|

مصاحبه با سیاوش امیرمکری

مصاحبه با سیاوش امیرمکری

این مصاحبه در اسفند 98 و برای چاپ در ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه شبکه صنعت هوانوردی انجام شده است. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در سال 1345 متولد شده؛ دیپلم ریاضی فیزیک را از دبیرستان شهید منتظری تهران و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد نظری را در دانشگاه شهید بهشتی تهران اخذ کرده است.

علاقمندان به هوانوردی با شما آشنایی دارند اما لطفا مجددا خود را برای مخاطبان ماهنامه "شبکه صنعت هوانوردی" معرفی کرده و از سوابق تحصیلی و کاری خود برای ما بگویید.

من سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هستم در سال 1345 متولد شدم؛ دیپلم ریاضی فیزیک را در دبیرستان شهید منتظری تهران و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد نظری را در دانشگاه شهید بهشتی تهران اخذ کردم.

در سال‌های مختلف در دوره‌هایی از جمله مدیریت میانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی، دوره تخصصی مدیریت مالی در سازمان مدیریت صنعتی، دوره سیستم‌های منابع انسانی JCCME ژاپن، دوره مدیریت ایمنی ATS در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، دوره بین‌المللی مدیریت استراتژیک در انجمن مدیریت استراتژیک ایران، دوره مدیریت فرودگاهی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، دوره فاینانس پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شرکت بین‌المللی توسعه مدیریت و کیفیت، کنفرانس بین‌المللی برگزاری مناقصات بین‌المللی در مرکز آموزشی نشر فنی، دوره آشنایی با انکس 14 در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، دوره مدیریت پشتیبانی ترافیک هوایی و دوره روش‌های اقتصادی کردن فرودگاه‌های کشور در دانشکده صنعت هواپیمایی و ... شرکت کردم.

و در این سمت‌ها نیز خادم این کشور بودم؛ رئیس اداره‌کل خرید سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل تدارکات سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرکل تدارکات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، معاون اداری و مالی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، معاون اداری مالی سازمان منطقه آزاد کیش، عضو هیات مدیره شرکت مهندسی عمران کیش، عضو هیات مدیره شرکت عمران و خدمات شهری کیش، عضو هیات مدیره شرکت مرکز توسعه تجارت کیش، عضو هیات مدیره شرکت توسعه و مدیریت بندر و فرودگاه کیش، معاون سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، عضو هیات امنای مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاه‌های کشور، سرپرست شرکت هواپیمایی آتا، عضو هیات رئیسه فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیته ورزش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، قائم مقام و عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران

لطفا کمی درباره وظایف شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیحاتی ارائه بفرمایید.

بر اساس مقررات قانونی مندرج در اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این شرکت وظیفه دارد در راستای اجرای طرح‌های توسعه فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و عوامل میدان پروازی و تجهیز تجهیزات مرتبط با ارائه خدمات به مسافرین در ترمینال‌ها و همچنین تامین و تجهیز وسایل کمک ناوبری در رابطه با تامین ایمنی پروازها در فرودگاه‌ها و بر فراز کشور فعالیت کند.

در راستای انجام این وظایف بدیهی است که برنامه‌های پروازی، طرح‌های توسعه شبکه پروازی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و براساس نیازهای آتی برنامه‌ریزی مورد نیاز رو بگونه‌ای تهیه و تدیون کند تا بتواند خدمات پروازی و فرودگاهی مورد نیاز را به بهترین شکل ارائه دهد.

به غیر از خدمات ارائه شده در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها که به مسافران و خدماتی که به شرکت‌های هواپیمایی خدمات مسافربری یا باربری صورت می‌گیرد، این شرکت به دلیل حجم بالای فعالیت‌های خود در فرودگاه‌های مشترک با نیروهای نظامی نیز ارائه دهنده خدمات مورد نیاز است.

نگهداری سطوح پروازی به ویژه در فرودگاه‌های بین‌المللی از جمله وظایف مهم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است تا این فرودگاه‌ها بتوانند بصورت شبانه‌روزی ارائه دهنده خدمات به مسافران باشند.

یکی دیگر از وظایف ما ارائه خدمات در راستای مدیریت ترافیک هوایی است که با ارائه خدمات مورد نیاز از طریق مرکز کنترل فضای کشور ترافیک هوایی عبوری از آسیای شرقی به اروپا و آمریکا را با ارائه خدمات ایمنی  مدیریت می‌کنیم ذکر این نکته که ما 37 نقطه تبادل ترافیک هوایی با کشورهای همسایه داریم بسیار حائز اهمیت است.

 

لطفا برنامه‌های شرکت در زمان افزایش پروازها در نوروز در فرودگاه‌ها را شرح دهید.

در این رابطه تصمیمات زیر گرفته شده که بصورت تیتر خدمت شما ارائه می‌شود:

  • تشکیل کمیته‌های تسهیلاتی در فرودگاه‌ها با حضور مسئولین و کارکنان واحدهای ذیربط قبل و در حین ایام نوروز
  • پیش‌بینی تیم‌های عملیات فرودگاهی و هوانوردی منظم به منظور تامین نیازها و ارتقا سطح تسهیلات
  • اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص نفرات آماده به‌کار (On-call) در ساعات غیر اداری
  • پیگیری از صحت عملکرد صحیح کلیه تجهیزات ناوبری، رادیویی، ایمنی، ترمینالی و فرودگاهی
  • ایجاد آمادگی در سامانه‌های اعلان و نمایش اطلاعات پروازی و افزایش ارتباط رسانه‌ای فرودگاه‌ها
  • استفاده از فناورهای نوین ارتباطی بلوتوث، پیامک و... (برای اطلاع‌رسانی به مسافران)
  • هماهنگی با صدا و سیما مرکز استان‌ها و صدا و سیما کشور جهت پخش اطلاعات مورد نیاز مسافرین جهت انجام مسافرت هوایی
  • بازدید مستمر از سطوح پروازی و تجدید و احیای خط کشی فرودگاه‌های پر تردد و مقاصد نوروزی
  • بازدید و انجام سرویس‌های مورد نیاز تجهیزات روشنایی سطوح پروازی و مولدهای برق اضطراری در فرودگاه‌های کشور
  • بازدید و انجام سرویس‌های مورد نیاز تجهیزات تامین سرمایش و گرمایشی و در صورت نیاز افزایش ظرفیت تجهیزات

 

چه برنامه‌هایی برای بهبود کیفیت خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است؟

در این راستا بروشورها، پلاکاردها و تراکت‌های اطلاع رسانی متمرکز و مشترک با موضوعات مختلف جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی، معرفی موزه‌ها، توصیه‌های ایمنی، انتظامی، بهداشتی و زیست محیطی و غیره تهیه شده است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

در دفاتر شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فرودگاهی یک نفر به عنوان مسئول تعیین شده تا وظیفه پاسخگویی مسافران را بر عهده داشته باشد.

ظرفیت تجهیزات ترمینالی حمل و انتقال بار و مسافر و همچنین ظرفیت ایستایی و انتظار مسافرین (تامین تسمه نقاله‌های انتقال، ترازو، چرخ دستی، صندلی و...) افزایش داشته است.

با ادارات مختلف استان‌ها که در زمینه اسکان یا رفاه مسافران و گردشگران دارای ظرفیت هستند هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

نقاطی جهت اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های خالی مراکز اقامتی به مسافران و گردشگران تعیین شده است.

برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ارائه خدمات مناسب انتظامی، ترافیکی و حمل و نقل در شهرها و محورهای مواصلاتی به فرودگاه انجام شده است.

و در انتها با واحدهای اورژانس مستقر در فرودگاه‌ها هماهنگی‌هایی انجام شده و لیست کشیک‌های مراکز بهداشتی به خصوص درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی تهیه و تدوین شده است تا بهترین خدمات به مردم عزیز ارائه شود.

 

نحوه پایش مشکلات موجود در فرودگاه‌ها برای رفع و مرتفع کردن این مشکلات به چه صورتی است؟

در این رابطه برنامه‌های مختلفی داریم که بتوانیم کیفیت خدمات ارائه شده را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را رفع کنیم؛ که این برنامه‌ها عبارتند از: 

  • بررسی و ارزیابی مستمر و ویژه از خدمات فرودگاهی (ASQ)
  • هماهنگی به منظور رسیدگی حقوقی و بررسی شکایات واصله در اسرع وقت
  • نظارت بر کیفیت و نرخ مراکز حمل و نقل، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، تاکسی تلفنی و غیره در فرودگاه‌ها
  • نظارت بر کیفیت و نرخ عرضه مواد غذایی در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های داخل فرودگاه
  • پیگیری و نظارت بر راه اندازی تلفن گویا اطلاعات پروازی و یا سایر سامانه‌های رسیدگی به شکایات
  • نظارت مستمر بر عملکرد مجموعه‌های عملیاتی با استفاده از واحدهای نظارتی ستادی و فرودگاهی به صورت مدون

 

با توجه به وضعیت حال حاضر کشور، آینده صنعت هوانوردی و فرودگاهی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

ایمنی بالای هواپیما و سریع بودن سفر با آن علت استقبال مردم برای استفاده از صنعت هوانوردی است؛ بر طبق آمارهای بین‌المللی رشد صنعت هوانوردی بستگی به منطقه مورد نظر دارد.

صنعت هوانوردی هرساله بین با توجه به سرمایه‌گذاری در آن حجم حدود سه تا پنج درصد و در شرایط خاص هشت الی یازده درصد پیشرفت خواهد داشت.

چهار سال پیش کل مساحت سطوح پروازی، عوامل میدان پرواز مانند باند، تاکسی وی و اپرون‌ها در کشور بالغ بر چهارده میلیون متر مربع بود، خوشبختانه با تلاش پرسنل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال حاضر این عدد را به شانزده میلیون متر مربع رساندیم افزایش این حجم سطوح پروازی یک زیر ساخت موثر است که به افزایش تردد ناوگان پروازی چه مسافربری و چه باری بازمی‌گردد.

 

چه سخنی با دانشجویان حال حاضر رشته‌های هوانوردی و علاقمندانی که در صدد انتخاب این رشته‌ها هستند دارید؟

دانشجویانی که در رشته‌های هوانوردی مشغول تحصیل هستند یا فارغ التحصیل شده‌اند قطعا تعصب خاصی روی این صنعت بزرگ و خطیر دارند، امیدواریم که انشاالله شرایط به نحوی پیش برود که ما بتوانم تمام این عزیزان را در شرایط شغلی مناسب ببینیم، در حال حاضر با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یک شرکت دولتی است بر اساس ماده 5 قانون خدمات کشوری در ازای در 3 نفری که بازنشسته می‌شوند می‌توانیم یک نیروی جدید را جذب کنیم، اما نکته اینجاست که دانشجویان می‌توانند در شرکت‌های مختلف هواپیمایی، هلیکوپتری و حتی سازمان هواپیمایی کشوری مشغول به کار شوند.

 

حرف پایانی

مجددا نوروز باستانی را خدمت تمام مردم عزیز ایران و خصوصا پرسنل محترم صنعت هوانوردی و فرودگاهی تبریک می‌گویم و امیدوارم که انشاالله شرایط به نحوی رقم بخورد که شاهد اعتلای هرچه بیشتر این صنعت خطیر و مهم باشیم.

آرزوی سلامتی و توفیق برای تمام ایرانیان در سرتاسر جهان دارم و امیدوارم که در سال جدید شاهد وقوع اتفاقات خوبی برای ایران و ایرانیان باشیم.

ارسال نظر