|

مصاحبه با مهندس سید مهرداد طباطبایی، رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری

مصاحبه با مهندس سید مهرداد طباطبایی، رئیس دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری

مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور (دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری) به عنوان تنها مرکز آموزش عالی دولتی غیر نظامی، و به منظور آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص در صنعت هواپیمایی و فرودگاهی در سال 1328 شمسی تاسیس شد و در حال حاضر از نظر اداری براساس مصوبه شورای عالی اداری مورخ سی مرداد نود و شش وابسته به سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد و برنامه‌های آموزشی خود را در چارچوب مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همسو با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری اجرا می‌نماید.

لطفا خود را برای مخاطبان معرفی کرده و از سوابق تحصیلی و کاری خود برای ما بگویید.

من سید مهرداد طباطبایی هستم، فارغ التحصیل دبیرستان مفید هستم، مقطع کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات گذراندم و مدرک مقطع کارشناسی ارشد را نیز در رشته مهندسی مکانیک، گرایش طراحی کاربردی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ نمودم.

پس از پایان دوره کارشناسی ارشد  بیشتر در صنعت هوانوردی فعال بودم و برای دکتری اقدامی نکردم، از روی علاقه و همچنین با اخذ پروژه کارشناسی ارشد در زمینه رباتیک، در این حوزه شروع به فعالیت کردم. ابتدا  ربات یاور یک را برای کمک به جانبازان طراحی و در طراحی و ساخت چندین پروژه رباتیک دیگر نیز شرکت داشتم که در بخش‌های مختلف مثل بخش‌های آزمایشگاهی و حتی نظامی نیز کاربرد دارند.

عضو کمیته رباتیک نیز بودم، در پروژه‌هایی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان‌های دفاعی حضور داشتم، در حال حاضر نیز دوره دکتری را بصورت پژوهش محور در دانشگاه علوم تحقیقات می‌گذرانم.

بصورت مشاوره‌ای نیز با پنها (سازمان پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) در زمینه ساخت CBTهای تعمیر و نگهداری هلیکوپتر، همکاری می‌کردم.

در حال حاضر به عنوان پروژه‌ دکتری روی تحلیل خرابی و روش‌های تخمین و افزایش عمر قطعات موتور که موضوع مرتبط با صنعت هوانوردی است تحقیق می‌کنم، ضمنا در زمینه‌های مختلف در این حوزه نیز مقالاتی را ارائه نموده‌ام.

حدود 26 سال است که عضو هیات علمی دانشکده می‌باشم و در طی این سال‌ها سمت‌های مختلفی را در دانشکده داشته‌ام اعم از معاون پژوهش، معاون اجرایی، مدیر گروه تعمیر و نگهداری، و از اسفند 1398 نیز به عنوان ریاست دانشکده مشغول به خدمت می‌باشم.

 

لطفا از تاریخچه دانشکده و هدف تاسیس آن توضیحاتی را ارائه بفرمایید.

مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور (دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری) به عنوان تنها مرکز آموزش عالی دولتی غیر نظامی، و به منظور آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص در صنعت هواپیمایی و فرودگاهی در سال 1328 شمسی تاسیس شد و در حال حاضر از نظر اداری براساس مصوبه شورای عالی اداری مورخ سی مرداد نود و شش وابسته به سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد و برنامه‌های آموزشی خود را در چارچوب مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همسو با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری اجرا می‌نماید. این مرکز عضو برنامه آموزش سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) موسوم به ترین ایر پلاس نیز می‌باشد.

پس از وابستگی این دانشکده به سازمان هواپیمایی کشوری خوشبختانه مدیران سازمان حمایت‌های خود را از ما دریغ نکرده و در بخش‌های مختلف با تجارب و مشاوره‌های خود یاری رسان ما بوده و هستند.

این دانشکده بر اساس بند ج ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری با اهداف ذیل تاسیس گردیده است:

  1. تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور در زمینه هوانوردی و فرودگاهی  
  2. ایجاد بستر مناسب برای رفع نیازهای فنی و تخصصی آموزش عالی در زمینه مذکور
  3. استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور برای توسعه و گسترش فناوری حمل و نقل هوایی

 

امکان تحصیل در چه رشته‌هایی برای دانشجویان فراهم است؟ و نحوه ورود به این دانشکده به چه صورت می‌باشد؟

دانشجویانی که در دانشکده تحصیل می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دانشجویان دوره‌های آکادمیک: این دانشجویان از طریق کنکور سراسری وارد دانشکده می‌شوند و در مقطع کارشناسی و در رشته‌های مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی هوانوردی و مراقبت پرواز، مهندسی الکترونیک هواپیمایی، مهندسی مخابرات هواپیمایی و مهندسی اویونیک تحصیل می‌کنند، البته در نظر است تا رشته‌های خلبانی و ایمنی زمینی را  نیز از طریق کنکور سال 1400 در دانشکده ایجاد نماییم، در این خصوص نیز مکاتبات اولیه با وزارت علوم انجام شده و منتظر نظر نهایی دفتر گسترش وزارت علوم هستیم.

دانشجویان دوره‌های آزاد: این دانشکده علاوه بر دوره‌های آکادمیک، دوره‌های تخصصی کوتاه مدت ضمن خدمت را جهت آماده سازی و به روز آوری کلیه پرسنل شاغل در صنعت هواپیمایی کشور اجرا می‌نماید که رشته‌های آن بسیار متنوع می‌باشد. این رشته‌ها عبارتند از:

دوره‌های آزاد دو ساله تعمیر و نگهداری هواپیما B1 و اویونیک B2 و خدمات فروش بلیت، خدمات بار و مسافر و ... برخی از دوره‌هایی هستند که توسط این دانشکده ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که مدارک دوره‌هایB1  و B2 صادر شده توسط این مرکز تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را دارند.

البته در نظر است که رشته‌های مدیریت فرودگاهی، بررسی سوانح و تست‌های غیر مخرب (NDT) را در مقطع  تحصیلات تکمیلی با همکاری سایر مراکز برگزار نماییم.

علاقه‌مندان برای وارد شدن به دوره‌های آکادمیک دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری می‌بایست در آزمون سراسری رشته ریاضی-فیزیک شرکت و پذیرفته شوند، پذیرش دانشجو در این دانشکده بر اساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد و مدرک تحصیلی دانش آموختگان این دانشکده نیز طبق ضوابط این وزارتخانه اعطا می‌شود.

 

با توجه به برگزاری کلاس‌ها بصورت آنلاین در دوران کرونا چه تمهیداتی برای دروس عملی در نظر گرفته‌اید؟

ورود بنده به عنوان ریاست دانشکده مصادف با آغاز همه‌گیری کرونا در ایران شد، در ابتدا چالش‌های بسیاری داشتیم؛ با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا می‌بایست نسبت به تعطیلی کلاس‌های حضوری و عملی و همچنین تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی اقدام می‌کردیم و جهت جلوگیری از شیوع بیماری کلیه کارکنان را شیف بندی می‌کردیم.

این طور می‌توانم ادعا کنم که در ابتدای شیوع کرونا هیچ گونه زیر ساخت سیستم کلاس هوشمندی در دانشکده وجود نداشت به همین دلیل سریعا اقدام به خریداری وسایل مورد نیاز و تجهیز کلاس‌ها کردیم.

در حال حاضر به تعداد کافی کلاس هوشمند که مجهز به تخته الکترونیکی هستند خریداری شده ضمن اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های IT دانشکده را به سطح مطلوبی رسانده‌ایم، خوشبختانه برگزاری کلاس‌ها با موفقیت همراه بود و دانشجویان نیز رضایت خوبی از برگزاری این کلاس‌ها دارند.

 

از همایش‌ها و مقالات بین المللی ارائه شده در دانشکده برای ما بگویید؟

خوشبختانه از این دیدگاه دانشکده توفیقات مناسبی را کسب کرده است، پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوافضای ایران در سال 1396 و ششمین کنفرانس بین المللی تست‌های غیرمخرب ایران (NDT) در سال 1399 در این دانشکده برگزار شدند.

ضمنا اولین نمایشگاه فرصت‌های طراحی و ساخت قطعات صنعت هواپیمایی را با همکاری دفتر تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در سال 1397 در دانشکده برگزار نمودیم.

در کنفرانس سال گذشته پدر علم تست‌های غیر مخرب آقای چارلز هیلر به عنوان سخنران کلیدی اختتیامیه بصورت ویدیو کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

از نظر مقالات هم واقعا به نسبت این که ما یک دانشکده هستیم و عملا دانشجوی تحصیلات تکمیلی که محور تحقیق و پژوهش است را نداریم اما توفیقات درخور تحسینی کسب کرده و هر ساله تعدادی از تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان و اساتید این دانشکده در مقالات علمی معتبر منتشر می‌شوند.

 

آیا امکانات کارگاهی دانشکده به حدی است که آموزش ارائه شده متناسب با نیاز صنعت هوانوردی کشور باشد؟

با توجه به سابقه بیش از هفتاد ساله، این دانشکده دارای بیشترین و کامل‌ترین کارگاه‌های فنی و مهندسی و آزمایشگاه‌ها جهت برگزاری دروس عملی می‌باشد. در دو سال گذشته و با توجه وابستگی به سازمان هواپیمایی کشوری و حمایت ریاست محترم سازمان هواپیمایی و اختصاص بودجه عمرانی به این دانشکده توانستیم کارگاه‌های تست‌های مخرب (DT) و تست‌های غیرمخرب (NDT) را توسعه داده  و آزمایشگاه‌ها را به روز نماییم  و همچنین  قرارداد ساخت سیمولاتور سه بعدی برج و رادار مراقبت پرواز را با یک شرکت داخلی منعقد نماییم. امیدواریم که این سیمولاتورها اواخر سال آتی به بهره برداری برسند.

البته با توجه به رشد سریع تکنولوژی در صنعت هوانوردی ما نیز نیاز داریم که بصورت سریع  و مستمر کارگاه‌های مجموعه و امکانات خود را به روز نماییم، که این مهم نیازمند نگاه ویژه مسئولان به جایگاه دانشکده و نقش آن است.

 

آیا حمایتی از دانش آموختگان در تسهیل ورود آنان به بدنه صنعت هوانوردی انجام می‌گیرد؟

با همکاری مشترک با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و موافقت وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص جذب فارغ التحصیلان رشته‌های مراقبت پرواز، الکترونیک هواپیمایی و مخابرات هواپیمایی بصورت امریه در این شرکت اقدام گردید و مکاتباتی در خصوص امریه فارغ التحصلان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما نیز با وزارت راه و شهرسازی انجام شده و موافقت مقام عالی وزارت نیز اخذ شده است؛ ضمنا با مساعدت و موافقت مدیرعامل محترم سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در خصوص جذب فارغ التحصیلان رشته‌های تعمیر ونگهداری هواپیما و مخابرات هواپیمایی بصورت امریه (تعهد شش ساله) اقدامات خوبی صورت گرفته است امیدواریم که به زودی این مهم نیز به مرحله اجرا برسد تا از نیروی انسانی متخصص کشور استفاده مناسب و کارایی بشود.

 

چه برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت خدمات و یا گسترش دانشکده دارید؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم این دانشکده بیش از 70 سال است که تاسیس شده و هنوز به عنوان یک دانشکده فعالیت می‌کند و این موضوع زیبنده صنعت هوانوردی کشور ما نیز نیست که هنوز از داشتن یک دانشگاه هوانوردی با کیفیت محروم باشد، در نظر داریم که با بهبود و توسعه امکانات و تجهیزات اولا بتوانیم با تبدیل شدن به یک دانشگاه جامع هوانوردی پاسخگوی نیاز علمی و تامین نیروی انسانی صنعت باشیم و پس از آن با ارائه مقاطع تحصیلات تکمیلی علاوه بر پاسخ به نیاز داخلی کشور بتوانیم در زمینه پذیرش دانشجوی خارجی نیز فعالیت کنیم.

کلیه موارد  عنوان شده به راحتی قابل دسترسی هستند فقط نیاز است که مسئولان مربوطه بر حمایت‌های خود از بخش آموزش هوانوردی بیافزایند تا بتوانیم در کنار هم و با کمک هم ایده تاسیس دانشگاه جامع هوانوردی را جامه عمل بپوشانیم.

یکی از حمایت‌های بزرگی که می‌توان در این زمینه از دانشکده کرد تسهیل امور و کاهش بروکراسی‌های اداری این مجموعه است، یکی از موانعی که در زمینه تاسیس دانشگاه جامع هوانوردی جلوی راه ماست تاخیر در ارسال پاسخ مکاتبات و کارهای اداری است که اگر به لطف خدا مرتفع شود باعث تسریع در تحقق اهداف این مجموعه می‌شود.

با هماهنگی انجام شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است مرکز رشد صنعت هواپیمایی در این دانشکده تاسیس و راه‌ اندازی شود تا حمایت‌های لازم از شرکت‌های دانش بنیان و افراد خلاق حوزه هوانوردی صورت گیرد.

همچنین در نظر است تا علاوه بر در اختیار قراردادن فضا به این مجموعه‌ها یک بخش کارگاهی را نیز در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند فعالیت‌های فنی و عملی خود را نیز به انجام برسانند.

 

چه پیامی برای دانشجویان حال حاضر رشته‌های هوانوردی و علاقمندانی که در صدد انتخاب این رشته‌ها هستند دارید؟

اولین و مهمترین پیامی که برای نه فقط دانشجویان رشته‌های هوانوردی بلکه تمام دانشجویان دارم این است که علاقه خود را دنبال کنند و علم خود را به روز نگه دارند، فراگیری زبان دوم و سوم را هم پییشنهاد می‌کنم چرا که زبان اصلی‌ترین راه ارتباطات با دیگر افراد است و دنیای بزرگ‌تر و فرصت‌های بیشتری را فراروی آن‌ها قرارخواهد داد.

 

حرف پایانی

در پایان از مقام عالی وزارت راه وشهرسازی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل و مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سایر مدیران و مسئولان صنعت هوانوردی کشور که دانشکده را در جهت نیل به رسیدن اهداف عالیه کمک و یاری نمودند تقدیر و تشکر می‌نمایم و امیداورم با یاری و عنایت خداوند متعال و کمک و هم‌فکری ایشان بتوانیم رشته‌های مورد نیاز صنعت را راه اندازی و توسعه داده تا امکان ورود نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده در بدو استخدام به چرخه کار در صنعت فراهم گردد. همچنین بدین وسیله در تبدیل دانشکده به دانشگاه جامع صنعت هوانوردی کشور گام بزرگ و موثری را برداشته و موجبات رفع نیازهای علمی و تامین نیروی انسانی متخصص صنعت هوانوردی کشور را فراهم آوریم.

ارسال نظر