|

داستان سقوط بویینگ ۷۳۸ ایسترن چاینا

داستان سقوط بویینگ ۷۳۸ ایسترن چاینا

در ۲۱ مارس ۲۰۲۲، یک فروند بویینگ 737-800 با رجیستر B-1791 که پرواز شماره MU5735 را با ۱۲۳ مسافر و ۹ خدمه از کونمینگ به گوانگژو انجام می‌داد از ۲۹۰۰۰ پایی با کاهش ارتفاع مواجه شد و در حدود ۱۳۰ ناتیکال مایلی غرب گوانگژو و در دامنه یک قله کوهستانی سقوط کرد.

پس از تایید اخبار مربوط به سقوط، عملیات جستجو و نجات سریعا آغاز شد اما تیم‌های امداد بازمانده‌ای را پیدا نکردند.

سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) پس از تایید سقوط این هواپیما اعلام کرد که ارتباط با این هواپیما در منطقه ووژو (حدود ۱۲۰ ناتیکال مایلی غرب گوانگژو) قطع شده است. 

سازمان هوانوردی غیرنظامی چین سریعا تحقیقاتی را برای یافتن دلایل وقوع سانحه آغاز کرد. 

این سازمان از هیئت ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا NTSB نیز دعوت کرد تا به همراه نمایندگان بویینگ و شرکت موتورسازی CFM در تحقیقات بررسی سانحه همراه این سازمان باشند.

در 22 مارس 2022، CAAC یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و اعلام کرد که جستجو برای یافتن جعبه‌های سیاه هنوز در جریان است. لاشه هواپیما در دو قسمت قرار گرفته‌ است، بخشی از هواپیما در یک طرف تپه و بخش دیگر با فاصله کمی از آن قرار گرفته است.

این سازمان در اقدامی پیش گیرانه تمامی شرکت‌های هواپیمایی چین را ملزم کرد تا ناوگان بویینگ ۷۳۷ خود را از نظر ایمنی مورد بازرسی قرار دهند. 

 

سازمان هواپیمایی کشوری چین جزئیات این پرواز را به شرح زیر اعلام کرد: پرواز خطوط هوایی چاینا ایسترن MU5735 در ساعت 13:16 (به وقت محلی) روز 21 مارس از کونمینگ تیک‌آف کرد و در ساعت 14:17 وارد منطقه کنترل گوانگژو در ارتفاع 8900 متری شد. در ساعت 14:20، کنترلر متوجه شد که هواپیما به شدت در حال کاهش ارتفاع است و اقدام به برقراری ارتباط با خدمه پرواز کرد اما پاسخی دریافت نکرد. 

در ساعت 14:23 هواپیما از روی صفحه رادار ناپدید شد و در شهرستان تنگ، شهر ووژو، منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ سقوط کرد.

این هواپیما برای اولین بار در 22 ژوئن 2015 پرواز کرده بود و از آن زمان تا زمان سقوط 18239 ساعت پرواز و 8986 سایکل پرواز کرده بود.

IMG-20220430-WA0001

 

 

 

در دومین نشست مطبوعاتی در 23 مارس 2022، CAAC اعلام کرد که یکی از جعبه‌‌های سیاه پیدا شده است، متعاقبا اضافه کرد که جعبه سیاه به طور قابل توجهی آسیب دیده است و مشخص نیست FDR یا CVR است، این سازمان تایید کرد که ارتباط برج مراقبت با هواپیما تا لحظه قطع ارتباطی عادی بوده است و خلبانان به هیچ وجه از شرایط اضطراری حرفی نزده بودند. 

کاپیتان 6709 ساعت پرواز روی این هواپیما، افسر اول 31769 ساعت پرواز و دیگر خلبان حاضر در کاکپیت‌ که برای افزایش تجربه در آن پرواز حضور داشته 556 ساعت پرواز در کارنامه داشتند و همه آن‌ها در روابط خانوادگی خود بدون مشکل بودند. 

هواپیما نیز فاکتورهای صلاحیت پرواز را داشته و تمام فرآیندهای تعمیر و نگهداری با رعایت دقیق مقررات و الزامات انجام شده بودند.

در سومین کنفرانس مطبوعاتی سازمان هواپیمایی کشوری چین اعلام کرد که برخلاف برخی شایعات از عدم امکان بازخوانی جعبه‌های سیاه به دلیل شدت آسیب وارده به آن‌ها اما بخش ذخیره‌سازی آسیب خاصی ندیده و برای دانلود و رمزگشایی به پکن ارسال شده است. 

در 24 مارس 2022، تیم‌های عملیات جستجو و نجات اعلام کردند که تا کنون 46000 متر مربع را مورد جست و جو قرار داده‌اند و برای یافتن جعبه سیاه دوم، منطقه جست و جو را 5 برابر افزایش می‌دهند. 

در همین تاریخ، CAAC در چهارمین کنفرانس مطبوعاتی خود گزارش داد که یک قطعه بزرگ به ابعاد 1.3 متر در 0.1 متر از هواپیما را در زمین کشاورزی در یاتانگ در روستای Siwang پیدا کرده است.

در 24 مارس 2022 خطوط هوایی چاینا ایسترن و تمامی شرکت‌های تابعه آن به طور موقت ناوگان بویینگ 737-800 خود را برای تعمیرات اساسی در حوزه ایمنی زمینگیر کردند. 

در 25 مارس 2022 سازمان هواپیمایی کشوری چین در پنجمین کنفرانس مطبوعاتی گزارش داد که گیربکس یک موتور و همچنین یکی از ارابه‌های فرود اصلی هواپیما پیدا و مورد بررسی قرار گرفته است و در بعضی از قطعات هواپیما آثار آتش سوزی دیده شده است. 

این سازمان همچنین اعلام کرد که تراشه حافظه CVR آسیب دیده است و طبق توصیه سازنده جعبه‌های سیاه باید برای تعمیر و دانلود به شرکت سازنده ارسال شود. 

در 26 مارس 2022، CAAC در ششمین کنفرانس مطبوعاتی خود گزارش داد که تلاش برای پیدا کردن دومین جعبه سیاه همچنان ادامه دارد و هویت 120 نفر از سرنشینان این هواپیما شناسایی شده‌ است ضمن اینکه این سازمان تایید کرد که در آزمایش 66 نمونه هیچ ماده منفجره معمولی، غیر آلی یا آلی کشف نکرده است.

در 27 مارس 2022 سازمان هواپیمایی کشوری چین اعلام کرد که دومین جعبه سیاه هواپیما (FDR) نیز پیدا شده است و برای بازیابی اطلاعات به محل این سازمان انتقال داده شده است، این جعبه سیاه در حدود 1.5 متری شرق محل سقوط اصلی پیدا شد. 

در گزارش سازمان هواپیمایی چین آمده است که واحد ذخیره سازی اطلاعات پرواز نسبتا سالم بوده است. این سازمان همچنان اعلام کرد که اولین جعبه سیاه هواپیما (CVR) که صداهای ضبط شده کاکپیت را در بر دارد هنوز در حال پردازش است و زمان مشخصی برای دانلود اطلاعات مشخص نکرده است. مرگ تمام 132 سرنشین این هواپیما اکنون رسما تایید شده است.

در 29 مارس 2022 سازمان هواپیمایی کشوری چین گزارش داد که هویت همه 132 سرنشین پرواز 5735 از طریق نمونه‌های DNA شناسایی شده‌ و هر دو جعبه سیاه در حال تعمیر هستند تا برای دانلود اطلاعات آماده شوند. ضمن اینکه CAAC از ادامه جستجوها در سایت برای پیدا کردن مابقی قطعات هواپیما خبر داد.

در 20 آوریل 2022 سازمان هواپیمایی کشوری چین رسما اعلام کرد که گزارش اولیه سانحه به سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی؛ایکائو ارسال شده است و از ادامه روند بازیابی اطلاعات CVR و FDR خبر داد. 

آخرین اطلاعات تا لحظه ثبت این گزارش به شرح زیر است: هواپیما در ساعت 14:20:55 دقیقه ارتفاع 8900 متری خارج شده است، رادار در ساعت 14:21:40 دقیقه آخرین موقعیت را در ارتفاع 3380 متری با سرعت 1010 کیلومتر بر ساعت با هدینگ (زاویه هواپیما با شمال مغناطیسی) 117 درجه ثبت کرده است که در همان لحظه سیگنال رادار از بین رفته است. 

لاشه اصلی در منطقه‌ای به مساحت 45 متر مربع و عمق 2.7 متر پیدا شد و شامل سکان افقی، دم عمودی، موتورهای چپ و راست، بال‌های چپ و راست، قطعات بدنه، قطعات کابین خلبان و همچنین ارابه فرود بود ضمن اینکه وینگلت بال راست در حدود 12 کیلومتری محل برخورد اصلی پیدا شد؛ این قطعات برای تجزیه و تحلیل بیشتر به انبار منتقل شدند. 

صلاحیت و گواهینامه خدمه پرواز و کابین بدون نقص بود، هواپیما قابلیت پرواز را داشت و هیچ محموله خطرناکی در هواپیما وجود نداشت. تاسیسات ناوبری زمینی همه به طور عادی کار می‌کردند، زمانی که هواپیما از ارتفاع کروز خود خارج شد، هوای خطرناکی برای منطقه پیش بینی نشده بود. ارتباط رادیویی با هواپیما تا ساعت 14:16 دقیقه (آخرین ارتباط رادیویی) عادی بود.

 

 

ارسال نظر