معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با "کننیوز" تشریح کرد:
پایان بنبست پروازهای ناوبری آموزشگاهها
ابلاغ نامه مکتوب راهکارهای خروج از بنبست پروازهای نویگیشن

صنعت هوانوردی کشور پس از جنگ ۱۲ روزه، با محدودیتهایی در حوزه عملیات پروازی و بهره برداری از فرودگاهها روبهرو بوده و یکی از طولانیترین محدودیتهایی که همچنان با آن مواجه هستیم، مربوط به پروازهای آموزشی و تفریحی است.
کن نیوز| درحال حاضر کلیه پروازهای فوق سبک در محدوده (ATZ) فرودگاههای کشور و سایتهای پروازی مورد تایید برقرار شده اما درخصوص پروازهای آموزشی بین فرودگاهی و ناوبری، همچنان محدودیتهای پروازی برقرار است.
در این راستا، دفتر گواهینامههای سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از توقف آموزشهای خلبانی، روشهای جایگزینی را پیشنهاد و اجرایی کرده که معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری این راهکارها را در گفتوگو با "کن نیوز" تشریح و اعلام کرد: هفته آینده، مکاتبهای رسمی با شرکتهای آموزش خلبانی و فعالان پروازهای فوقسبک انجام خواهد شد تا ضمن ایجاد شفافیت، این راهکارها به صورت مکتوب، ابلاغ و به اطلاع عموم برسد.
سید حمیدرضا صانعی در گفتوگو با "کن نیوز" تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی سازنده میان بخشهای نظامی و غیرنظامی، روند رفع تدریجی محدودیتهای پروازهای تفریحی و آموزشی در کشور آغاز شده که گامی مؤثر در مسیر احیای صنعت هوانوردی و بازگشت تدریجی پروازهای کوچک و فوقسبک به شرایط عادی است.
معاون هوانوردی و بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به راهکارهای این سازمان برای احیای صنعت هوایی کشور و برقراری امن و ایمن کلیه پروازهای داخلی و بینالمللی و رفع محدودیتهای ایجادشده در صنعت هوانوردی غیرنظامی پس از جنگ ۱۲ روزه، گفت: توانستهایم به تدریج، با هماهنگی سازنده و مؤثر بین بخشهای نظامی و غیرنظامی، بسیاری از این محدودیتها را رفع کنیم، اما به دلیل نوع و ماهیت پروازهای آموزشی و تفریحی توسط پرندههای کوچک و فوق سبک، با در نظر گرفتن الزامات بخش نظامی و پدافندی و اهمیت ایمنی این پروازها، به تدربج نسبت به برقراری این پروازها اقدام شد.
صدور مجوز برای فرودگاههای مورد تایید نظامی
صانعی با اشاره به تصمیمات مشترک سازمان هواپیمایی کشوری و بخش نظامی اظهار کرد: در خصوص فرودگاههایی که دارای سامانههای قابل اتکا بوده و نگرانیهای کمتری از منظر امنیتی و عملیاتی وجود دارد، مجوزهای لازم پس از بررسی ریسکهای امنیتی و ایمنی صادر میشود. بر همین اساس، هماکنون برای یکی از شرکتهای بزرگ آموزشی فعال در کرمان و رفسنجان، مجوزهای لازم اخذ شده و پروازهای آموزشی میان این فرودگاهها و برخی فرودگاههای دیگر در حال انجام است و سایر مراکز آموزشی و فرودگاهی نیز به تدریج برقرار خواهد شد.
راه جایگزین برای سایر فرودگاهها
این مسوول ادامه داد: از سوی دیگر، دفتر گواهینامههای سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از توقف آموزشهای خلبانی در سایر فرودگاهها، روشهای جایگزینی را پیشنهاد و اجرایی کرده است؛ بهگونهای که بخشی از وظایف و تمرینهای آموزشی در پروازهای محلی، در محدوده همان فرودگاه انجام میشود، بخشی دیگر به فرودگاههای دارای تسهیلات مناسب، منتقل یا در محیط شبیهساز پروازی انجام میشود.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: با توجه به بررسیها و ارزیابیهای انجامشده در هفتههای اخیر، دستورالعمل مشخص و راهکار اجرایی در این زمینه طراحی شده و این روشها هفته آینده بهصورت مکتوب ابلاغ خواهد شد.
ارسال نظر