|

نگاهی بر فرودگاه‌های سبز جهان:

ویژگی‌های فرودگاه‌های سبز جهان

ویژگی‌های فرودگاه‌های سبز جهان

با گسترش فرودگاه‌ها، ردپای کربن آنها نیز بیشتر شده است و این موضوع، با تامین انرژی بیشتر برای نیروگاه‌های جدید، وسایل نقلیه حمل و نقل زمینی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، ایجاد می‌شود، بنابراین بسیاری از فرودگاه‌ها در سراسر جهان در طراحی و استراتژی‌های عملیاتی خود، از عناصر سبز استفاده می‌کنند و سعی دارند ابتکارات سازگار با محیط زیست را در نظر بگیرند.

فرودگاه‌ها با تولید فراوان گازهای گلخانه‌ای ناشی از هواپیماها، ناکارآمدی عمده انرژی در پروژه‌ها و آلودگی صوتی که باعث نارضایتی اکوسیستم‌های اطراف می‌شود، همواره مورد نگرانی فعالان محیط زیست بوده‌اند و امروز بیش از هر زمان دیگری، نیاز فوری به ایجاد یک جهان پایدار داریم.
 
برای مثال، محققان اظهار کردند که آلودگی هوا در 9 مایلی فرودگاه حدود 10 برابر بیشتر از مناطق دیگر است. آلودگی هوا با توجه به دودهای سمی که در نتیجه عملیات هوانوردی منتشر می‌شود، می‌تواند کشنده باشد. انتشار مونوکسیدکربن نه تنها بر محیط طبیعی تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به شدت بر سلامت انسان‌ها تاثیرگذار باشد و منجر به مرگ زودرس شود.
 
فرودگاه‌ها با سبز شدن، موجب حفظ منابع طبیعی می‌شوند. برخی از فرودگاه‌های قدیمی در حال تغییر طراحی خود هستند تا اقدامات سازگاری با محیط زیست را انجام دهند و بسیاری از ساخت و سازهای جدید بر اساس حفظ محیط زیست انجام می‌شود.
 
نام برخی از فرودگاه‌های دوستدار محیط زیست در کشورهای مختلف در ذیل آورده شده است
 
فرودگاه بین المللی بوستون لوگان -ایالات متحده
 
در این فرودگاه، سطوح بام و آسفالت، طوری طراحی شده که گرمای ساختمان را بازتاب می‌دهد وهمچنین از وسایلی استفاده شده که در مصرف آب صرفه‌جویی  می‌کنند.
 
در یکی از باندهای این فرودگاه، 6.3 میلیون دلار برای استفاده از آسفالت سازگار با محیط زیست هزینه شده است که منجر به کاهش انتشار 2000 تن کربن در طول پروژه خواهد شد.
 
ناوگان توربین‌های بادی در بالای دفاتر فرودگاه نصب شده و حدود سه درصد از انرژی مورد نیاز برای عملیات آن را تامین می‌کند.
 
فرودگاه گالاپاگوس در جزیره گالاپاگوس
 
تاثیر آسیب گردشگری، منجر به نگرانی مداوم در جزایر گالاپاگوس شده است و فرودگاهی که در سال 2012 ساخته شده، به گونه‌ای طراحی شد که به طور کامل از انرژی خورشیدی و بادی استفاده می‌کند؛ 65 درصد از انرژی، از توربین‌های بادی و 35 درصد از پانل‌های خورشیدی تامین می‌شود.
 
80 درصد از زیرساخت‌ها با استفاده از مواد بازیافتی ایجاد شده و همچنین مبلمان از منابع سازگار با محیط زیست تولید شده است. علاوه بر این، در این فرودگاه آب دریا برای استفاده در ترمینال تصفیه و شیرین می‌شود.
 
فرودگاه اسلو – نروژ
 
اسکاندیناوی، همیشه به دلیل تمرکز بر محیط زیست مورد تحسین بوده و فرودگاه های آنها نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
مواد بازیافتی و طبیعی دراین فرودگاه بسیار زیاد است؛ از فولاد قابل بازیافت  گرفته تا بتن سازگار با محیط زیست. همه از مواد سازگار با محیط هستند.
 
نکته جالب این فرودگاه این است که برف باند، برای خنک‌ کردن در تابستان در محلی انبار می‌شود و این روش با توجه به استاندارد روش ارزیابی محیط ­زیست، از پایداری خوبی برخوردار است.
 
فرودگاه استکهلم آرلاندا – سوئد
 
تنها فرودگاه در جهان است که انتشار دی‌اکسید کربن در آن محدود است.
 
آلودگی در هر عملیات؛ چه هواپیما و وسایل نقلیه نباید از سطح تعیین‌شده سال 1990 بیشتر شود که این مسئله باعث می‌شود فضا سبزتر باشد.
 
استکهلم برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از سیستم سوخت بیولوژیکی برای گرم کردن ساختمان‌های پایانه، آشیانه و میدان هوایی خود استفاده می‌کند. استفاده از روشنایی ال‌ای‌دی و اقدامات دیگر در این زمینه توانسته، در یک دوره زمانی  بین سال‌های 2005 تا 2012 میزان مصرف انرژی را تقریبا یک سوم کاهش دهد.
 
فرودگاه چانگی سنگاپور
 
این فرودگاه نه تنها یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان است، بلکه شجره‌نامه آگاهی از محیط زیست دارد.
 
دو ترمینالی که اخیرا در آن ساخته شده است، تعهد این فرودگاه به اصول سبز را برجسته می‌کند. چراغ‌های روشنایی، تهویه هوا و فضای سبز زیاد در آن، همه نشان از این موضوع دارد. ترمینال جدید، دیوارپوش سبز دارد که بیش از 20 هزار گونه گیاهی بر روی آن قرار گرفته است، به طوری‌که دمای اطراف فرودگاه را کاهش داده و در بهبود کیفیت هوا موثر است.
 
استفاده کارآمد از آب و پانل‌های خورشیدی از مهمترین موارد در افزایش بهره‌وری این فرودگاه است.
 
فرودگاه زوریخ – سوئیس
 
فرودگاه زوریخ از سال 1991 میزان انتشار کربن خود را حدود 30 درصد کاهش داده و هدف آن کاهش بیشتر تا سال 2030 است. سیستم پانل خورشیدی در محل هواپیما و پارکینگ‌های اتومبیل نصب شده است. به جز اقدامات انجام شده برای حفظ کیفیت هوا، فرودگاه زوریخ تاکید بر مدیریت آب دارد. میزان مصرف آب در این فرودگاه کاهش یافته است و آب باران برای استفاده در  سرویس بهداشتی و شست‌وشوی آن، جمع‌آوری می‌شود. آب حاصل از عملیات ضدیخ نیز بازیافت می‌شود.
 
کنترل آلودگی صوتی در این فرودگاه مورد تحسین قرار گرفته است، زیرا خطوط هوایی برای سر و صدا برا اساس نوع و طبقه دسته‌بندی شده‌اند.
 
فرودگاه بین المللی دنور - ایالات متحده
 
فرودگاه بین المللی دنور دارای بزرگترین مزرعه انرژی خورشیدی در بین فرودگاه‌های تجاری در ایالات متحده است و می‌تواند برق کافی مورد نیاز 2500 خانه را تامین کند. سیستم مدیریت پیشگام محیط زیست فرودگاه منجر به موفقیت‌های بیشماری شده است.
 
فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی – هند
 
بزرگترین فرودگاه بین المللی هند، دارای هشتمین ترمینال بزرگ جهان است.
 
وسایل نقلیه برای انتقال مسافران برقی است. علاوه براین، سیستم برداشت آب باران نیز در آن  تعبیه شده است.
 
این فرودگاه یکی از 20 فرودگاه شلوغ جهان است که قصد دارد پلاستیک یکبار مصرف در آن نباشد. این ابتکار مطابق با تعهد هند برای ممنوعیت تمام موارد پلاستیکی یکبار مصرف این کشور تا سال 2022 است.
 
این فرودگاه ابتکارات متعددی از جمله ایجاد آگاهی، بهبود سیستم‌های مدیریت پسماند و ترویج استفاده از گزینه‌های پایدار سازگار با محیط زیست را آغاز کرده است.
 
فرودگاه اشتوت‌گارت در آلمان
 
فرودگاه اشتوت‌گارت آلمان در سال 2013 استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را آغاز کرد و قصد دارد که تا سال 2050 کاملا عاری از کربن باشد.
 
فرودگاه بین المللی سان‌فرانسیسکو
 
فرودگاه بین المللی سان‌فرانسیسکو تا سال 2021 قرار است که به فرودگاه بدون زباله در جهان تبدیل شود، اما بدون زباله به چه معناست؟ کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و کمپوست زباله باعث می‌شود تا زباله‌ای به محل دفن زباله یا سوزاندن ارسال نشود.
 
فرودگاه بین المللی کوچین در هند
 
اولین فرودگاه  با انرژی خورشیدی در جهان است که همه عملیات آن توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود. این فرودگاه در سال گذشته، برنده جایزه قهرمان زمین شد.
 
فرودگاه ایست میدلند انگلستان
 
در فرودگاه ایست میدلند انگلستان برنامه بازیافت برای چوب، فلز، مقوا، شیشه و کاغذ انجام می‌شود و فرودگاه برای استفاده از وسایل نقلیه خود، آزمایش انتشار دارد.
 
این فرودگاه دارای برنامه دقیق آلودگی صوتی با برنامه نظارت و مسیرهای خاص برای هواپیماهاست. در این فرودگاه، خطوط هوایی را که از برنامه کاهش آلودگی صدا پیروی نمی‌کنند جریمه می‌کنند. در سال 2011 در این فرودگاه دو توربین بادی نصب شده است.
 
فرودگاه بین‌المللی ونکوور کانادا
 
در این فرودگاه، بزرگترین دیوار زنده در امریکای شمالی قرار دارد که بیش از 28 هزار گونه گیاهی در آن وجود دارد. آب گرم این فرودگاه با استفاده از انرژی خورشیدی تامین ‌شده که منجر به صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی خواهد شد. گزینه‌های حمل و نقل سازگار با محیط زیست، در قالب استفاده از اتومبیل‌های هیبریدی برای مسافران، قابل توجه است. این فرودگاه با داشتن این ویژگی‌های سازگار با محیط زیست، یکی از فرودگاه‌های دوستدار محیط زیست در جهان است.
 
آینده‌ای روشن‌تر برای صنعت هوایی جهان
 
با توجه به اینکه همه چیز در حال تغییر است، در عصری که اثرات تهدیدآمیز گرم شدن کره زمین دیگر قابل انکار نیست، سرانجام فرودگاه‌ها در حال پاسخ دادن به افزایش فشارها برای سبزتر شدن هستند. این اهداف بدان معنی است که فرودگاه‌ها باید اقدامات لازم را برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای انجام دهند.
 
بر اساس نتایج، فرودگاه‌های پایدار سه هدف مهم دارند؛ کاهش تاثیرات زیست محیطی، اولویت‌بندی رشد اقتصادی و ایجاد پیشرفت اجتماعی.
 
نگاهی به فرودگاه‌های سراسر جهان که مبارزه با گرم شدن کره زمین را در پیش گرفته‌اند، الهام‌بخش سایر فرودگاه‌هاست، به طوری‌که روزی این صنعت می‌تواند با افتخار اعلام کند که در محافظت از سیاره زمین نقش داشته است.
 
خطوط هوایی در سال‌های اخیر کارهایی برای حفاظت از زمین انجام داده‌اند که هدف آنها کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن ناشی از حمل و نقل هوایی است و  ترویج هواپیماهای برقی نیز در مرحله برنامه‌ریزی است. استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تنها بخش کوچکی از برنامه‌های فرودگاه‌های سبز است.

 
 
منابع:
 
 
https://seasia.co
https://aeronauticsonline.com
www.inform-software.com
www.unenvironment.org
www.thebalancecareers.com
https://greendiary.com
Attachments area
 

 

ارسال نظر

 
  • شبنم
    پاسخ

    بسيار جالب و آموزنده