|

امارات در جستجوی سرنخ‌هایی از منشاء حیات در«کمربند سیارک‌ها»

امارات عربی متحده روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک سفینه فضایی جدید را برای جستجو درباره منشاء حیات به «کمربند اصلی سیارک‌ها» در منظومه شمسی بفرستد.

این کشور ثروتمند نفتی پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز فضاپیمای «امل» یا همان «امید» را با موفقیت به مریخ فرستاده بود.

امارات قصد دارد فضاپیمای جدیدش را برای تحقیق درباره «کمربند اصلی سیارک‌ها» در سال ۲۰۲۸ میلادی به فضا بفرستد.

محسن العواضی، مدیر برنامه ماموریت «کمربند سیارک‌ها» در این باره گفت: «این ماموریت در واقع ادامه همان ماموریت ارسال فضاپیما به مریخ است؛ و البته همزمان اولین ماموریتی محسوب می‌شود که بطور خاص به مطالعۀ سیارک‌های کمربند اصلی می‌پردازد.»

در صورت عملی شدن این پروژه، فضاپیمای جدید امارات با سرعت ۳۳ هزار کیلومتر در ساعت، سفری هفت ساله را آغاز خواهد کرد و درنهایت نیز با فرود روی یک سیارک نادر «قرمز» کامل می‌شود؛ سیارکی که دانشمندان معتقدند ممکن است به ما بینش جدیدی درباره اجزای شکل دهنده حیات در کره زمین بدهد.

ترکیبات آلی مانند آب اجزای بنیادین شکل دهندۀ حیات محسوب می‌شوند و پیش از این نشانه‌هایی از وجود آن در برخی از سیارک‌ها یافت شده است. بررسی منشأ این ترکیبات، همراه با وجود احتمالی آب در سیارک‌های قرمز، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درباره منشأ آب روی کره زمین و در نتیجه درباره پیدایش حیات در سیاره ما به دانش منحصر بفردی دست یابند.

این تلاش، یک نقطه عطف مهم برای آژانس فضایی در حال رشد امارات عربی متحده محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است.

کاوشگر جدید به افتخار شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی «MBR» نامگذاری شده است. محل فرود این کاوشگر، مکانی میان دو سیاره مریخ و مشتری است و انتظار می‌رود که مجموعاً مسافتی معادل ۵ میلیارد کیلومتر را نیز برای رسیدن به مقصد طی کند.

فضاپیما تا پایان ماموریت خود، از هفت سیارک بازدید می‌کند که آخرین آنها Justitia نام دارد.

گمان می‌رود که جاستیتیا یکی از دو سیارک نادر قرمز شناخته شده باشد که بطور بالقوه مملو از مواد آلی است.

دانشمندان اماراتی امیدوارند در چهارچوب این پروژه بتوانند منابعی را از سطح سیارک‌ها استخراج کنند و قرار است کاوشگر ویژه در این ماموریت استخراجی نیز بطور کامل توسط استارتاپ‌های اماراتی ساخته شود.

 

 

 

منبع: یورونیوز

ارسال نظر