|

جنگنده پیشرفته روسی جزو بهترین هواپیماهای نظامی جهان

جنگنده پیشرفته روسی جزو بهترین هواپیماهای نظامی جهان

یک مجله معبتر آمریکایی در امور هوافضا روز دوشنبه در گزارشی جنگنده پیشرفته «چک‌ میت» ساخت شرکت سوخو در روسیه را در میان ۱۰ دستاورد برترهواپیمای نظامی جهان در سال ۲۰۲۱ قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» نشریه آمریکایی «اوییشن ویک» جنگنده نسل پنجم «چک میت» روسیه در میان بهترین دستاوردهای برتر سال ۲۰۲۱ در نوآوری هواپیمای نظامی همراه قرار گرفت.

به گزارش این نشریه، این جنگنده تاکتیکی سبک وزن قرار است در سال ۲۰۲۳ به طور رسمی پرواز خود را شروع کند و تولید سریالی آن سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

شرکت فناوری دولتی «روستک» روسیه در نمایشگاه بی‌ المللی هوایی «ماکس-۲۰۲۱»  در شهر «ژوکوفسکی» در حومه مسکو از جدیدترین جنگنده داخلی تک موتوره خود رونمایی کرد. این جنگنده هجدیدی تا حدودی ویژگی‌های جنگنده «سوخو-۵۷» روسیه را دارد. چک‌ میت اخیرا در نمایشگاه هوایی «دبی ۲۰۲۱» که در امارات متحده عربی برگزار شد، عرضه شد.

چک میت  جدیدترین سامانه‌ها از جمله پیکربندی آن و فناوری‌های هوش مصنوعی منحصر به فرد را دارد. این جنگنده تک موتوره جدید مجهز به انواع موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین مبتنی بر فناوری رادارگریز است و هفت تن  مهمات حمل می‌کند و می‌تواند تا ۶ هدف را در یک زمان مورد اصابت قرار دهد.

جنگنده  چک میت  قادر به پرواز با سرعت ۱.۸ ماخ (۱.۸ برابر سرعت صوت) و برد عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. جدیدترین و پیشرفته ترین جنگنده روسیه قرار است با جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا و «گریپن-۳۹» ساخت سوئد رقابت کند.

چندی قبل نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در توصیف این جنگنده نوشت، چک‌ میت یک جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک صندلی نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک توسعه یافته سوخو است. به نظر می‌رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می‌کند و دارای یک کابین خلبان شیشه‌ای مدرن با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» روسیه است.

نشنال اینترست نوشت،  ظاهراً این هواپیما دارای قابلیت برخاست و فرود کوتاه در پیکربندی اصلی خود است وهمچنین از سامانه پشتیبانی لجستیکی «ماترویشکا» مجهز به هوش مصنوعی برای روال ساده تعمیر و نگهداری استفاده می‌کند

 

ارسال نظر