چرا خلبانهای جنگنده قبل از پرواز از ناو، سلام نظامی میدهند؟

برخلاف فرودگاههای زمینی که باندهای طولانی دارند، ناوهای هواپیمابر تنها حدود ۹۰ متر (۳۰۰ فوت) فضا برای برخاست فراهم میکنند. این محدودیت باعث شده مهندسان سامانههایی پیشرفته مانند CATOBAR (پرتاب با منجنیق بخار) و EMALS (پرتاب الکترومغناطیسی) را توسعه دهند تا هواپیما در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت حدود ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
کن نیوز | روند پرتاب با یک پروتکل ایمنی دقیق آغاز میشود: خلبان پیش از پرواز با «سلام نظامی» آمادهبودن خود را به خدمه عرشه اعلام میکند. سپس قلاب پرتاب به چرخ جلوی هواپیما متصل شده و با شتاب شدید، جت از روی عرشه ناو به آسمان میرود.
در ناوهای نسل جدید، فناوری EMALS جایگزین بخار شده و علاوه بر کاهش فشار وارده بر سازه هواپیما، امکان تنظیم شتاب برای انواع هواگردها را فراهم میکند. این سیستم همچنین نیاز به تعمیرات کمتر و بازدهی انرژی بالاتری دارد.
هر پرتاب حاصل هماهنگی دقیق بین خلبان، افسر پرواز و خدمه عرشه است—هماهنگیای که تضمین میکند حتی در سختترین شرایط عملیاتی، مأموریت با موفقیت آغاز شود.
ارسال نظر