|

پرواز با سوخت جت ۱۰۰ درصد پایدار صرفه محیط زیستی دارد؟

پرواز با سوخت جت ۱۰۰ درصد پایدار صرفه محیط زیستی دارد؟

اولین پرواز ماوراء اقیانوس اطلس توسط یک هواپیمای تجاری که به طور کامل با سوخت جت پایدار نیرو می‌گیرد، از هیترو لندن انجام شد. اما این اقدام انتقاداتی را به دنبال داشت.

پرواز ویرجین آتلانتیک، که بخشی از آن توسط دولت بریتانیا تامین شد، مورد استقبال وزرای این کشور قرار گرفت، اما فعالان محیط زیست انتقاداتی به این پروژه دارند.

 

صنعت هوانوردی و اعضای دولت انگلیس، این پرواز را نمایشی از پتانسیل کاهش قابل‌توجه انتشار خالص کربن توصیف و از آن استقبال کردند؛ اگرچه دانشمندان و گروه‌های محیط زیستی به این موضوع بسیار بدبین هستند.

سوخت 100 درصد پایدار چیست؟

خطوط هوایی قبلا با ترکیبی تا 50 درصد از سوخت‌های جایگزین به نام سوخت‌های هوانوردی پایدار (SAF) پرواز می‌کردند و پرواز VS100 با استفاده از سوختی که عمدتاً از پیه (روغن شحم گاو) و دیگر مواد زائد ساخته می‌شود، با تخفیف ویژه و بدون پرداخت هزینه انجام می‌شود.

 

به نقل از گاردین، مارک هارپر وزیر حمل‌ونقل انگلیس، در این مورد گفت: «پروازی با 100 درصد نیروی SAF نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم حمل‌ونقل را هم اکنون و هم در آینده کربن‌زدایی کنیم و انتشار چرخه حیات را تا 70 درصد کاهش دهیم تا الهام‌بخش نسل بعدی راه‌حل‌ها باشیم.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز بیان کرد: «این پرواز یک نقطه عطف مهم در جهت سازگارتر کردن سفرهای هوایی با محیط زیست و کربن‌زدایی از آسمان ما بود.»

همچنین، ویرجین آتلانتیک شرکتی که این پرواز را انجام داد اعلام کرد: «پرواز به نیویورک نشان می‌دهد که SAF جایگزینی مطمئن برای سوخت معمولی نفت سفید است.» سر ریچارد برانسون بنیانگذار و رئیس این شرکت گفت: «جهان همیشه تصور می‌کند کاری را نمی‌توان انجام داد، مگر اینکه شما آن را انجام دهید.»

سوخت پایدار هوانوردی به اندازه کافی در دنیا وجود ندارد

خطوط هوایی، سوخت پایدار هوانوردی (SAF) را راهی حیاتی برای کاهش انتشار خالص می‌دانند، زیرا می‌توان از آن در هواپیماهای موجود استفاده کرد. با این حال، نهایت حجمی که اکنون از این سوخت در دسترس است، تنها به یک هزارم از حجم کل سوختی که برای پرواز جت‌ها در سطح جهان نیاز است، می‌رسد.

 

شای وایس مدیر اجرایی ویرجین آتلانتیک، می‌گوید: «SAF تنها راه حل مناسب برای کربن‌زدایی هوانوردی در مسافت طولانی است. برای رسیدن به اینجا نیاز به همکاری است و ما مفتخریم که به این نقطه عطف مهم رسیده‌ایم، اما باید بیشتر تلاش کنیم. البته SAF کافی وجود ندارد و واضح است که برای رسیدن به تولید در مقیاس، ما نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری داریم. این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دولت مکانیسم‌های مطمئنی را برای نظارت و حمایت از قیمت تعریف کرده باشد.»

 

هارپر وزیر حمل‌ونقل انگلیس در این مورد گفته است: «دولت به حمایت از صنعت درحال توسعه SAF در بریتانیا ادامه می‌دهد؛ چرا که این صنعت شغل ایجاد می‌کند، اقتصاد را رشد می‌دهد و ما را به انتشار صفر کربن در پروازهای جت می‌رساند.»

برنامه‌ریزی برای ساخت 5 کارخانه تولید سوخت پایدار

دولت انگلیس برای ساخت پنج کارخانه تجاری تولید SAF در بریتانیا تا سال 2025 برنامه‌ریزی کرده است. سوخت مورد استفاده در پرواز اخیر ماوراء اقیانوس اطلس، از آمریکا و اتحادیه اروپا به انگلیس وارد شد.

 

این پرواز پس از یک سال آزمایش با شرکت سازنده موتور رولز رویس و سایر شرکای صنعتی انجام می‌شود. دانشمندان روی هواپیمای VS100 انتشارات غیرکربنی این پرواز را ارزیابی می‌کنند؛ از جمله ریزگردها و ذرات، که تأثیر آنها بر گرمایش جهانی به طور کامل شناخته نشده است، اما دانشمندان معتقدند که اثر قابل توجهی دارد. 

 

مخالفان چه می‌گویند؟

انجام این پرواز با سوخت 100 درصد پایدار، منتقدانی نیز دارند. آنها معتقدند دولت و شرکت‌های هواپیمایی ادعاهای گمراه‌کننده‌ای را برای این پرواز مطرح می‌کنند. به‌ویژه اعلامیه وزارت حمل‌ونقل مبنی بر اینکه SAF‌ها پرواز بدون کربن را به واقعیت تبدیل می‌کنند، قابل اثبات نیست.

 

کیت هویت مدیر سیاست‌گذاری فدراسیون محیط زیست هوانوردی، می‌گوید: «این ایده که چنین پروازی به نوعی ما را به پرواز بدون کربن نزدیک می‌کند، یک شوخی است.»

 

او در ادامه بیان کرد: «تولید SAF برای افزایش پایدار بسیار دشوار خواهد بود. امیدواریم در آینده راه‌حل‌های تکنولوژیکی بهتری داشته باشیم، اما در حال حاضر، تنها راه کاهش دی اکسید کربن از هوانوردی، کاستن از تعداد پروازها است.»

پیشرفت در سراسر جهان در این زمینه احتمالا کند خواهد بود. هفته گذشته کشورهای عضو سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به عنوان آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد، در نشستی در دبی توافق کردند که برای دستیابی به هدف کاهش 5 درصدی شدت CO2 سوخت هواپیما تا سال 2030 برنامه‌ریزی کنند

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر