد درباره مقاصد کنونی و ضرورت افزایش پروازها تصریح کرد: در حال حاضر، تنها مسیر فعال این فرودگاه، تهران است و بیشتر برای جابهجایی مسئولان و فعالان اقتصادی استفاده میشود، اما پتانسیل بالایی برای پروازهای دیگر از جمله مسیرهای گردشگری نظیر بجنورد ـ کیش، بجنورد ـ قشم و حتی پروازهای زیارتی مانند عتبات عالیات وجود دارد. تحقق این امر مستلزم ورود بخش خصوصی و طراحی بستههای تبلیغاتی و خدماتی مناسب است تا گردشگران و مردم استان از این ظرفیت استفاده کنند.
کاملی به برنامه خاصی برای توسعه اقتصادی فرودگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به استان، طرح ایجاد بندر خشک در محل فرودگاه است که ظرفیتهای هوایی و زمینی را برای باربری فراهم خواهد کرد. این طرح، بدون نیاز به هزینههای دولتی، توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی اجرایی خواهد شد. زمین فرودگاه برای احداث این بندر آماده شده و کارگروه مربوطه نیز جلسات اولیه را برگزار کرده است.
وی همچنین به بحث هوانوردی عمومی پرداخت و افزود: صنعت هوانوردی عمومی، با ظرفیتهای آموزشی، تفریحی، آمبولانس هوایی، پایش محیطی و تاکسی هوایی، میتواند نقشی اساسی در توسعه استان داشته باشد. مطالعات نشان میدهد که بیش از 90 درصد صنعت هوانوردی در جهان به هوانوردی عمومی اختصاص دارد که خوشبختانه این صنعت از تحریمها نیز متأثر نیست و سرمایهگذاری در آن بسیار زودبازده است.
مدیر فرودگاه بجنورد در پایان تاکید کرد: با حمایت از بخش خصوصی و تدوین برنامههای دقیقتر، میتوان نه تنها پروازهای بیشتر بلکه خدمات گستردهتری مانند پروازهای تفریحی، آموزشی و باربری را در فرودگاه شهدای بجنورد عملیاتی کرد. امیدواریم که شرایط برای استفاده بهتر از این زیرساخت مهم استانی فراهم شود.
مطالبه جدی اجرای وعدهها، نه تکرار آنها
با این حال با وجود گذشت بیش از یک دو دهه از فعالیت فرودگاه بجنورد و وعدههای بیشمار مسئولان، همچنان هیچ اقدام عملی برای بازگشت خطوط هوایی به استان انجام نشده است. عدم حمایت وزارت راه، بیعملی شرکتهای هواپیمایی و کمتوجهی دولت به توسعه متوازن حمل و نقل، متاسفانه مردم، مدیران و سرمایهگذاران را نسبت به تحقق شعارهای توسعهای ناامید کرده است. کارشناسان معتقدند اگر دولت چهاردهم ظرف هفتههای آینده اقدامی جدی درباره رفع مشکل پروازهای بجنورد انجام ندهد، روند مهاجرت سرمایهگذاران و رکود گردشگری استان تشدید خواهد شد.
مردم خراسان شمالی امروز بیش از هر زمان دیگری منتظر اقدام عملی و پایان دادن به بلاتکلیفی فرودگاه و تحقق وعدههای دولت هستند.
ارسال نظر